Głównym celem monografii jest usystematyzowanie wiedzy z zakresu
restrukturyzacji przedsiębiorstw z wykorzystaniem przykładów z praktyki gospodarczej.
Źródłem kryzysu zagrażającego funkcjonowaniu przedsiębiorstw jest
niedostrzeganie potrzeby zmian, brak zdolności do szybkiego reagowania na zmieniające
się warunki otoczenia. Konieczne jest wprowadzenie procesów restrukturyzacji w
przedsiębiorstwie, realizowanych w sposób ciągły. Procesy te zachodzą na wielu
płaszczyznach, w różnym tempie, z wykorzystaniem zróżnicowanych metod zarządzania.
Stanowią istotny warunek kształtowania pozycji konkurencyjnej. Kluczowe znaczenie ma
także kształtowanie zależności pomiędzy technologią a procesami restrukturyzacji,
uwzględnienie społecznych aspektów zmian i realizowanie społecznie odpowiedzialnej
restrukturyzacji. Zmiany wymagają aktywnego uczestnictwa ze strony wszystkich
pracowników przedsiębiorstwa. Aby się powiodły, pracownicy muszą się włączyć i we
właściwy sposób uczestniczyć w procesie ich tworzenia i wprowadzania.
Adresatem publikacji jest przede wszystkim szerokie grono specjalistów z dziedziny
zarządzania, którzy przygotowują przedsiębiorstwa do procesów restrukturyzacji,
uczestniczą bądź kierują takimi procesami. Monografia ta, a zarazem kompendium wiedzy,
kierowana jest również do doktorantów, studentów i uczestników studiów podyplomowych
uczelni ekonomicznych.
Spis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY RESTRUKTURYZACJI
PRZEDSIĘBIORSTW
Rozdział 1. Przesłanki procesów restrukturyzacji
współczesnych przedsiębiorstw
Agnieszka Bitkowska
1.1. Nowa era przemian globalnych
1.2. Istota rewolucji technologicznej
1.3. Globalny kryzys ekonomiczny i jego wpływ na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Rozdział 2. Restrukturyzacja przedsiębiorstw jako ciągły
proces dostosowawczy
Agnieszka Bitkowska, Grażyna Wójcik
2.1. Istota restrukturyzacji przedsiębiorstw
2.2. Klasyfikacja restrukturyzacji przedsiębiorstw – ujęcie klasyczne
2.3. Kierunki restrukturyzacji przedsiębiorstw – ujęcie klasyczne
2.4. Współczesne kierunki restrukturyzacji przedsiębiorstw
Rozdział 3. Restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstw
Agnieszka Bitkowska
3.1. Istota procesowego podejścia do zarządzania
3.2. Przesłanki i założenia reengineeringu
3.3. W kierunku zarządzania procesami
Rozdział 4. Koncepcje restrukturyzacji przedsiębiorstw
Agnieszka Bitkowska, Grażyna Wójcik, Krzysztof Kolterman
4.1. Kierunki zmian w systemach zarządzania
4.2. Metody i narzędzia restrukturyzacji przedsiębiorstw
4.2.1. Benchmarking
4.2.2. TQM (Total Quality Management)
4.2.3. Lean Management
4.2.4. Outsourcing
4.2.5. Offshoring
4.2.6. Zarządzanie wiedzą
4.2.7. Organizacja inteligentna
4.2.8. Zarządzanie zaufaniem
Rozdział 5. Wpływ technologii na proces restrukturyzacji
przedsiębiorstw
Agnieszka Bitkowska
5.1. Technologia w analizie strategicznej przedsiębiorstwa
5.2. Wpływ technologii na strategię przedsiębiorstw i kierunki
restrukturyzacji
Rozdział 6. Przebieg procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa
Agnieszka Bitkowska
6.1. Procedura przebiegu restrukturyzacji
6.2. Identyfikacja potrzeb restrukturyzacji – diagnoza przedsiębiorstwa
6.2.1. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
6.2.2. Analiza potencjału przedsiębiorstwa
6.2.3. Ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa
6.3. Program restrukturyzacji przedsiębiorstwa
6.4. Realizacja programu restrukturyzacji oraz kontrola przebiegu
Rozdział 7. Rola kapitału ludzkiego w procesie restrukturyzacji
Agnieszka Bitkowska
7.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi w procesie restrukturyzacji
7.2. Pracownicy w procesie zmian
7.3. Restrukturyzacja społecznie odpowiedzialna
CZĘŚĆ II. RESTRUKTURYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW W PRAKTYCE
GOSPODARCZEJ
Rozdział 8. Restrukturyzacja poprzez transfer technologii na
przykładzie PHPU „Arkol” sp. z o.o.
Krzysztof Kolterman
8.1. Przesłanki restrukturyzacji
8.2. Koncepcja restrukturyzacji
8.3. Efekty restrukturyzacji
Rozdział 9. Restrukturyzacja firmy szkoleniowej Centrum Edukacji
EDUS
Grażyna Wójcik
9.1. Przesłanki restrukturyzacji
9.2. Koncepcja restrukturyzacji
9.3. Efekty restrukturyzacji
Rozdział 10. Restrukturyzacja procesów na przykładzie Biura
Projektów Telekomunikacyjnych
Stanisław Olszewski
10.1. Przesłanki restrukturyzacji
10.2. Koncepcja restrukturyzacji
10.3. Efekty restrukturyzacji
Rozdział 11. Restrukturyzacja pionu bankowości detalicznej PKO
Banku Polskiego SA
Piotr Kawiński
11.1. Przesłanki restrukturyzacji
11.2. Koncepcja restrukturyzacji
11.3. Efekty restrukturyzacji
Rozdział 12. Restrukturyzacja na przykładzie koncernu Volkswagen
Katarzyna Anna Wójcik
12.1. Przesłanki restrukturyzacji
12.2. Koncepcja restrukturyzacji
12.3. Efekty restrukturyzacji
Zakończenie
Bibliografia
Źródła internetowe
Noty o autorach
276 stron, B5, oprawa miękka