|
ZASADA PODZIAŁU WŁADZY W KONSTYTUCJI RP Z 1997 ROKU
KUCA G. wydawnictwo: WYD SEJMOWE , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 49.80 Twoja cena 47,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zasada podziału władzy w Konstytucji RP z 1997 roku
W książce podniesiono jedno z fundamentalnych zagadnień polskiego systemu
konstytucyjnego, jakim jest zasada podziału władzy przyjęta przez ustrojodawcę, wraz z
założeniem równowagi władz, za podstawę ustroju Rzeczypospolitej Polskiej (art. 10
ust. 1 konstytucji z 1997 r.).
Pozostaje ona jedną z zasad naczelnych funkcjonowania i organizacji systemu organów
państwowych RP. W książce przedstawiono najczęściej spotykane sposoby rozumienia
teorii podziału władzy oraz ewolucję ujęć zasady podziału władzy w projektach i
propozycjach rozważanych w toku prac Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego
(1994-1997).
Zasadnicze znaczenie dla wywodów Autora mają interpretacje art. 10 konstytucji oraz
charakterystyka pozycji organów władz ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej.
W oparciu o jednolity schemat analizy organów każdej z wyodrębnionych władz Autor
przedstawia funkcjonalne i organizacyjne aspekty zasady podziału władzy, a następnie
charakteryzuje stosowane przez te organy „hamulce” (instrumenty powstrzymywania) wobec
innych władz. Ważne miejsce zajmuje też omówienie konstytucyjnych instrumentów (form)
współdziałania władz.
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
Układ pracy
Literatura przedmiotu
Kwestie terminologiczne
Rozdział 1. DOKTRYNALNE PODSTAWY ZASADY PODZIAŁU WŁADZY
Stanowisko klasycznej doktryny światowej
Geneza teorii podziału władzy - zarys problematyki
John Locke - wstęp do nowoczesnej doktryny podziału władzy Charles Louis de Secondat
Montesąuieu - rozwinięta doktryna podziału władzy
Benjamin Henri Constant de Rebecąue - modyfikacja doktryny podziału władzy w myśl
koncepcji "władzy neutralnej"
Stanowisko doktryny polskiej
Rozdział 2. PROCES UCHWALENIA KONSTYTUCJI Z 2 KWIETNIA 1997 R.
A ZASADA PODZIAŁU WŁADZY
Rozwiązania zawarte w projektach konstytucji i wystąpieniach podczas pierwszego czytania
w Zgromadzeniu Narodowym
Prace Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego i jej podkomisji stałych
Rozdział 3. CHARAKTERYSTYKA AKT. 10 KONSTYTUCJI ORAZ POJĘĆ ZWIĄZANYCH Z
ZASADĄ PODZIAŁU WŁADZY
Konstrukcja art. 10 konstytucji
Podział funkcjonalny
Podział organizacyjny
Podział strukturalny
Podział personalny
Hamowanie się władz
Współdziałanie władz
Równowaga władz
Rozdział 4. WŁADZA USTAWODAWCZA (SEJM I SENAT)
Podział funkcjonalny
Podział organizacyjny
Podział strukturalny
Podział personalny
System hamulców
Udzielenie albo odmowa udzielenia przez Sejm wotum zaufania Radzie Ministrów
Wyrażenie przez Sejm wotum nieufności Radzie Ministrów i poszczególnym jej członkom
Powoływanie przez Sejm komisji śledczej do zbadania określonej sprawy
Udzielenie albo odmowa udzielenia przez Sejm absolutorium
Radzie Ministrów
Interpelacje i zapytania poselskie
Wyrażenie w ustawie zgody na ratyfikację niektórych umów międzynarodowych
Udzielenie przez Senat zgody na zarządzenie przez Prezydenta RP referendum
ogólnokrajowego
Instrumenty współdziałania
Wybór przez Sejm sędziów Trybunału Konstytucyjnego
Wybór przez Sejm zastępców przewodniczącego i członków
Trybunału Stanu
Rozdział 5. WŁADZA WYKONAWCZA (PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ I RADA
MINISTRÓW)
Podział funkcjonalny
Podział organizacyjny
Podział strukturalny
Prezydent RP
Rada Ministrów
Podział personalny
Prezydent RP
Rada Ministrów
System hamulców
Skrócenie przez Prezydenta RP kadencji Sejmu (i Senatu)
Wycofanie przez Prezydenta RP oraz Radę Ministrów wniesionego przez siebie projektu
ustawy do Sejmu
Podpisanie albo odmowa podpisania przez Prezydenta RP ustaw uchwalonych przez Sejm i Senat
Wystąpienie przez Prezydenta RP przed podpisaniem ustawy z wnioskiem do Trybunału
Konstytucyjnego w sprawie kontroli jej zgodności z konstytucją
Zwrócenie przez Prezydenta RP ustawy Sejmowi przed jej podpisaniem (weto ustawodawcze)
Stosowanie przez Prezydenta RP prawa łaski
Instrumenty współdziałania
Zarządzenie przez Prezydenta RP wyborów do Sejmu i Senatu
Zwołanie przez Prezydenta RP pierwszych posiedzeń Sejmu i Senatu Inicjatywa
ustawodawcza Prezydenta RP i Rady Ministrów
Prawo Rady Ministrów do wnoszenia poprawek do każdego rozpatrywanego przez Sejm projektu
ustawy, a Prezydenta RP - do projektów przez niego zgłoszonych
Klauzula pilności stosowana przez Radę Ministrów w odniesieniu do rządowych projektów
ustaw
Prawo Prezydenta RP do zwrócenia się z orędziem do Sejmu i Senatu
Powoływanie przez Prezydenta RP sędziów
Powoływanie przez Prezydenta RP prezesa i wiceprezesa
Trybunału Konstytucyjnego
Powoływanie przez Prezydenta RP pierwszego prezesa Sądu Najwyższego oraz prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego
Rozdział 6. WŁADZA SĄDOWNICZA (SĄDY I TRYBUNAŁY)
Podział funkcjonalny
Podział organizacyjny
Podział strukturalny
Podział personalny
System hamulców
Orzekanie przez Trybunał Konstytucyjny o zgodności ustaw z konstytucją oraz
ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody
wyrażonej w ustawie
Orzekanie przez Trybunał Stanu o odpowiedzialności konstytucyjnej i karnej prezydenta
oraz członków Rady Ministrów
Orzekanie przez sądy administracyjne o legalności działania administracji publicznej
Instrumenty współdziałania
Stwierdzanie przez Sąd Najwyższy ważności wyborów do Sejmu i Senatu oraz na urząd
Prezydenta RP
Rozstrzyganie przez Trybunał Konstytucyjny sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi
konstytucyjnymi organami państwa
Stwierdzanie przez Trybunał Konstytucyjny przejściowej niemożności w sprawowaniu
urzędu Prezydenta RP
UWAGI KOŃCOWE
LITERATURA
356 stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|