ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 49.80 47,31   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZASADA PODZIAŁU WŁADZY W KONSTYTUCJI RP Z 1997 ROKU


KUCA G.

wydawnictwo: WYD SEJMOWE , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 49.80 Twoja cena  47,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zasada podziału władzy w Konstytucji RP z 1997 roku


W książce podniesiono jedno z fundamentalnych zagadnień polskiego systemu konstytucyjnego, jakim jest zasada podziału władzy przyjęta przez ustrojodawcę, wraz z założeniem równowagi władz, za podstawę ustroju Rzeczypospolitej Polskiej (art. 10 ust. 1 konstytucji z 1997 r.).

Pozostaje ona jedną z zasad naczelnych funkcjonowania i organizacji systemu organów państwowych RP. W książce przedstawiono najczęściej spotykane sposoby rozumienia teorii podziału władzy oraz ewolucję ujęć zasady podziału władzy w projektach i propozycjach rozważanych w toku prac Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego (1994-1997).

Zasadnicze znaczenie dla wywodów Autora mają interpretacje art. 10 konstytucji oraz charakterystyka pozycji organów władz ustawodawczej, wykonawczej  i sądowniczej.

W oparciu o jednolity schemat analizy organów każdej z wyodrębnionych władz Autor przedstawia funkcjonalne i organizacyjne aspekty zasady podziału władzy, a następnie charakteryzuje stosowane przez te organy „hamulce” (instrumenty powstrzymywania) wobec innych władz. Ważne miejsce zajmuje też omówienie konstytucyjnych instrumentów (form) współdziałania władz.


WYKAZ SKRÓTÓW

WSTĘP
Układ pracy
Literatura przedmiotu
Kwestie terminologiczne

Rozdział 1. DOKTRYNALNE PODSTAWY ZASADY PODZIAŁU WŁADZY
Stanowisko klasycznej doktryny światowej
Geneza teorii podziału władzy - zarys problematyki
John Locke - wstęp do nowoczesnej doktryny podziału władzy Charles Louis de Secondat Montesąuieu - rozwinięta doktryna podziału władzy
Benjamin Henri Constant de Rebecąue - modyfikacja doktryny podziału władzy w myśl koncepcji "władzy neutralnej"
Stanowisko doktryny polskiej

Rozdział 2. PROCES UCHWALENIA KONSTYTUCJI Z 2 KWIETNIA 1997 R.
A ZASADA PODZIAŁU WŁADZY
Rozwiązania zawarte w projektach konstytucji i wystąpieniach podczas pierwszego czytania w Zgromadzeniu Narodowym
Prace Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego i jej podkomisji stałych

Rozdział 3. CHARAKTERYSTYKA AKT. 10 KONSTYTUCJI ORAZ POJĘĆ ZWIĄZANYCH Z ZASADĄ PODZIAŁU WŁADZY
Konstrukcja art. 10 konstytucji
Podział funkcjonalny
Podział organizacyjny
Podział strukturalny
Podział personalny
Hamowanie się władz
Współdziałanie władz
Równowaga władz

Rozdział 4. WŁADZA USTAWODAWCZA (SEJM I SENAT)
Podział funkcjonalny
Podział organizacyjny
Podział strukturalny
Podział personalny
System hamulców
Udzielenie albo odmowa udzielenia przez Sejm wotum zaufania Radzie Ministrów
Wyrażenie przez Sejm wotum nieufności Radzie Ministrów i poszczególnym jej członkom
Powoływanie przez Sejm komisji śledczej do zbadania określonej sprawy
Udzielenie albo odmowa udzielenia przez Sejm absolutorium
Radzie Ministrów
Interpelacje i zapytania poselskie
Wyrażenie w ustawie zgody na ratyfikację niektórych umów międzynarodowych
Udzielenie przez Senat zgody na zarządzenie przez Prezydenta RP referendum ogólnokrajowego
Instrumenty współdziałania
Wybór przez Sejm sędziów Trybunału Konstytucyjnego
Wybór przez Sejm zastępców przewodniczącego i członków
Trybunału Stanu

Rozdział 5. WŁADZA WYKONAWCZA (PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ I RADA MINISTRÓW)
Podział funkcjonalny
Podział organizacyjny
Podział strukturalny
Prezydent RP
Rada Ministrów
Podział personalny
Prezydent RP
Rada Ministrów
System hamulców
Skrócenie przez Prezydenta RP kadencji Sejmu (i Senatu)
Wycofanie przez Prezydenta RP oraz Radę Ministrów wniesionego przez siebie projektu ustawy do Sejmu
Podpisanie albo odmowa podpisania przez Prezydenta RP ustaw uchwalonych przez Sejm i Senat
Wystąpienie przez Prezydenta RP przed podpisaniem ustawy z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie kontroli jej zgodności z konstytucją
Zwrócenie przez Prezydenta RP ustawy Sejmowi przed jej podpisaniem (weto ustawodawcze)
Stosowanie przez Prezydenta RP prawa łaski
Instrumenty współdziałania
Zarządzenie przez Prezydenta RP wyborów do Sejmu i Senatu
Zwołanie przez Prezydenta RP pierwszych posiedzeń Sejmu i Senatu  Inicjatywa ustawodawcza Prezydenta RP i Rady Ministrów
Prawo Rady Ministrów do wnoszenia poprawek do każdego rozpatrywanego przez Sejm projektu ustawy, a Prezydenta RP - do projektów przez niego zgłoszonych
Klauzula pilności stosowana przez Radę Ministrów w odniesieniu do rządowych projektów ustaw
Prawo Prezydenta RP do zwrócenia się z orędziem do Sejmu i Senatu
Powoływanie przez Prezydenta RP sędziów
Powoływanie przez Prezydenta RP prezesa i wiceprezesa
Trybunału Konstytucyjnego
Powoływanie przez Prezydenta RP pierwszego prezesa Sądu Najwyższego oraz prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego

Rozdział 6. WŁADZA SĄDOWNICZA (SĄDY I TRYBUNAŁY)
Podział funkcjonalny
Podział organizacyjny
Podział strukturalny
Podział personalny
System hamulców
Orzekanie przez Trybunał Konstytucyjny o zgodności ustaw z konstytucją oraz ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie
Orzekanie przez Trybunał Stanu o odpowiedzialności konstytucyjnej i karnej prezydenta oraz członków Rady Ministrów
Orzekanie przez sądy administracyjne o legalności działania administracji publicznej   Instrumenty współdziałania
Stwierdzanie przez Sąd Najwyższy ważności wyborów do Sejmu i Senatu oraz na urząd Prezydenta RP
Rozstrzyganie przez Trybunał Konstytucyjny sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa
Stwierdzanie przez Trybunał Konstytucyjny przejściowej niemożności w sprawowaniu urzędu Prezydenta RP

UWAGI KOŃCOWE

LITERATURA


356 stron, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022