Autorzy niniejszego zbioru, reprezentując różne ośrodki naukowe (w tym też
różne państwa) i różne dyscypliny naukowe, podjęli się próby interpretacji
wybranych aspektów funkcjonowania szkoły jako instytucji, która podlega (lub powinna
podlegać) zmianie.
Fragment z Wstępu
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I SZKOŁA W SYSTEMIE SZKOLNICTWA
Kazimierz Uździcki
Uwarunkowania zmian współczesnej szkoły przestrzenią edukacyjną uczelni wyższych
Jan Franciszek Jacko
Teoria w praktyce. Uwagi o roli filozofii w nauczaniu zarządzania na poziomie studiów
uniwersyteckich
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk
O zarządzaniu z perspektywy ucznia - od kompetencji informacyjnych ku tworzeniu wiedzy w
szkole
Rozdział II SZKOŁA WOBEC POTRZEBY ZMIANY I ROZWOJU
Vojtech Korim, Miroslav Valica
Identifikacia a rozvoj kultury śkoly
Klaudia Błaszczyk
Podstawa programowa jako narzędzie zmiany szkoły podstawowej
Inetta Nowosad
Rola i znaczenie ewaluacji w rozwoju szkoły
Roman Uździcki
Szkolą wobec wyzwań zmieniającego się rynku pracy
Kazimierz Czerwiński
O potrzebie debaty w szkole
Rozdział III ROLA I ZNACZENIE PRZYWÓDZTWA W SZKOLE
Alicja Żywczok
Wiedza jako przywództwo kompetencyjne a władza moralna - studium pedagogicznej
autorytatywności
Jacek Żbikowski
Menedżer czy przywódca - kogo potrzebują współczesne szkoły?
Mirosław Drzewowski
Przywództwo nauczyciela w budowaniu jakości szkoły
Bogusława Błoch, Tomasz Grzyb
Czynniki podwyższające i obniżające autorytet nauczyciela w oczach licealistów
Rozdział IV ZAGROŻENIA I PROBLEMY WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY
Wojciech J. Maliszewski
Kompetencje zawodowe, umiejętności społeczne nauczyciela. Rekrutacja selekcja w szkole
- prawdy i mity
Sylwia Domagalska
Ukryty program szkoły oraz brak kompetencji nauczycieli jako przyczyny utrwalania
nierówności społecznych
Teresa Lewandowska-Kidoń
Język nietolerancji w polskich szkołach
Teresa Zubrzycka-Maciąg
Asertywność w szkole wyższej w ocenie studentów
Bibliografia
248 stron, B5, oprawa miękka