ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WYKONANIE ORZECZEŃ TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO


PRACA ZBIOROWA - W PRAKTYCE KONSTYTUCYJNEJ ORGANÓW PAŃSTWA

wydawnictwo: WYD SEJMOWE , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 65.10 Twoja cena  61,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w praktyce konstytucyjnej organów państwa


Książka poświęcona jest praktyce realizacji orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w działalności prawotwórczych organów państwa i w orzecznictwie sądów, weryfikowanej z punktu widzenia przedmiotowo ukierunkowanych zasad i norm konstytucji, a gdy idzie o orzecznictwo sądów – również z punktu widzenia przepisów ustaw (kodeksów) z zakresu postępowania przed sądami.

Niedostatek unormowań procedur wykonywania orzeczeń- zawartych głównie w aktach prawa wewnętrznego (regulaminach, statutach organów państwa) – skłonił autorów publikacji także do zajęcia stanowiska w toczącej się dyskusji na temat potrzeby wzmocnienia gwarancji prawnych wykonywania orzeczeń.


Wykaz skrótów

Wstęp (KAZIMIERZ DZIAŁOCHA)

Rozdział I
Pojęcie wykonywania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego (KAZIMIERZ DZIAŁOCHA)
1. W poszukiwaniu pojęcia
2. Wykonywanie wyroków TK jako obowiązek konstytucyjny
3. Podmiotowy zakres wykonywania orzeczeń TK
4. Przedmiotowy zakres wykonywania orzeczeń TK
5. Wykonywanie orzeczeń TK a egzekucja orzeczeń sądowych
6. W sprawie terminologii
7. Zakończenie

Rozdział II
Stanowisko Trybunału Konstytucyjnego w sprawie wykonywania jego orzeczeń (WITOLD PŁOWIEĆ)
1. Uchwała w sprawie W 6/93 jako reakcja TK na niewykonywanie jego orzeczeń
2. Skutki prawne orzeczeń TK a ich wykonywanie przez prawodawcę i sądy
3. Monitorowanie wykonywania orzeczeń TK przez Zespół Orzecznictwa i Studiów
4. Konkluzje

Rozdział III
Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego przez naczelne organy władzy wykonawczej (WITOLD PŁOWIEĆ)
1. Wstęp
2. Podstawy prawne wykonywania orzeczeń TK przez naczelne organy władzy wykonawczej
2.1. Prezydent
2.2. Rada Ministrów
2.3. Prezes Rady Ministrów
2.4. Ministrowie
3. Podstawy prawne działalności jednostek organizacyjnych powołanych do pomocy Prezydentowi, Radzie Ministrów, Prezesowi Rady Ministrów i ministrom w zakresie wykonywaniu orzeczeń TK
3.1. Kancelaria Prezydenta
3.2. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
3.3. Ministerstwa
3.4. Rada Legislacyjna
3.5. Rządowe Centrum Legislacji
4. Praktyka wykonywania orzeczeń TK przez Prezydenta
5. Praktyka wykonywania orzeczeń TK przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i ministrów
6. Zakończenie
7. Aneks

Rozdział IV
Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w działalności ustawodawczej Senatu RP (SYLWIA JAROSZ-ŻUKOWSKA)
1. Podstawy konstytucyjne i regulaminowe wykonywania orzeczeń TK przez Senat
2. Inicjatywy ustawodawcze Senatu służące wykonywaniu orzeczeń TK w okresie IV-VI kadencji
3. Wykonywanie orzeczeń TK po nowelizacji regulaminu Senatu w 2007 r. (VII kadencja Senatu)
3.1. Wprowadzenie
3.2. Kwalifikacja przez Komisję Ustawodawczą Senatu orzeczeń TK jako wymagających wykonania w wyniku zainicjowania procedury ustawodawczej
3.3. Inicjatywy ustawodawcze Senatu VII kadencji służące wykonywaniu orzeczeń TK
3.4. Problem "podziału" kompetencji w zakresie wykonywania orzeczeń TK pomiędzy Senat i Radę Ministrów - projekty konkurencyjne
3.5. Senackie poprawki do ustaw w procesie wykonywania orzeczeń TK
4. Współpraca Senatu z innymi organami państwa w celu wykonania orzeczeń TK - wystąpienia sygnalizacyjne Marszałka Senatu
5. Ocena dotychczasowej praktyki Senatu w zakresie inicjowania postępowania ustawodawczego służącego wykonywaniu orzeczeń TK i jej podstaw regulaminowych oraz wnioski de lege ferenda

