|
KULTURA ORGANIZACJI A ZNACZENIE PRACY
PROKOPOWICZ P. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 39.20 Twoja cena 37,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kultura organizacji a znaczenie pracy
Etnograficzne studium władzy, działania i partycypacji w amerykańskiej kooperatywie
pracowniczej
Książka stanowi pogłębione, etnograficzne studium przypadku strategii budowania
kultury organizacji w jednej z najstarszych kooperatyw zajmujących się produkcją kawy
Fair Trade w Ameryce Północnej.
Badania terenowe, które rozpoczęły się jako eksploracja subiektywnych znaczeń
pracy w demokratycznym miejscu pracy, ostatecznie przekształciły się w krytyczną
analizę sposobu, w jaki kulturowe modele pracy są konstruowane, rekonstruowane oraz
wiązane z codziennymi działaniami menedżerów, pracowników i członków kooperatywy.
W książce zostały poddane analizie zarówno mechanizmy odpowiedzialne za niezgodność
pomiędzy retoryką a praktyką kulturową w kooperatywie, jak i skuteczne praktyki
hegemoniczne oraz rytuały, które pomagają w kontroli wyobrażeń pracowników na temat
znaczenia pracy w organizacji spółdzielczej.
To pozycja wyjątkowa na polskim rynku , nikt do tej pory nie publikował w języku
polskim praktycznej, antropologicznej analizy relacji między kulturą organizacji i
pracą, szczególnie w organizacji zarządzanej zgodnie z zasadami spółdzielczymi.
Piotr Prokopowicz – doktor nauk humanistycznych, psycholog i
socjolog organizacji. Pracownik naukowy w Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych
UJ, współwłaściciel firmy doradczej 313 Consulting, zajmującej się tworzeniem i
wdrażaniem innowacyjnych projektów rozwojowych z wykorzystaniem autorskich gier
symulacyjnych, a także trener i partner w tej firmie. Specjalista w zakresie badań
organizacji, rekrutacji i selekcji oraz analizy danych. Współpracownik i wykładowca
Cologne Business School i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi kursy akademickie m.in.
z zakresu psychologii rekrutacji i selekcji, biznesowych gier symulacyjnych, diagnozy
organizacji oraz planowania i rozwoju organizacji w kontekście międzynarodowym.
Koordynator zespołu ds. monitoringu wdrażania strategii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Autor i redaktor wielu opracowań, książek i artykułów na temat socjologii i
psychologii zarządzania.
Podziękowania 9
Wstęp 13
Doświadczenie kooperacji 13
Obietnica CoffeeNow 14
Społeczeństwo, praca, kultura 17
Rozplątywanie sieci 18
Rozdział 1. Historia CoffeeNow 21
Od misji do struktury 22
Narracja w CoffeeNow 31
Heroiczne tworzenie alternatywy 33
Dwie wizje, jedno rozwiązanie 35
Bolesne wzrastanie – tam i z powrotem 37
Co kryje przyszłość 43
Wdrażanie modelu efektywności w kooperatywie 46
Rozpowszechnienie wypaczonej narracji 47
Hegemoniczna opowieść o efektywności 48
Historia kooperatywy opowiedziana na nowo 51
Rozdział 2. Praca w CoffeeNow 53
Pracownicy CoffeeNow 55
Pracownicy kawiarni 56
Menedżerowie 59
Pracownicy produkcji 61
Pracownicy biurowi 62
Praca w Mieście, praca w Zatoce 65
My i oni 66
Nakładające się podziały 70
Znaczenia pracy w CoffeeNow 75
Praca dla przetrwania 75
Praca jako osiąganie doskonałości 78
Praca jako przynależność 82
Praca jako nadawanie znaczenia 82
Praca jako działanie 85
Alienacja pracy w CoffeeNow 87
Rozdział 3. Podejmowanie decyzji w CoffeeNow 91
Członkowie, menedżerowie i pracownicy 97
Bycie członkiem 97
Rada Nadzorcza i zespół zarządczy 101
Menedżerowie i pracownicy kawiarni 106
Ojciec założyciel, matka założycielka 111
Serce i dusza firmy 112
Mózg i palce firmy 115
Kooperatywa rodzinna 117
Mamusia nie ma pieniędzy 119
Partycypacja homeopatyczna w CoffeeNow 123
Rozdział 4. Hegemoniczna praca w CoffeeNow 127
Definiowanie rzeczywistości w kooperatywie 128
Jak każdy inny biznes 129
Nosy do środka, palce na zewnątrz 131
Dziwna idea kooperacji 134
Inżynieria kultury członkowskiej 136
Warsztaty i zebrania 138
Zarządzanie relacjami pracowniczymi 141
Uciszanie sprzeciwu 144
Opowieści kulturowej hegemonii 150
Epilog 153
Odchodząc z CoffeeNow 153
Dodatek: Etnografia w pracy 159
Moja podróż, mój punkt widzenia 160
Rozplątywanie sieci znaczeń 161
Kultura i poznanie 171
Badania terenowe w CoffeeNow 177
Obietnica refleksyjnej nauki społecznej o organizacjach 180
Bibliografia 183
192 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|