ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ODPOWIEDZIALNOŚĆ ODSZKODOWACZA W ADMINISTRACJI.


BAGIŃSKA E. PARACHOMIUK J./ SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO TOM 12

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 287.60 Twoja cena  273,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Tom 12. Systemu Prawa Administracyjnego „Odpowiedzialność odszkodowawcza w administracji” będzie zawierać omówienie m.in. następujących zagadnień:

  • genezę, rozwój i znaczenie odpowiedzialnościodszkodowawczej administracji,
  • współczesne modele odpowiedzialności odszkodowawczejadministracji i ich tendencje rozwojowe,
  • podstawy i zakres odpowiedzialności deliktowejadministracji w świetle Kodeksu cywilnego,
  • przesłanki odpowiedzialności za działania legalneadministracji,
  • realizacja roszczeń odszkodowawczych.

W Tomie 12 uwzględnione będą również najnowsze zmiany wynikającez ustawy z 22.7.2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze.


Spis treści:

Przedmowa

Wykaz skrótów

Rozdział I. Geneza i zarys ewolucji odpowiedzialności państwa
§ 1. Uwagi terminologiczne
§ 2. Geneza odpowiedzialności odszkodowawczej państwa - od czasów rzymskich do XX w
§ 3. Spory o charakter prawny roszczenia przeciwko państwu a miejsce regulacji
I. Publicznoprawny czy prywatnoprawny charakter odpowiedzialności za władcze bezprawie?
II. Charakter prawny odpowiedzialności za działania legalne
§ 4. Przemiany w podstawach odpowiedzialności państwa w prawie polskim do 1997 r.
I. Prawo polskie w okresie 1918-1956
II. Ustawa z 15.11.1956 r.
III.Zasady odpowiedzialności według Kodeksu cywilnego do wejścia w życie Konstytucji z 1997 r
IV. Ewolucja zasad odpowiedzialności za działania legalne

Rozdział II. Współczesne modele odpowiedzialności odszkodowawczej administracji i ich tendencje rozwojowe - uwagi porównawcze
§ 5. Modele odpowiedzialności za działania bezprawne administracji
§ 6. Tendencje rozwojowe
§ 7. Tendencje rozwojowe w zakresie indemnizacji szkód legalnych
I. Wprowadzenie
II. Odpowiedzialność administracji publicznej za działania legalne w prawie francuskim
III.Odpowiedzialność administracji publicznej za działania legalne w prawie niemieckim
IV. Standardy prawne w dziedzinie odpowiedzialności administracji publicznej
za działania legalne w prawie europejskim
§ 8. Rozwój instytucji odpowiedzialności państwa za naruszenie prawa wspólnotowego - wzmianka

Rozdział III. Filozoficzne i aksjologiczne uzasadnienia obowiązku indemnizacyjnego administracji (państwa)
§ 9. Przegląd teorii uzasadniających obowiązek indemnizacyjny administracji
§ 10. Sprawiedliwość wyrównawcza czy sprawiedliwość dystrybutywna?

Rozdział IV. Konstytucjonalizacja prawa podmiotowego do wynagrodzenia szkody wyrządzonej przez niezgodne z prawem wykonywanie władzy publicznej
§ 11. Geneza art. 77 Konstytucji RP
§ 12. Treść i funkcje konstytucyjnego prawa do odszkodowania
I. Treść normatywna art. 77 ust. 1 Konstytucji RP
II. Artykuł 77 ust. 1 Konstytucji RP jako źródło podmiotowego prawa do odszkodowania za niezgodne z prawem działanie władzy publicznej...
III. Artykuł 77 ust. 1 Konstytucji RP jako gwarancja legalizmu działania władzy publicznej
§ 13. Skutki konstytucjonalizacji prawa do odszkodowania z tytułu wykonywania władzy publicznej dla systemu prawa
I. Problem bezpośredniego stosowania art. 77 ust. 1 Konstytucji RP w świetle teorii i praktyki konstytucyjnej
II. "Reinterpretacja" ustawowych podstaw i przesłanek odpowiedzialności odszkodowawczej państwa w związku z wejściem w życie Konstytucji RP
§ 14. Konstytucyjne prawo do odszkodowania a konstytucyjne prawo do sądu
§ 15. Konstytucyjne podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej z tytułu szkód wyrządzonych zgodnym z prawem działaniem administracji publicznej
I. Wprowadzenie
II. Zasada ochrony własności
III. Zasada równości wobec ciężarów publicznych
IV. Inne zasady konstytucyjne
§ 16. Publiczne prawo podmiotowe do odszkodowania z tytułu szkódwyrządzonych legalnym działaniem administracji publicznej
I. Uwagi de legę lata
II. Wnioski de legeferenda