Rozdział V
Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w działalności ustawodawczej Sejmu RP (TOMASZ ZALASIŃSKI)
1. Wprowadzenie
2. Podstawy prawne wykonywania orzeczeń TK przez Sejm
3. Analiza praktyki wykonywania orzeczeń TK przez Sejm
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Wykonywanie orzeczeń TK poprzez poselskie projekty ustaw
4. Rozpatrywanie przez Sejm inicjatyw innych niż poselskie, służących wykonaniu orzeczeń TK
4.1. Prace legislacyjne nad prezydenckimi projektami ustaw wykonującymi orzeczenia TK
4.2. Prace legislacyjne nad rządowymi projektami ustaw wykonującymi orzeczenia TK
4.3. Prace legislacyjne nad senackimi projektami ustaw wykonującymi orzeczenia TK
4.4. Prace legislacyjne nad obywatelskimi projektami ustaw wykonującymi orzeczenia TK
5. Wykonywanie orzeczeń TK podjętych w trybie art. 122 ust. 4 Konstytucji RP
6. Główne problemy praktyki wykonywania orzeczeń TK przez Sejm
7. Wnioski dla praktyki

Rozdział VI
Postanowienia sygnalizacyjne Trybunału Konstytucyjnego. Założenia instytucjonalne, praktyka, wykonywanie (ADAM SULIKOWSKI)
1. Uwagi wstępne
2. Postanowienia sygnalizacyjne wydawane przez inne organy
3. Sygnalizacje a teoretyczne koncepcje luk i uchybień w prawie
4. Pragmatyczny sens postanowień sygnalizacyjnych TK
5. Luki i uchybienia w orzecznictwie sygnalizacyjnym TK
6. Wykonywanie postanowień sygnalizacyjnych
7. Konkluzje

Rozdział VII
Wykonywanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego przez sądy (MICHAŁ JACKOWSKI)
1. Wstęp
2. Wykonywanie wyroków TK przez sądy, które przedstawiły pytania prawne
2.1. Zagadnienia ogólne
2.2. Wykonywanie wyroków afirmatywnych
2.3. Wykonywanie wyroków negatywnych
2.4. Podsumowanie
3. Wykonywanie wyroków TK przez sądy w sprawie skarg konstytucyjnych i wniosków o wznowienie postępowania
4. Wykonywanie afirmatywnych wyroków TK przez sądy
4.1. Zagadnienia ogólne
4.2. Wykonywanie afirmatywnych wyroków interpretacyjnych
4.3. Wykonywanie wyroków afirmatywnych o skutku prostym
4.4. Podsumowanie
5. Wykonywanie negatywnych wyroków TK przez sądy
5.1. Skutek negatywnego wyroku TK w orzecznictwie Sądu Najwyższego
5.2. Skutek negatywnego wyroku TK w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego
6. Podsumowanie

Rozdział VIII
Wykonywanie orzeczeń sądu konstytucyjnego na tle praktyki i doktryny prawnej Niemiec i Austrii (SYLWIA JAROSZ-ŻUKOWSKA)
I. Wykonywanie orzeczeń Federalnego Trybunału Konstytucyjnego RFN
1. Geneza ő 35 ustawy o FTK oraz jego znaczenie
2. Pojęcie i funkcja wykonywania orzeczeń FTK w świetle ő 35 uFTK
3. Zakres swobody FTK w wykonywaniu jego orzeczeń
4. Wykonywanie orzeczeń dotyczących kontroli norm
5. Rodzaje zarządzeń wykonawczych wydawanych w trybie ő 35 uFTK
5.1. Zarządzenie o dalszym obowiązywaniu ustawy
5.2. Zarządzenie ustanawiające regulację przejściową zastępującą ustawę
5.3. Zakaz powtarzania niekonstytucyjnych norm
6. Podsumowanie
II. Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego Austrii
1. Ewolucja procedury wykonywania orzeczeń austriackiego TK - rozwój kompetencji wykonawczych
2. Podmioty wykonujące orzeczenia TK w świetle art. 146 konstytucji
2.1. Wykonywanie orzeczeń TK przez sądy powszechne
2.2. Pozycja Prezydenta Federalnego w postępowaniu wykonawczym - procedura postępowania oraz podmioty, którym zleca wykonanie
3. Pojęcie i zakres wykonywania orzeczeń TK w świetle art. 146 konstytucji
3.1. Problem wykonywania orzeczeń TK dotyczących kontroli norm
3.2. Wykonywanie orzeczeń zapadających w ramach realizacji pozostałych funkcji TK
4. Znaczenie art. 146 konstytucji Austrii w praktyce - podsumowanie
III. Wnioski wynikające z rozwiązań niemieckich i austriackich dla polskiego systemu wykonywania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego

Wnioski końcowe (KAZIMIERZ DZIAŁOCHA)

Bibliografia

Execution of Judgments of the Constitutional Tribunal in the Constitutional Practice of Organs of the State. Summary


520 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022