•Jakiego drinka pijał James Bond?
•Czym zajadała smutki Magda M.?
•W jakim mieście żyje i pracuje Ojciec Mateusz?
Odpowiedzi na powyższe pytania to jedne z najbardziej oczywistych przykładów obecności
product placement w filmie i kulturze masowej.
Juan Salvador Victoria Mas, profesor komunikacji audiowizualnej i reklamy na
uniwersytecie w Maladze. a także wykładowca wielu szkół amerykańskich i europejskich
w swojej niezwykle precyzyjnej i starannie udokumentowanej książce pisze na temat
oddziaływania product placement, (lokowanie/plasowanie produktu) w filmie.
Omawia także szerokie spektrum kwestii związanych z tą interesującą, choć
dla wielu kontrowersyjną techniką marketingową, Lektura tej pozycji może być
szczególnie pożyteczna i inspirująca w polskiej rzeczywistości, gdzie coraz głośniej
dyskutowane są prawne i etyczne uwarunkowania product placement w kinie i produkcji
telewizyjnej.
Książka niezbędna dla pracowników agencji reklamowych, ludzi marketingu i public
relations oraz wszystkich związanych z rynkiem mediów i komunikacji masowej.
Książkę Hollywood i marki. Product placement w kinie amerykańskim czyta się z
ciekawością i przyjemnością. […] Jest rzetelna, odkrywcza i dobrze wyważona w
sensie naukowym – a jednocześnie logicznie, sympatycznie i często dowcipnie
prowadząca nas po meandrach zagadnień analizy tekstowej, marketingu, ekonomii i prawa.
prof. dr hab. Wiesław Godzic
z Przedmowy
Spis treści:
Przedmowa Lokowanie produktu i inne przyjemności wynikające z oglądania filmów
Wiesław Godzić
Wstęp
Wprowadzenie
Przedmiot badania
Zakres opracowania
Struktura
Metodologia: interdyscyplinarność
Źródła
Niektóre kwestie formalne
Część pierwsza Historia i ewolucja product placement
Rozdział 1 Hollywood i konsumpcja masowa (1895 1930)
Rozdział 2 Początki techniki PP (1930-1945)
Rozdział 3 Okres przejściowy (1945-1970)
Rozdział 4 Pojawienie się pierwszych pośredników (1970-1982)
Rozdział 5 Powstanie nowej gałęzi przemysłu hollywoodzkiego (1982-1990)
Rozdział 6 Normalizacja (1990)
Część druga Debaty i aktualny model product placement
Rozdział 1 Status questionis dyskusja
Rozdział 2 Interesy handlowe i twórczość filmowa
Obecność marek w produkcji filmowej
Wpływ czynnika komercyjnego na twórczość
Rozdział 3 Podświadomy charakter przekazu
Reklama podprogowa
"Podświadomy" charakter product placement
Rozdział 4 Aspekty prawne
Rozdział 5 Aktualny model Hollywood
Filmowcy
Reklamodawcy
Pośrednicy
Proces
Umowy
Część trzecia Wytyczanie granic konceptualnych z perspektywy przekazu
marketingowego
Rozdział 1 Przekaz marketingowy w ramach marketing mix
Rozdział 2 Miks komunikacji i product placement
Różnice i podobieństwa do reklamy
Różnice i podobieństwa z public relations
Różnice i podobieństwa ze sponsoringiem
Różnice i podobieństwa zpublicity
Rozdział 3 Model Lasswela i product placement
Rozdział 4 Definicja product placement
Epilog Inne charakterystyki przekazu marketingowego naszych czasów
Rozdział 1 Propozycja: spojrzenie semiologiczne
Rozdział 2 Przekaz marketingowy, społeczeństwo i kultura: dążenie ku
zbieżności
Ruchy "antykonsumpcyjne"
Kontekst "postmodernistyczny"
Zacieranie granic
Komunikacja marketingowa i informacja
Komunikacja marketingowa, kultura i sztuka
Proces zbieżności globalnej?
Bibliografia
248 stron, oprawa miękka