Autor poddał analizie niektóre aspekty kultury totalitarnej; niektóre,
lecz fundamentalne, niesłychanie ważne dla zrozumienia jej istoty. Są to: podstawowe
semiotyczne kody i mechanizmy totalitarnego modelu świata; kwestia budowy języka kultury
totalitarnej – nie tylko nowomowy, lecz całego języka, a więc systemu pojęć,
mechanizmów nominacji, modelowania rzeczywistości, relacji podmiotu mowy z pozostałymi
członkami wspólnoty;
totalitarna urbanistyka jako przejaw budowy i wzmocnienia My-świadomości; wreszcie
kodyfikacja prawna podstawowych zasad i kluczowych pojęć tej kultury, do których
należą m.in. „rozwój rewolucyjny”, „postępowość”, „lud pracujący miast i
wsi”, „siły imperializmu” czy wreszcie „masy demokratyczne”. […] Dzięki
realizacji tej bardzo dobrze przemyślanej koncepcji Jakubowi Sadowskiemu udało się
stworzyć dzieło o wymowie jasnej, klarownej, dobitnie ukazującej najważniejsze zasady
semiotyczne leżące u podstaw kultury totalitarnej.
Z recenzji prof. Wasilija Szczukina
Książka jest fascynująca. Napisana z rozmachem i głęboką znajomością
zawikłanych meandrów literackich i politycznych, a ponadto ukazująca nieznane konteksty
i realia związane z dziejami kinematografii w Polsce i ZSRR oraz zapomniane szczegóły
planów urbanistycznych, a także przywracająca do życia wymazane ze zbiorowej pamięci
utwory, manifesty poetycko-literackie i sceny z życia codziennego. Kto pamięta końcowy
okres stalinizmu, ten przeżyje to jeszcze raz. Młodszy czytelnik być może po raz
pierwszy zrozumie, jak działała ta maszyna i jakie zadania nałożono na śrubki w tym
mechanizmie, sportretowanym tak niekonwencjonalnie.
Z recenzji prof. Leszka Zasztowta
Jakub Sadowski (1977) – kulturoznawca i historyk idei, specjalista w
zakresie problematyki rosyjskiej. Adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Papieskiego
Jana Pawła II w Krakowie oraz w Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego.
Wykłada m.in. historię propagandy radzieckiej i antropologię komunizmu. Niegdyś
zapalony dziennikarz radiowy, obecnie
publicysta współpracujący z Redakcją Rosyjską Polskiego Radia dla Zagranicy.
Miłośnik i znawca rosyjskiego rocka. Autor monografii Rewolucja i kontrrewolucja
obyczajów. Rodzina, prokreacja i przestrzeń życia w rosyjskim dyskursie utopijnym lat
20. i 30. XX w. (Łódź 2005).
293 strony, oprawa miękka