|
WYKONANIE ORZECZEŃ TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO
PRACA ZBIOROWA - W PRAKTYCE KONSTYTUCYJNEJ ORGANÓW PAŃSTWA wydawnictwo: WYD SEJMOWE , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 65.10 Twoja cena 61,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w praktyce konstytucyjnej organów
państwa
Książka poświęcona jest praktyce realizacji orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w
działalności prawotwórczych organów państwa i w orzecznictwie sądów, weryfikowanej
z punktu widzenia przedmiotowo ukierunkowanych zasad i norm konstytucji, a gdy idzie o
orzecznictwo sądów – również z punktu widzenia przepisów ustaw (kodeksów) z
zakresu postępowania przed sądami.
Niedostatek unormowań procedur wykonywania orzeczeń- zawartych głównie w aktach
prawa wewnętrznego (regulaminach, statutach organów państwa) – skłonił autorów
publikacji także do zajęcia stanowiska w toczącej się dyskusji na temat potrzeby
wzmocnienia gwarancji prawnych wykonywania orzeczeń.
Wykaz skrótów
Wstęp (KAZIMIERZ DZIAŁOCHA)
Rozdział I
Pojęcie wykonywania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego (KAZIMIERZ
DZIAŁOCHA)
1. W poszukiwaniu pojęcia
2. Wykonywanie wyroków TK jako obowiązek konstytucyjny
3. Podmiotowy zakres wykonywania orzeczeń TK
4. Przedmiotowy zakres wykonywania orzeczeń TK
5. Wykonywanie orzeczeń TK a egzekucja orzeczeń sądowych
6. W sprawie terminologii
7. Zakończenie
Rozdział II
Stanowisko Trybunału Konstytucyjnego w sprawie wykonywania jego orzeczeń (WITOLD
PŁOWIEĆ)
1. Uchwała w sprawie W 6/93 jako reakcja TK na niewykonywanie jego orzeczeń
2. Skutki prawne orzeczeń TK a ich wykonywanie przez prawodawcę i sądy
3. Monitorowanie wykonywania orzeczeń TK przez Zespół Orzecznictwa i Studiów
4. Konkluzje
Rozdział III
Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego przez naczelne organy władzy
wykonawczej (WITOLD PŁOWIEĆ)
1. Wstęp
2. Podstawy prawne wykonywania orzeczeń TK przez naczelne organy władzy wykonawczej
2.1. Prezydent
2.2. Rada Ministrów
2.3. Prezes Rady Ministrów
2.4. Ministrowie
3. Podstawy prawne działalności jednostek organizacyjnych powołanych do pomocy
Prezydentowi, Radzie Ministrów, Prezesowi Rady Ministrów i ministrom w zakresie
wykonywaniu orzeczeń TK
3.1. Kancelaria Prezydenta
3.2. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
3.3. Ministerstwa
3.4. Rada Legislacyjna
3.5. Rządowe Centrum Legislacji
4. Praktyka wykonywania orzeczeń TK przez Prezydenta
5. Praktyka wykonywania orzeczeń TK przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i
ministrów
6. Zakończenie
7. Aneks
Rozdział IV
Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w działalności ustawodawczej
Senatu RP (SYLWIA JAROSZ-ŻUKOWSKA)
1. Podstawy konstytucyjne i regulaminowe wykonywania orzeczeń TK przez Senat
2. Inicjatywy ustawodawcze Senatu służące wykonywaniu orzeczeń TK w okresie IV-VI
kadencji
3. Wykonywanie orzeczeń TK po nowelizacji regulaminu Senatu w 2007 r. (VII kadencja
Senatu)
3.1. Wprowadzenie
3.2. Kwalifikacja przez Komisję Ustawodawczą Senatu orzeczeń TK jako wymagających
wykonania w wyniku zainicjowania procedury ustawodawczej
3.3. Inicjatywy ustawodawcze Senatu VII kadencji służące wykonywaniu orzeczeń TK
3.4. Problem "podziału" kompetencji w zakresie wykonywania orzeczeń TK
pomiędzy Senat i Radę Ministrów - projekty konkurencyjne
3.5. Senackie poprawki do ustaw w procesie wykonywania orzeczeń TK
4. Współpraca Senatu z innymi organami państwa w celu wykonania orzeczeń TK -
wystąpienia sygnalizacyjne Marszałka Senatu
5. Ocena dotychczasowej praktyki Senatu w zakresie inicjowania postępowania
ustawodawczego służącego wykonywaniu orzeczeń TK i jej podstaw regulaminowych oraz
wnioski de lege ferenda
Rozdział V
Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w działalności ustawodawczej
Sejmu RP (TOMASZ ZALASIŃSKI)
