Problem „prawdy w mediach” jawi się dziś, w epoce postmodernizmu,
jako nie lada wyzwanie.
Są bowiem tacy, którzy twierdzą, iż dotarcie do jednej słusznej prawdy jest wręcz
niemożliwe. Inni z kolei wymachują „prawdą” we wszystkie strony, przez co zamiast
wartości, która powinna ściśle odpowiadać „twardej rzeczywistości”, staje się
ona nierzadko pustym słowem, znakiem bez desygnatu, wyświechtanym sloganem, kartą
przetargową wykorzystywaną przez opozycyjne względem siebie opcje ideologiczne czy
polityczne. Czy jest sens przypominać o miejscu prawdy w przestrzeni mediów, tym
bardziej, że ich przedstawiciele wydają się z premedytacją rozbijać ją na pomniejsze
i relatywne części? Nawet jeśli zgodzimy się z tezą, że – w przeciwieństwie do
minionych epok – trudno dziś jest mówić o jednej, bezwzględnej i niepodważalnej
prawdzie, to jednak warto mieć na uwadze rzetelność naukową i dziennikarską, które
wydają się być gwarantem zdrowej kondycji kultury ludzkiej.
Spis treści:
Wprowadzenie (Mirosław Rewera)
LESZEK BULLER
Influencja w mediach
PIOTR T. NOWAKOWSKI
Mity na temat mediów
MIROSŁAW REWERA
Rola mediów w kreowaniu i promowaniu autorytetów
MAREK KLIMEK
Manipulacja w mediach
JAN T. MRÓZ
Dyskusja mediów opozycyjnych wobec Radia Maryja jako przykład niektórych
grzechów polskiego dziennikarstwa i źle pojmowanej misji mediów
JOANNA SARWA
Czy prawda istnieje? Kilka słów o odcieniach rzeczywistości w informacjach
radiowych
ZDZISŁAW SUROWANIEC
Kopniak dla dziennikarza, czyli na co dziennikarz powinien uważać
MIROSŁAW REWERA
Bibliografia wybranych polskich artykułów odnoszących się do zjawiska
obiektywno-ści przekazów medialnych
94 strony, oprawa miękka