Rozdział V. Podstawy i zakres odpowiedzialności deliktowej administracji w świetle Kodeksu cywilnego
§ 17. Zasada ryzyka jako podstawa ogólna odpowiedzialności za wykonywanie władzy publicznej
I. "Niezgodne z prawem wykonywanie władzy publicznej" -jako czyn niedozwolony
II. Zasada odpowiedzialności władzy publicznej: ryzyko czy bezprawność?
III.Podstawy odpowiedzialności z tytułu naruszenia prawa wspólnotowego
IV. Przepisy szczególne
§ 18. Zasada słuszności jako podstawa odpowiedzialności za zgodne z prawem wykonywanie władzy publicznej
§ 19. Zagadnienie prawa międzyczasowego
I. Uwagi ogólne o art. 5 ZmKC 2004
II. Zdarzenia i stany prawne powstałe przed wejściem w życie Konstytucji RP
III. Prawo właściwe dla oceny zdarzeń i stanów prawnych polegających na wydaniu indywidualnych rozstrzygnięć w "okresie przejściowym"
(17.10.1997 r.-31.8.2004 r.)
IV. Prawo właściwe dla oceny zdarzeń i stanów prawnych polegających na wydaniu lub zaniechaniu wydania aktów normatywnych w "okresie przejściowym" (17.10.1997 r.-31.8.2004 r.)
§ 20. Podstawy odpowiedzialności Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów publicznoprawnych za czynności niewładcze
I. Uwagi ogólne
II. Odpowiedzialność kontraktowa oraz związana z wykonywaniem praw podmiotowych
III. Zakres przedmiotowy odpowiedzialności pozaumownej administracji

Rozdział VI. Przesłanki odpowiedzialności deliktowej za niezgodne z prawem wykonywanie władzy publicznej
§ 21. Wykonywanie władzy publicznej
I. Uwagi wprowadzające
II. Kontekst historycznoprawny
III. Znaczenie i natura pojęcia władzy publicznej w prawie administracyjnym, systemie prawnym Rady Europy oraz prawie wspólnotowym
IV. "Wykonywanie władzy publicznej" w świetle Kodeksu cywilnego
§ 22. Wykonywanie władzy publicznej - wybrane przypadki szczególne i graniczne
I. Ochrona zdrowia
II. Usługi edukacyjne i oświatowe
III. Czynności notariusza
§ 23. Bezprawność cywilna jako przesłanka odpowiedzialności za wykonywanie władzy publicznej na podstawie art. 417 § 1 KC
I. Uwagi wprowadzające
II. Kierunki wykładni terminu "niezgodność z prawem"
III.Bezprawność działania i zaniechania administracji w świetle orzecznictwa
IV. Bezprawność zaniechania
§ 24. Odpowiedzialność z tytułu bezprawia judykacyjnego
I.Odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przez wydanie niezgodne z prawem prawomocnego orzeczenia sądu
II. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną wskutek wydania niezgodnej z prawem ostatecznej decyzji
III. Problem odpowiedzialności za nieostateczne decyzje
IV. Bezprawność bezczynności judykacyjnej
§ 25. Odpowiedzialność z tytułu bezprawia normatywnego
I.Bezprawie normatywne (legislacyjne) - uwagi wprowadzające i terminologiczne
II. Postępowania prejudycjalne stwierdzające niezgodność z prawem aktu normatywnego
III.Zakres czasowy i przedmiotowy niezgodności z prawem aktu normatywnego
IV. Bezprawność zaniechania wydania aktu normatywnego
V. Bezprawie normatywne w zakresie aktów prawa miejscowego
§ 26. Podstawy odpowiedzialności komornika sądowego
I. Status komornika, jako organu egzekucyjnego i jako funkcjonariusza publicznego
II. Wykonywanie władzy przez komornika (czynności władcze komornika)
III.Reżim odpowiedzialności za czynności komornika w związku z wejściem w życie art. 77 ust. 1 Konstytucji RP oraz uchyleniem art. 769 KPC w wyroku TK SK 26/03
IV. Reżim odpowiedzialności za czynności komornika w aktualnym stanie prawnym
(od 13.11.2004 r.)
V. Odpowiedzialność solidarna Skarbu Państwa i komornika sądowego
§ 27. Zakres obowiązku naprawienia szkody
I. Szkoda i odszkodowanie
II. Wyrządzenie szkody przy wykonywaniu władzy publicznej
III. Związek przyczynowy

