|
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE W INSTYTUCJACH KULTURY
WINIARZ M. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 149.90 Twoja cena 142,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zamówienia publiczne w instytucjach kultury
W dniu 19 października 2014 r. wejdzie w życie kolejna nowelizacja Pzp.
Zmiany dotyczą:
- Wprowadzono ułatwienia udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe o
wartości mniejszej od progów unijnych
- Przesłanek wykluczenia wykonawcy – Uchyleniu uległy dwie obligatoryjne przesłanki
wykluczenia wykonawcy wymienione w art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a Pzp.
- Wadium – konieczność zatrzymania wadium z powodu nieuzupełnienia dokumentów,
będzie dotyczyć tylko wykonawcy, którego oferta ma być najkorzystniejsza
- Kryteriów oceny ofert – zamawiający który ograniczy się do kryterium cenowego
będzie musiał wykazać w załączniku do protokołu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu
zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia (np.
przy zakupie drukarek – jak uwzględniono koszty związane z materiałami
eksploatacyjnymi)
- Modyfikacji zasad ustalania rażąco niskiej ceny – W nowelizacji Pzp znalazły się
wytyczne dla zamawiającego, w jakich okolicznościach powinien zwrócić się do
wykonawcy o wyjaśnienie rażąco niskiej ceny i jakie dowody ma przedstawić wykonawca,
aby udowodnić, że cena nie jest jednak rażąco niska
- Umów wieloletnich - narzucono w Pzp obowiązek zawierania w umowach na okres dłuższy
niż 12 miesięcy postanowień o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości
wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany:
- stawki VAT,
- wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę,
- zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, lub
wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.
W dniu 16 kwietnia 2014 r. weszła w życie nowelizacja prawa zamówień publicznych,
która ma istotny wpływ na udzielanie zamówień publicznych w instytucjach kultury.
Najważniejsze są zmiany dotyczące:
podniesienia progu określającego obowiązek stosowania ustawy,
obowiązku stosowania ustawy do zamówień w zakresie kultury,
ograniczenia zasady jawności przy udzielaniu zamówień w zakresie kultury.
Ponadto w dniu 16 kwietnia 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z 25.10.1991 r.
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Do ustawy tej wprowadzono
dodatkowe obowiązki podmiotów prowadzących działalność kulturalną w zakresie
udzielania zamówień w zakresie kultury, do których nie stosuje się przepisów Prawa
zamówień publicznych.
W publikacji tej omawiamy zagadnienia dotyczące:
wyłączeń (zwolnień) z obowiązku stosowania PZP,
zasad udzielania zamówień publicznych w IK,
możliwości (przesłanki) stosowania trybu z wolnej ręki w IK,
zasady działania komisji przetargowych,
zasad udzielania pełnomocnictw i upoważnień z zakresu zamówień publicznych
przez kierownika jednostki,
zakresu odpowiedzialności dyrektora jednostki za zamówienia publiczne,
oceny gospodarność i efektywność gospodarowania środkami publicznymi w zakresie
udzielania zamówień publicznych,
procedury udzielania zamówień publicznych (która jest elementem kontroli
zarządczej),
stosowanie przepisów PZP do zamówień kulturalnych, których wartość nie
przekracza progów unijnych,
specyfiki udzielania zamówień o wartości przekraczającej 30 000 euro w
instytucjach kultury,
sposób określania przedmiotu zamówienia,
dokumentowania postępowań o udzielanie zamówienia, do udzielenia którego nie
stosuje się przepisów ustawy.
W książce tej odpowiadamy na pytania:.
Jak prawidłowo zdefiniować przedmiot zamówienia?
Jak prawidłowo oszacować wartość zamówienia?
W jakich przypadkach IK stosuje przepisy Pzp?
Jaka jest odpowiedzialność dyrektora i pracowników IK za udzielanie zamówień
publicznych?
Jakie są zasady odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
związana z udzielaniem zamówień publicznych bez stosowania ustawy – Prawo zamówień
publicznych?
Jaki jest wpływ decyzji dyrektora IK na wyznaczenie zakresu odpowiedzialności
pracowników?
Czy dyrektor IK może się uwolnić od odpowiedzialności?
W książce publikujemy również najciekawsze orzecznictwo użyteczne w instytucjach
kultury z zakresu stosowania PZP, które wykazuje m.in. następujące błędy:
- Naruszenie przesłanek trybu z wolnej ręki,
- Naruszenie zasady uczciwej konkurencji,
- Naruszenie przepisów dotyczących opisu przedmiotu zamówienia
W książce znajduje się ponad 30 wzorów dokumentów niezbędnych w postępowaniu
przetargowym dla instytucji kultury np.:
- Regulamin udzielania zamówień publicznych, do których nie stosuje się przepisów
ustawy Prawo zamówień publicznych – wraz załącznikami
- Wniosek o udzielenia zamówienia
- Notatka sporządzona na okoliczność dokonania zamówienia o wartości szacunkowej
poniżej 15 000 euro
- Zaproszenie do składania ofert
- Oferta wykonania zamówienia
- Protokół zamówienia publicznego
- Protokół z ustalenia wartości zamówienia, którego wartość nie przekracza
wyrażonej w złotych równowartości kwoty określonej w art. 4 pkt 8 Ustawy.
