Książka zawiera opis wybranych metod i technik stosowanych
w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Autorzy prezentują je pod kątem skuteczności i efektywności
oddziaływania. Koncentrują się na tych instrumentach, które mają korzystny wpływ na
wyniki uzyskiwane przez firmę oraz podnoszą sprawność działania menedżera. Omawiają
zasady i procedury organizowania przedsiębiorstwa, wykorzystywania: technik
nakazowych; delegowania uprawnień; zarządzania przez cele i przez wyjątki;
zarządzania strategicznego; sterowania czasem, zmianą, konfliktami i stresem;
zarządzania procesami informacyjnymi i komunikacją między ludźmi, reagowania
w sytuacjach kryzysowych itp. Podają wiele przykładów, głównie z polskiej
praktyki gospodarczej, ukazujących sposób zastosowania danej techniki
w rzeczywistych warunkach firmy.
Coraz większa profesjonalizacja zarządzania wyraża się w dobrej znajomości metod
i technik menedżerskich. Posiadanie tej kompetencji legitymizuje menedżera
w środowisku, podnosi jego prestiż społeczny, dowartościowuje, ale przede
wszystkim zwiększa skuteczność i efektywność kierowania zespołami ludzi oraz
zarządzania jednostkami organizacyjnymi. Przedstawione w książce techniki wpisują
się w nowe orientacje i koncepcje zarządzania, takie jak: zarządzanie
zmianami, zarządzanie procesowe, zarządzanie wiedzą w organizacji. Przystępny,
komunikatywny sposób prezentacji treści, a także praktyczne porady Autorów, jako
uznanych konsultantów, mają dla Czytelników nieocenioną wartość.
- Prof. dr hab. Zbigniew Dworzecki, Szkoła Główna Handlowa
Jan D. Antoszkiewicz – prof. zw. dr hab., dziekan Społecznej Wyższej
Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania (Clark University). Współzałożyciel
i członek Rady Programowej Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Prezes
firmy Leo May Consulting. Doradca prezesów Wytwórni Papierów Wartościowych, Banku PKO
S.A., T.P. S.A., Petrochemii, Huty Częstochowa oraz mniejszych firm i banków. Autor
wielu ekspertyz, analiz, projektów restrukturyzacji przedsiębiorstw i kształcenia
kadr oraz kilkudziesięciu książek z dziedziny zarządzania.
Zbigniew Pawlak – doktor nauk ekonomicznych, pracownik SGH oraz
Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania. Autor i współautor ponad 150
publikacji z zakresu organizacji i zarządzania. Od ponad dwudziestu lat zajmuje
się doradztwem z zakresu zarządzania dla przedsiębiorstw. Prezes zarządu firmy
konsultingowej Management Consulting Centre PARTNER. Doradzał zarządom wielu
przedsiębiorstw i grup kapitałowych. Autor i współautor kilkuset opracowań:
ekspertyz, opinii, projektów inwestycyjnych, strategii rozwojowych i wycen
przedsiębiorstw.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Zostań menedżerem na miarę potrzeb
1.1. Pamiętaj, że menedżer to zawód
1.2. Menedżer jako wytrwały kolarz
1.3. Władza menedżera
1.3.1. Legalna władza menedżera
1.3.2. Siła władzy menedżerskiej
1.4. Praca zarządzającego w firmie
1.4.1. Zarządzający jako wolny zawód
1.4.2. Przeciętny dzień menedżera
1.5. Menedżer jako człowiek firmy
1.5.1. Umiejętności menedżera
1.5.2. Podstawowe role menedżerskie
1.5.3. Predyspozycje menedżera
1.6. Podstawowe funkcje kierownicze
1.7. Miejsce menedżera w hierarchii służbowej
1.8. Wskazania praktyczne