Rozdział VII. Przesłanki odpowiedzialności za działania legalne administracji
§ 28. Zakres przedmiotowy - rodzaje uszczerbków objęte obowiązkiem odszkodowawczym
I. Wprowadzenie
II. Wywłaszczenie i ingerencje władcze o skutku identycznym z wywłaszczeniem
III. Wywłaszczenie czasowe
IV. Ingerencje w postaci ustanowienia służebności publicznoprawnej
V. Ingerencje w postaci ograniczeń sposobów korzystania z nieruchomości
VI. Ingerencje skutkujące zmniejszeniem wartości nieruchomości - bez ograniczania uprawnień właścicielskich
VII. Pozbawienie uprawnień wynikających z decyzji administracyjnej Wyrządzenie szkody na osobie w związku z wykonywaniem zadań administracji publicznej
IX. Nałożenie obowiązku prowadzenia określonej działalności lub świadczeń osobistych i rzeczowych w interesie publicznym
X. Ograniczenia praw i wolności człowieka i obywatela w związku z wprowadzeniem stanów nadzwyczajnych
XI. Szczególne przypadki guasi-gwarancyjmj odpowiedzialności państwa za skutki zdarzeń legitymizowanych względami interesu publicznego
§ 29. Ocena zdarzenia wywołującego szkodę
I. Wprowadzenie
II. Wartości uzasadniające ingerencję
III. Niezbędność ingerencji
IV. Problem ustawowej podstawy aktu ingerencji
V. Forma i procedura ingerencji
VI. Skutki niedochowania warunków legalności ingerencji
§ 30. Rola związku przyczynowo-skutkowego
I. Związek przyczynowy w reżimie odpowiedzialności za działania legalne administracji
II. Problem przyczynienia się poszkodowanego do powstania szkody
§ 31. Zakres odszkodowania
I. Ograniczenie obowiązku odszkodowawczego
II. Gwarancje proceduralne w zakresie ustalenia i realizacji odszkodowania

Rozdział VIII. Realizacja roszczeń odszkodowawczych
§ 32. Zakres podmiotowy odpowiedzialności
1. Podmioty ponoszące odpowiedzialność
II. Problem wzajemnych rozliczeń między podmiotami zobowiązanymi
III. Podmioty uprawnione do odszkodowania
§ 33. Forma rekompensaty
I. Wprowadzenie
II. Rekompensata pieniężna
III. Restytucja naturalna
IV. Nieruchomość zamienna
V. Roszczenie o wykup nieruchomości
§ 34. Droga dochodzenia roszczeń
I. Wprowadzenie
II. Warianty drogi dochodzenia roszczeń
III.Specyficzne problemy związane z administracyjnosądowym trybem dochodzenia roszczeń
IV. Przypadki szczególne
§ 35. Przedawnienie roszczeń
I. Przedawnienie roszczeń
II. Problem naprawiania szkód wynikających z powojennych aktów przejęcia mienia na rzecz państwa
§ 36. Znaczenie regresu dla funkcjonowania systemu odpowiedzialności administracji za wyrządzone szkody
I.Uzasadnienie oraz modele rozwiązań normatywnych osobistej odpowiedzialności bezpośredniego sprawcy szkody wyrządzonej przy wykonywaniu władzy publicznej
II. Odpowiedzialność bezpośredniego sprawcy szkody
III. Mechanizm regresowy w świetle prawa pracy i przepisów szczególnych
§ 37. Problemy reprezentacji Skarbu Państwa w procesie odszkodowawczym
I. Zagadnienia podstawowe legitymacji procesowej
II. Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa

Indeks rzeczowy


616 stron, oprawa twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022