- Regulamin udzielenia zamówienia na dostawy i usługi z zakresu działalności
kulturalnej przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz
załącznikami
W każdym ze wzorów regulaminów w odmienny nieco sposób, odniesiono się do
przedmiotowego zagadnienia. Każdy z prezentowanych regulaminów nosi piętno określonych
uogólnień, stąd też przypomnieć należy o konieczności dostosowania tych przepisów
do uwarunkowań własnej jednostki. Może się bowiem okazać, że dla konkretnej
instytucji kultury najwłaściwsze będzie wykorzystanie łącznie założeń
zaproponowanych w obu poniższych wzorach. Istotnym elementem, wynikającym ze specyfiki
instytucji kultury, jest uwzględnienie w konkretnym regulaminie charakteru jej zadań i
sposobu ich realizacji.
Umowy:
Umowa na roboty budowlane – przebudowę widowni i sceny
Umowa na przygotowanie scenariusza spotkań autorskich
Umowa o świadczenie usług polegających na wyeksponowaniu materiałów
promocyjnych księgarni w budynku instytucji kultury
Umowa na zakup usług – zorganizowanie koncertu plenerowego
Umowa na zakup drukarek
Umowa na zakup usługi sprzątania
Umowa na zakup usług inspektora nadzoru budowlanego
Umowa zlecenie na zakup usług – przyjęcie funkcji ambasadora wybranych książek
Umowa o przeniesienie praw autorskich
Umowa licencyjna – zakup licencji
Należy pamiętać, że każda umowa nosząca cechy przewidziane w ustawie o
zamówieniach publicznych stanowi zamówienie publiczne, w szczególności do tej
kategorii należą umowy zlecenia, umowy o dzieło. Ponadto procedura udzielania
zamówień ma doprowadzić do poprawnego zawarcia umowy, w tym takiej, której treść
jest zgodna z zaprezentowanymi wzorami.
Zakup książki daje dostęp (po wpisaniu kodu ze zdrapki) do portalu www.ekspertbeck.pl na jeden miesiąc gratis
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
1. Zasady udzielania zamówień publicznych w instytucjach kultury
1.1. Granice obowiązku stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych
1.2. Zasady udzielania zamówień publicznych
1.3. Nieprzetargowe tryby udzielania zamówień publicznych właściwe w zakresie
działalności kulturalnej
1.4. Specyfika umowy w sprawie zamówienia publicznego
2. Zarządzanie udzieleniem zamówień publicznych w instytucji kultury
2.1. Instytucja kultury jako zamawiający
2.2. Udzielenie zamówienia jako czynność w zakresie gospodarki finansowej jednostki
2.3. Procedura udzielania zamówień publicznych jako element kontroli zarządczej w
jednostce
3. Przepisy regulujące udzielanie zamówień, do udzielania których nie stosuje
się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych
3.1. Zamówienie, do udzielenia którego nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo
zamówień publicznych, jako zamówienie publiczne
3.2. Zamówienia w zakresie kultury, których wartość nie przekracza progów unijnych, a
przepisy ustawy
3.3. Specyfika udzielania zamówień o wartości przekraczającej 30 000 euro w
instytucjach kultury
3.4. Charakter wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień
4. Podstawowe warunki prawidłowości udzielania zamówień, do udzielania
których nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych
4.1. Określenie przedmiotu zamówienia
4.2. Szacowanie wartości zamówienia
4.3. Rola planowania zamówień publicznych w jednostce
4.4. Dokumentowanie postępowań o udzielanie zamówienia, do udzielenia którego
nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związana z
udzielaniem zamówień publicznych bez stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych
5.1. Pojęcie i zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
5.2. Podmioty podlegające odpowiedzialności
5.3. Odpowiedzialność za udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który nie
został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych
5.4. Odpowiedzialność za nieprawidłowe ustalenie wartości zamówienia
5.5. Odpowiedzialność za zaniedbanie lub niewypełnienie obowiązków w zakresie
kontroli zarządczej
5.6. Specyfika odpowiedzialności za zamówienia publiczne finansowane ze środków
europejskich
5.7. Przedmiot odpowiedzialności
6. Wybrane orzecznictwo w zakresie instytucji kultury
6.1. Informatyzacja teatru
6.2. Organizacja imprezy plenerowej - ocena ofert
6.3. Zbudowanie platformy technologicznej do prezentacji zbiorów muzeum - przedmiot
zamówienia
6.4. Wykonanie kopii eksponatu muzealnego na potrzeby ekspozycji - charakter usług
6.5. Zakup baletek - indywidualne potrzeby zamawiającego
6.6. Dostawa sprzętu fotograficznego i kamery cyfrowej - przedmiot zamówienia
6.7. Wykonanie projektów architektury wnętrz - problem praw autorskich
7. Wzory dokumentów
7.1. Regulamin udzielania zamówień publicznych, do których nie stosuje się przepisów
ustawy Prawo zamówień publicznych
7.2. Regulamin udzielenia zamówienia na dostawy i usługi z zakresu działalności
kulturalnej
7.3. Umowa na zakup drukarek
7.4. Umowa na zakup usługi sprzątania
7.5. Umowa na zakup usług inspektora nadzoru budowlanego
7.6. Umowa na roboty budowlane - przebudowę widowni i sceny
7.7. Umowa na przygotowanie scenariusza spotkań autorskich
7.8. Umowa zlecenia na zakup usług - przyjęcie funkcji ambasadora wybranych książek
7.9. Umowa o przeniesienie praw autorskich
7.10. Umowa wydawnicza
7.11. Umowa licencyjna - zakup licencji
7.12. Umowa o świadczenie usług polegających na wyeksponowaniu materiałów
promocyjnych księgarni w budynku instytucji kultury
7.13. Umowa na zakup usług - zorganizowanie koncertu plenerowego
7.14. Umowa najmu
Zakończenie
326 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|