ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 60.40 57,38   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MILCZENIE I BEZCZYNNOŚĆ W PRAWIE ADMINISTRACYJNYM


DOBOSZ P.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 60.40 Twoja cena  57,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Milczenie i bezczynność w prawie administracyjnym


Dr Piotr Dobosz (ur. 1961) - prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1989 roku powoływany wielokrotnie przez Prezydenta RP członek Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa zasiadający w Prezydium i pełniący funkcję Przewodniczącego Komisji Prawno-Organizacyjnej SKOZK. Od roku 1998 członek kolejnych kadencji Rady Ochrony Zabytków przy Ministrze Kultury i Sztuki (aktualnie przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Od 2007 roku członek IV Międzyrządowej Komisji Polsko-Ukraińskiej do spraw zwrotu zabytków ruchomych. W przeszłości pracownik urzędu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie (1988-1999), członek komisji resortowej powołanej do opracowania ustawy o ochronie zabytków (1997-1998) i ekspert Komisji Kultury Sejmu RP (2002-2003) w zakresie ochrony zabytków. Ponadto jest członkiem Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, w którym od kilku lat zasiada w jego Wydziale, będącym organem wykonawczo-zarządzającym; Komitetu Kopca Kościuszki w Krakowie, w którym pełni funkcje Skarbnika Komitetu, zasiadając zarazem w Zarządzie tego Komitetu, oraz Polskiego Komitetu Narodowego ICOMOS. Uczestnik konferencji, kongresów i sympozjów naukowych krajowych i zagranicznych.

Autor około 150 publikacji naukowych dotyczących przede wszystkim prawa administracyjnego, prawa samorządu terytorialnego, prawa ochrony zabytków i muzealnictwa, postępowania administracyjnego i postępowania sądowo-administracyjnego, nauki administracji, ustroju i historii konserwatorstwa polskiego.


WYKAZ SKKÓTÓW
1.Akty prawne
A.Polska
B.Inne państwa
2.Inne

SŁOWO WSTĘPNE

Rozdział I MILCZENIE I BEZCZYNNOŚĆ JAKO POJĘCIA NAUKI PRAWA I PRAWA ADMINISTRACYJNEGO - PRAWNE KONTEKSTY MILCZENIA I BEZCZYNNOŚCI
1.Wprowadzenie
1.1.Podmiotowe uwarunkowania milczenia i bezczynności
1.2.Milczenie i bezczynność administracji publicznej w sferze jej działalności wewnętrznej i zewnętrznej
1.3.Możliwości rozumienia pojęcia milczenia i bezczynności administracji publicznej
1.4.Cele i metoda ujęcia bezczynności i milczenia administracji publicznej
1.5.Bezczynność i milczenie w prawie administracyjnym ustrojowym, materialnym i proceduralnym
2.Aspekty etymologiczne i semantyczne prawnych i prawniczych pojęć: "milczenie", "bezczynność", "zaniechanie", "zwłoka", "przewlekłość",
"inercja"
2.1.Język naturalny, prawny i prawniczy. Sposoby analizy pojęć prawnych
2.2.Uniwersalność podstawowych pojęć a zakres odrębności terminologicznych pojęć teorii prawa i części ogólnych gałęzi prawa publicznego i prywatnego
2.3.Pojęcie milczenia
2.4.Pojęcia bezczynności i zaniechania
2.5.Pojęcia zwłoki i przewlekłości
3.Mechanizmy prawne generujące działanie i brak działania administracji publicznej
3.1.O działaniu administracji publicznej i jego znaczeniu dla definiowania administracji publicznej i prawa administracyjnego
3.2.Metoda działania prawa administracyjnego
3.3.Bezczynność administracji publicznej na tle zasady praworządności działania - sfery ingerencji administracji publicznej
3.4.Bezczynność i milczenie administracji publicznej na tle form i metod działania administracji publicznej
3.5.Bierność państwa i jego organów jako "racja stanu"
4.Hipotezy dotyczące milczenia i bezczynności administracji publicznej weryfikowane w pracy