1. Wprowadzenie
2. Podstawy prawne wykonywania orzeczeń TK przez Sejm
3. Analiza praktyki wykonywania orzeczeń TK przez Sejm
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Wykonywanie orzeczeń TK poprzez poselskie projekty ustaw
4. Rozpatrywanie przez Sejm inicjatyw innych niż poselskie, służących wykonaniu
orzeczeń TK
4.1. Prace legislacyjne nad prezydenckimi projektami ustaw wykonującymi orzeczenia TK
4.2. Prace legislacyjne nad rządowymi projektami ustaw wykonującymi orzeczenia TK
4.3. Prace legislacyjne nad senackimi projektami ustaw wykonującymi orzeczenia TK
4.4. Prace legislacyjne nad obywatelskimi projektami ustaw wykonującymi orzeczenia TK
5. Wykonywanie orzeczeń TK podjętych w trybie art. 122 ust. 4 Konstytucji RP
6. Główne problemy praktyki wykonywania orzeczeń TK przez Sejm
7. Wnioski dla praktyki
Rozdział VI
Postanowienia sygnalizacyjne Trybunału Konstytucyjnego. Założenia
instytucjonalne, praktyka, wykonywanie (ADAM SULIKOWSKI)
1. Uwagi wstępne
2. Postanowienia sygnalizacyjne wydawane przez inne organy
3. Sygnalizacje a teoretyczne koncepcje luk i uchybień w prawie
4. Pragmatyczny sens postanowień sygnalizacyjnych TK
5. Luki i uchybienia w orzecznictwie sygnalizacyjnym TK
6. Wykonywanie postanowień sygnalizacyjnych
7. Konkluzje
Rozdział VII
Wykonywanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego przez sądy (MICHAŁ
JACKOWSKI)
1. Wstęp
2. Wykonywanie wyroków TK przez sądy, które przedstawiły pytania prawne
2.1. Zagadnienia ogólne
2.2. Wykonywanie wyroków afirmatywnych
2.3. Wykonywanie wyroków negatywnych
2.4. Podsumowanie
3. Wykonywanie wyroków TK przez sądy w sprawie skarg konstytucyjnych i wniosków o
wznowienie postępowania
4. Wykonywanie afirmatywnych wyroków TK przez sądy
4.1. Zagadnienia ogólne
4.2. Wykonywanie afirmatywnych wyroków interpretacyjnych
4.3. Wykonywanie wyroków afirmatywnych o skutku prostym
4.4. Podsumowanie
5. Wykonywanie negatywnych wyroków TK przez sądy
5.1. Skutek negatywnego wyroku TK w orzecznictwie Sądu Najwyższego
5.2. Skutek negatywnego wyroku TK w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego
6. Podsumowanie
Rozdział VIII
Wykonywanie orzeczeń sądu konstytucyjnego na tle praktyki i doktryny prawnej
Niemiec i Austrii (SYLWIA JAROSZ-ŻUKOWSKA)
I. Wykonywanie orzeczeń Federalnego Trybunału Konstytucyjnego RFN
1. Geneza ő 35 ustawy o FTK oraz jego znaczenie
2. Pojęcie i funkcja wykonywania orzeczeń FTK w świetle ő 35 uFTK
3. Zakres swobody FTK w wykonywaniu jego orzeczeń
4. Wykonywanie orzeczeń dotyczących kontroli norm
5. Rodzaje zarządzeń wykonawczych wydawanych w trybie ő 35 uFTK
5.1. Zarządzenie o dalszym obowiązywaniu ustawy
5.2. Zarządzenie ustanawiające regulację przejściową zastępującą ustawę
5.3. Zakaz powtarzania niekonstytucyjnych norm
6. Podsumowanie
II. Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego Austrii
1. Ewolucja procedury wykonywania orzeczeń austriackiego TK - rozwój kompetencji
wykonawczych
2. Podmioty wykonujące orzeczenia TK w świetle art. 146 konstytucji
2.1. Wykonywanie orzeczeń TK przez sądy powszechne
2.2. Pozycja Prezydenta Federalnego w postępowaniu wykonawczym - procedura postępowania
oraz podmioty, którym zleca wykonanie
3. Pojęcie i zakres wykonywania orzeczeń TK w świetle art. 146 konstytucji
3.1. Problem wykonywania orzeczeń TK dotyczących kontroli norm
3.2. Wykonywanie orzeczeń zapadających w ramach realizacji pozostałych funkcji TK
4. Znaczenie art. 146 konstytucji Austrii w praktyce - podsumowanie
III. Wnioski wynikające z rozwiązań niemieckich i austriackich dla polskiego systemu
wykonywania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
Wnioski końcowe (KAZIMIERZ DZIAŁOCHA)
Bibliografia
Execution of Judgments of the Constitutional Tribunal in the Constitutional Practice of
Organs of the State. Summary
520 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|