Rozdział 2
Wprowadzaj skutecznie techniki zarządcze - ustawienie firmy
2.1. Ustal technikę wyróżnioną
2.2. Układ rozwiązywany - układ rozwiązujący
2.3. Składowe techniki
2.4. Obszary istotne przy wprowadzaniu techniki zarządczej
2.5. Ustawienie funkcjonowania firmy
2.5.1. Wizja
2.5.2. Misja
2.5.3. Cele i zadania
2.5.4. Pozytywna, twórcza postawa
2.6. Organizacja
2.6.1. Organizacja jako system społeczny
2.6.2. Organizacja jako system organizatorski
2.6.3. Analiza organizacyjna
2.7. Wskazania praktyczne
Rozdział 3
Ustal właściwe relacje na stanowisku kierowniczym
3.1. Wydawaj rozkazy i polecenia - zarządzanie nakazowe
3.2. Zaufaj podwładnym - deleguj władzę
3.3. Ingeruj, gdy trzeba - zarządzanie przez wyjątki
3.3.1. Z punktu widzenia menedżera
3.3.2. Kilka zasad zarządzania przez wyjątki
3.3.3. Jak wdrożyć
3.4. Wskazania praktyczne
Rozdział 4
Włącz pracowników w określanie celów
4.1. Przede wszystkim zrozumieć
4.2. Kamienie milowe w wyznaczaniu celów
4.3. Wprowadzanie zmiany
4.4. Wdrażanie systemu celów
4.5. Wskazania praktyczne
Rozdział 5
Zarządzaj strategicznie
5.1. Koncepcja zarządzania strategicznego
5.2. Proces zarządzania strategicznego
5.3. Analiza strategiczna
5.4. Plan strategiczny
5.5. Typowe strategie działania i rozwoju przedsiębiorstw
5.6. Wskazania praktyczne
Rozdział 6
Zarządzaj inwestycjami
6.1. Jak rozumieć inwestycję?
6.2. Cykl inwestycyjny
6.2.1. Faza przedinwestycyjna
6.2.2. Faza realizacyjna
6.2.3. Faza operacyjna
6.3. Układ treści studium wykonalności (feasibility study)
6.4. Wskazania praktyczne
Rozdział 7
Zarządzaj konfliktami
7.1. Co to jest konflikt społeczny?
7.2. Dynamika konfliktu społecznego
7.3. Rodzaje konfliktów społecznych
7.4. Przyczyny konfliktów społecznych w organizacjach
7.5. Skutki konfliktów społecznych w organizacjach
7.6. Formy zarządzania konfliktami
7.7. Strategie pasywne wobec konfliktów
7.8. Strategie aktywne
7.9. Zasady wyboru strategii opanowania sytuacji konfliktowej
7.10. Wskazania praktyczne
Rozdział 8
Zarządzaj stresem
8.1. Natura stresu
8.2. Reakcja stresowa - schemat ogólny
8.3. Stresory w pracy i życiu menedżera
8.4. Reakcje stresowe oraz negatywne skutki stresu
8.5. Sposoby postępowania wobec stresu
8.5.1. Strategie zewnętrzne postępowania ze stresem menedżerskim
8.5.2. Strategie wewnętrzne postępowania ze stresem menedżerskim
8.6. Wskazania praktyczne
Rozdział 9
Zarządzaj swoim czasem
9.1. Przyczyny marnowania czasu
9.2. Metody badania czasu pracy menedżerów
9.3. Typowe przejawy niesprawności w gospodarowaniu czasem menedżerów
9.4. Konsekwencje i przyczyny niesprawności w gospodarowaniu czasem
9.5. Metody zarządzania czasem menedżera
9.6. Zasady planowania pracy własnej
9.7. Zasady organizacji pracy własnej
9.8. Zasady samokierowania
9.9. Zasady kontroli pracy własnej i wykorzystania czasu pracy
9.10. Wskazania praktyczne
Rozdział 10
Zdobywaj wiedzę dla tworzenia innowacji
10.1. Gromadzenie wiedzy
10.1.1. Rozwój wiedzy przez komunikację międzyludzką
10.1.2. Środki komunikacji międzyludzkiej
10.1.3. Proces komunikacji międzyludzkiej
10. 2. Modele tworzenia wiedzy - zarządzanie wiedzą
10.2.1. Wiedza ukryta/wiedza dostępna
10.2.2. Tworzenie warunków rozwoju wiedzy
10.2.3. Użyteczność wiedzy w firmie
10.3. Wskazania praktyczne
Bibliografia
240 stron, B5, oprawa miękka