Rozdział II MILCZENIE I BEZCZYNNOŚĆ W SFERZE NORMATYWNEJ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ USTROJU I ORGANIZACJI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
1.Wprowadzenie
2.Bezczynność i milczenie administracji publicznej w odniesieniu do norm kreujących organy administracyjne lub administrujące
2.1.Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z wyboru
2.1.1.Wybory bezpośrednie
2.1.2.Wybory pośrednie
2.2.Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z powołania
2.2.1.Wprowadzenie - konteksty bezczynności w odniesieniu do instytucji powołania
2.2.2.Policja
2.2.3.Inspekcja farmaceutyczna
2.2.4.Urzędy i izby skarbowe
2.2.5.Samorządowe kolegia odwoławcze
2.2.6.Dyrektorzy szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego
2.2.7.Administracja sądowa
2.2.8.Administracja sejmowa i Najwyższa Izba Kontroli
2.3.Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z mianowania
2.3.1.Mianowanie a powołanie
2.3.2.Służba więzienna
3.Bezczynność, przewlekłość wobec nałożenia przez ustawodawcę w sferze normatywnej nowych zadań i kompetencji na istniejącą strukturę
organów administracji publicznej
4.Milczenie administracji w prawie samorządowym. Przykłady instytucji milczenia administracji publicznej i środków przeciwdziałania
bezczynności administracji w ustawodawstwie regulującym status prawny polskiego gminnego samorządu terytorialnego
4.1.Wprowadzenie
4.2.Formalnoprawna "milcząca" opinia rady gminy w sprawie tworzenia, łączenia, dzielenia i znoszenia gminy oraz ustalania jej granic, nadawani gminie lub miejscowości statusu miasta i ustalania jego granic, ustalania i zmiany nazwy gminy oraz siedziby jej władz
4.3."Milczące przyjęcie rezygnacji" ze stanowiska przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady gminy
4.4.Bezczynność ustrojowa przewodniczącego rady gminy poprzedniej kadencji w sprawie zwołania pierwszej sesji nowo wybranej rady,
wywołująca z upływem terminu zakreślonego w ustawie przejęcie kompetencji przez komisarza wyborów (dewolucja kompetencji)
4.5.Skutki bezczynności materialno-technicznej - niezłożenia przez radnego, wójta, zastępcę wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy,
kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby
wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta oświadczenia o swoim stanie majątkowym
4.6.Skutki materialnoprawne, ustrojowe i proceduralne milczenia organu
w przedmiocie zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania rozstrzygnięcia innego organu w terminie zakreślonym ustawowo
5.Milczenie administracji publicznej jako materialna i/lub ustrojowa forma jej działania
5.1.Wprowadzenie
5.2.Rozwinięcie teoretycznego i administracyjno-prawnego sposobu ujęcia milczenia administracji na gruncie prawa ustrojowego
5.3.Podsumowanie

Rozdział III STOSUNEK SFERY NORMATYWNEJ PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ
TWORZENIA PRAWA DO BEZCZYNNOŚCI PRAWODAWCZEJ ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

