Bliżej praktyki - wzajemne inspiracje nauki i biznesu
Książka Bliżej praktyki - wzajemne inspiracje nauki i biznesu jest zbiorem studiów
przypadków i refleksji i stanowi pokłosie wykładów prowadzonych dla studentów
Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego w ramach cyklu „Bliżej
praktyki”.
Idea powstania publikacji była wynikiem bardzo dużego zainteresowania studentów
wykładami organizowanymi przez członków funkcjonującej na Wydziale Rady Biznesu.
Dotychczas odbyły się trzy cykle takich wykładów.
Tematy wykładów dotyczyły aktualnych zagadnień z zakresu funkcjonowania
gospodarki, ekonomii, inwestycji, finansów, zarządzania, a także zagadnień
społecznych. Dużą zaletą spotkań był bez pośredni kontakt z praktykami oraz
zetknięcie się z prawdziwymi problemami biznesowymi. Rosnąca popularność wykładów
zainspirowała do rozwinięcia współpracy i spisania najciekawszych doświadczeń.
Książkę współtworzyli pracownicy Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ oraz
przedstawiciele firm wchodzących w skład Rady Biznesu - osoby reprezentujące świat
nauki i biznesu, znawcy i popularyzatorzy nauk społecznych.
Książka Bliżej praktyki doskonale wpisuje się w potrzeby i zainteresowania wszystkich
zaangażowanych stron: uczelni (studentów, kadry akademickiej, władz), jak i
pracodawców. Przynosi wymierne korzyści społeczności akademickiej i zacieśnia więzi
między środowiskami. Współpraca daje dużą szansę wzmocnienia kontaktów i wymiany
pomysłów.
Opracowanie stanowi dopełnienie nawiązanych relacji między uczelnią a praktyką
gospodarczą.
Słowo wstępne – Jan Gajda 7
Wstęp – Paweł Starosta, Bożena Mikołajczyk 9
Bożena Mikołajczyk, Agnieszka Kurczewska – Historia i zasady funkcjonowania
Rady Biznesu Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ
11
Arkadiusz Majsterek – A&A – dwadzieścia pięć lat firmy i pasji 31
Jacek Wyżnikiewicz, Aleksandra Zator – Comarch SA i uczelnie z województwa
łódzkiego – współpraca na bazie praktyki 35
Sylwia Czerwińska, Beata Jaskuła, Monika Jędra-Legezińska, Marcelina Kietla, Agata
Sech, Barbara Stolarska – Międzynarodowe Centrum Usług
Zakupowych Philips jako przykład siły offshoringu w dobie globalizacji 47
Mieczysław Brunon Michalski – Jak zrodziła się łódzka Manufaktura (czyli
prawdziwa historia procesu transformacji ZPB „Poltex” 71
Piotr Ciski – Droga Cybercomu w Polsce, czyli budowa efektywnego modelu
biznesowego spółki zależnej kapitałowo 135
150 stron, A5, oprawa miękka