Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych - podejścia mediacyjne w
działaniu społecznym
Materiał tu publikowany z całą pewnością składa się na niezwykłą
książkę, która stanowi kompendium o szerokich walorach dydaktycznych dla kształcenia
pracowników socjalnych, czy mediatorów (zwłaszcza rodzinnych, ale także szkolnych).
Niesie także wiele akcentów o charakterze teoretycznym, pogłębiającym
ukierunkowania lektur i kompetencji w procesie rozwijania świadomości metodologicznej i
refleksyjności praktyków w obszarze zawodów społeczno-pedagogicznych .W swoim
przekroju książka stanowi istotne novum, mogąc pełnić rolę podręcznika
akademickiego, jak i aktualnego odniesienia dla badań i dalszych studiów.
Fragment recenzji prof. Lecha Witkowskiego
WPROWADZENIE – ZAPROSZENIE DO LEKTURY.
INTRODUCTION – INVITATION A LA LECTURE
.
1. KULTURA PRAKTYKI PRZEDSTAWICIELI PROFESJI SPOŁECZNYCH
1.1. Orientowanie działania - rama konceptualna pojmowania kultury praktyki - Ewa
Marynowicz-Hetka .
1.2. Profesje społeczne - kontekst instytucjonalny stosowania mediacji/podejść
mediacyjnych - Dorota Wolska-Prylińska .
1.3. WYMIARY DZIAŁANIA PROFESJONALNEGO.
1.3.1. Wymiar relacyjny – paradoksy i trudności – Katarzyna Gajek, Monika Wojtczak
1.3.2. Wymiar społeczny działania profesjonalnego - Ryszarda Czerniachowska, Elżbieta
Skoczylas-Namielska, Monika Wojtczak .
1.4. Oczekiwania w zakresie doskonalenia kultury praktyki - Ryszarda Czerniachowska
1.5. Kształcenie w zakresie podejść mediacyjnych - Dorota Wolska-Prylińska .
2. PROBLEMATYKA PODEJŚĆ MEDIACYJNYCH W TEORII I PRAKTYCE FRANKOFOŃSKIEJ
2.1. Od działalności społecznej/ochotniczej do instytucjonalizacji. Początki
mediacji rodzinnej - Jocelyne Dahan .
2.2. Mediacja i przemoc rodzinna/domowa - Jacques Faget
2.3. Pozytywne wykorzystanie konfliktów - mediacja - Justin Lévesque .
2.4. Działanie w kontekście władzy. Terapia zorientowana na rozwiązanie problemu -
Juliette Simard, Daniel Turcotte
2.5. Kompetencje rodzin, sztuka terapii - Guy Ausloos
2.6. Specyfika mediacji w kontekście władzy rodzicielskiej - Pierrette Brisson-Amyot
2.7. Udział dziecka w mediacji rodzinnej. Od teorii do praktyki - Julie Achim, Francine
Cyr, Lorraine Filion
3. KU PROFESJONALNOŚCI DZIAŁANIA - PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W POSTĘPOWANIU
MEDIACYJNYM
3.1. O sztuce zachęty do zmiany. Zastosowanie w mediacji rodzinnej elementów terapii
zorientowanej na rozwiązania - Lorraine Filion .
3.2. Kompetencje/potencjał rodzin separowanych - odkrywanie skarbów - Lorraine Filion
3.3. Zaprosić dziecko do mediacji rodzinnej - Christine Gaulejac, Agnes Van Kote
3.4. Przykład pracy mediatora nad odkrywaniem potrzeb i oczekiwań skonfliktowanych stron
- Aldo Morrone
3.5. Długoterminowe efekty mediacji rodzinnej. Od zawarcia pokoju do jego zbudowania -
Marianne Souquet
3.6. Mediacja rodzinna - rozwiązanie korzystne dla rodzin separowanych i rekonstruowanych
- Lorraine Filion .
3.7. Wzmacnianie potencjału rodzin separowanych w dążeniu do zmiany - seminaria
współrodzicielstwa i dziecięca grupa wsparcia
Confidences - Myriam Briand, Lorraine Filion, Alain Fredet
3.8. Pomoc przymusowa/z nakazu sądu - z ciemności w kierunku światła - Mario Cyr
GLOSY - W MIEJSCE ZAKOŃCZENIA
.
Przemoc w szkole i w rodzinie – zastosowanie mediacji. Potencjał i realia - Agnieszka
Rękas
W trosce o mediację pedagogiczną (na rzecz dwoistości ,,uwspólnionego
doświadczenia”) - Lech Witkowski
BIBLIOGRAFIA.
NOTY O AUTORACH.
NOTE SUR LES AUTEURS
315 stron, miękka oprawa