1.Wprowadzenie
1.1.Uwagi natury ogólnej - od bezczynności ustawodawczej do bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej
1.2.Francuski rodowód instytucji prawnej milczenia ustawodawcy w formie silence du legislateur jako proweniencja współczesnej
problematyki inercji prawotwórczej władzy wykonawczej
1.3.Działalność ustawodawcza i prawotwórcza jako jedna z gwarancji bytu i ciągłości państwa w stanach nadzwyczajnych - sposoby zawieszenia i wstrzymania z mocy prawa aktywności państwa
2.Rozwinięcie w stanie normatywnym obowiązującym w Polsce
2.1.Pojęcie, rodzaje oraz skutki bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej
2.2.Legislacja administracyjna i tworzenie prawa przez administrację publiczną jako jej "forma działania" wobec zamkniętego systemu
źródeł prawa
2.3.Kwestie pojęciowe i terminologiczne. Czy istnieje milczenie prawotwórcze?
2.4.Możność prawna czy obowiązek prawny tworzenia prawa przez administrację publiczną?
3.Wybrane zagadnienia zaskarżania, kontroli i nadzorowania bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej
3.1.Trybunał Konstytucyjny
3.2.Polskie sądy administracyjne
3.2.1.Stan pozytywnoprawny
3.2.2.Orzecznictwo sądów administracyjnych wobec pominięć prawotwórczych w kontrolowanych aktach prawa miejscowego,
a także inne formy pośredniej kontroli przez sąd pominięć i zaniechań prawodawczych
3.3.Administracyjny nadzór i kontrola zaniechań prawodawczych organów administracji rządowej
3.4.Administracyjny nadzór i kontrola zaniechań i pominięć prawodawczych organów jednostek samorządu terytorialnego
3.5.Podsumowanie administracyjnego nadzoru i kontroli zaniechań i pominięć prawodawczych w strukturach scentralizowanych
i zdecentralizowanych administracji publicznej

Rozdział IV BEZCZYNNOŚĆ I MILCZENIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SFERZE NORMATYWNEJ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ WYKONYWANIA TEGO PRAWA
1.Współczesne koncepcje wykonywania norm prawa administracyjnego
1.1.Wprowadzenie
1.2.Wymierność pojęcia bezczynności i milczenia w sferze stosowania i szerzej - wykonywania prawa administracyjnego
2.Konteksty prawnego pojęcia bezczynności
3.Klasyfikacja kompetencji organów administracji publicznej pod kątem badania bezczynności organu w odniesieniu do danej reguły kompetencyjnej
4.Pojęcie i środki przeciwdziałania bezczynności administracji publicznej w postępowaniu jurysdykcyjnym
4.1.Wprowadzenie
4.2.Normy kodeksu postępowania administracyjnego -jako podstawa definicji bezczynności organu administracyjnego i środków jej
przeciwdziałających
4.2.1.Zasady załatwiania spraw
4.2.2.Pojęcie sprawy, do której odnosi się zwrot "niezałatwienie sprawy w terminie"
4.2.3.Terminy załatwienia sprawy
4.2.4.Niezałatwienie sprawy w terminie i przewlekłość postępowania administracyjnego
4.3.Normy prawne kodeksu postępowania administracyjnego -jako podstawa wyodrębnienia środków przeciwdziałających bezczynności
organu administracyjnego
4.3.1.Współczesna ocena stopnia przydatności instytucji sygnalizacji, zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie na gruncie
kodeksu postępowania administracyjnego. Relatywizm "niezałatwienia sprawy w terminie" jako przedmiot skargi do sądu
administracyjnego
4.3.2.Instytucja zażalenia a instytucja ponaglenia
4.3.3.Bezczynność a zaniechanie w kodeksie postępowania administracyjnego
4.3.4.Formy przewlekłości postępowania administracyjnego i sądowo- -administracyjnego (statyczna, dynamiczna lub mieszana). Zwłoka
dotycząca całego postępowania a zwłoka związana z jedną czynnością procesową. "Przewlekłość" a "pośpiech" jako terminy
odniesione do postępowania przed sądem cywilnym
5.Środki przeciwdziałania bezczynności administracji w postępowaniu sądowo-administracyjnym
5.1.Modele sądowej kontroli bezczynności administracji publicznej w okresie po II wojnie światowej - bezczynność jako przedmiot
zaskarżenia do sądu administracyjnego
5.2.Analiza pojęcia i rodzajów bezczynności organu, na które służy skarga do sądu administracyjnego w świetle ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Bezczynność polegająca na niewydaniu decyzji, postanowienia administracyjnego, niepodjęciu "innych aktów lub czynności", a także pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydawanych w indywidualnych sprawach
5.3.Płaszczyzny sądowo-administracyjnej kontroli inercji administracji publicznej. Termin wniesienia skargi na bezczynność administracji
publicznej
5.4.Przesłanki wniesienia skargi na bezczynność - legitymacja skargowa w tym przedmiocie
5.5.Instytucja i terminy uwzględnienia przez organ skargi na bezczynność. Skutki prawne nieprzekazania sądowi administracyjnemu przez organ
skargi wraz z aktami i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni
5.6.Przedmiotowość postępowania sądowo-administracyjnego w sytuacji wydania przez organ administracji publicznej określonego aktu lub
podjęcia czynności będących przedmiotem skargi w dniu jej wniesienia...
5.7.Przesłanki odrzucenia skargi na bezczynność
5.8.Skutki prawne uwzględnienia skargi na bezczynność - szerokość orzekania przez sąd administracyjny w tych sprawach
5.9.Skutki bezczynności organu w przedmiocie wykonania prawomocnego wyroku sądu administracyjnego (instytucja grzywny, przejęcie
kompetencji merytorycznych przez sąd, instytucja odszkodowania)
5.10.Refleksje i wnioski w przedmiocie pojęcia i rodzajów bezczynności organów w świetle ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi
5.11.Milczenie w materialnym pozytywnym prawie administracyjnym
5.11.1.Zagadnienia wprowadzające - weryfikowanie tezy dotyczące milczenia
5.11.2.Zdarzenia cywilnoprawne a zdarzenia administracyjnoprawne
5.11.3.Typy układów norm kompetencyjnych, w obrębie których ustawo dawca posługuje się milczeniem administracji publicznej
5.11.4.Weryfikacja koncepcji milczenia związanego ze zgłoszeniem /informacją, zaniechaniem wydania w terminie materialnym
decyzji / sprzeciwu na gruncie pozytywnego prawa administracyjnego
5.11.5.Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego związanego ze zgłoszeniem / informacją podmiotu administracyjnego i zaniechaniem podjęcia w terminie materialnym czynności praktycznej na gruncie pozytywnego prawa administracyjnego
5.11.6.Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego w układzie współdziałania organów administracji publicznej
5.11.7.Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego jako przesłanki rozwiązującej byt prawny decyzji administracyjnych
5.11.8.Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego jako milczącej interpretacji prawa publicznego
5.11.9.Wnioski

Rozdział V MILCZENIE/BEZCZYNNOŚĆ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SYSTEMACH PRAWNYCH WYBRANYCH PAŃSTW
1.Wprowadzenie
2.Silence de 1‘administration i skarga na milczenie administracji niewydającej decyzji administracyjnej w prawie pozytywnym i judykaturze francuskiej w latach 1864-2010 oraz ewolucja zainteresowań doktryny polskiej problemem inercji władzy administracyjnej
2.1.Zakres art. 7 dekretu drugiego cesarstwa z 2 listopada 1864 roku
2.2.Zmiany legislacyjne i wpływ orzecznictwa Rady Stanu na ewolucję zasady zaskarżalności milczenia władzy administracyjnej
2.3.Zaskarżalność milczenia władzy administracyjnej we Francji od 1944 roku po powrocie do systemu demokratycznego
3.Włochy
4.Austria
5.Niemcy
6.Czechy, Słowacja i dawna Czechosłowacja (tzw. Pierwsza Czechosłowacja i Druga Czechosłowacja)
7.Hiszpania
8.Estonia
9.Holandia
10.Ukraina
11.Grecja
12.Uregulowania w przedwojennej i powojennej Jugosławii oraz okresu   socjalistycznego w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii
13.Specyfika inercji administracyjnej w systemie amerykańskim
14.Wnioski
Wykaz literatury


526 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022