Studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego.
Społeczeństwa wielokulturowe – jak się wydaje – coraz lepiej i
częściej formułują oczekiwania wobec współczesnej edukacji – w tym oczekiwania w
zakresie kształtowania kompetencji kulturowych wszystkich uczestników programu
edukacyjnego: wychowanków, nauczycieli i rodziców, funkcjonujących zazwyczaj w
złożonej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
W tym kontekście istotnym zagadnieniem staje się poszukiwanie modelu (modeli)
edukacji nauczycielskiej, jak również wskazanie na te kompetencje, których nabywanie
przez nauczycieli i uczniów umożliwi im pomyślne uczestniczenie w życiu własnej i
wielu innych społeczności.
Wprowadzenie
Część I OBSZARY I UWARUNKOWANIA PRACY ZAWODOWEJ
Tadeusz Lewowicki
O podstawowych warunkach pomyślnej pracy nauczycieli w sytuacji wielokulturowości
Ewa Ogrodzka-Mazur
"Nowy profesjonalizm" nauczyciela w kontekście przygotowania do edukacji
międzykulturowej
Alina Szczurek-Boruta
Obraz własnej osoby a gotowość zawodoioa nauczyciela
Jolanta Suchodolska
Nauczyciel - w komunikacji interpersonalnej i międzykulturoiuej na pograniczu
Część II O KOMPETENCJACH NAUCZYCIELI
Anna Gajdzica
Kompetencje pedagoga wczesnoszkolnego w warunkach środowiska wielokulturowego
Barbara Chojnacka-Synaszko
Wiadomości i umiejętności dotyczące oceniania na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej
nabyte przez nauczycieli w ramach doskonalenia zawodowego
Beata Kozieł
Przyczyny i sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym uczniów zdolnych - w opinii
nauczycieli z jastrzębskich szkół podstawowych
Część III KONTEKSTY HISTORYCZNE, WYZNANIOWE I EDUKACJA RELIGIJNA
Idzi Panie
Społeczność homogeniczna w warunkach pogranicza w dawnych wiekach (Raport z badań nad
zróżnicowaniem kulturowym społeczeństwa mieszkającego na terenach pogranicza - na
przykładzie wybranej miejscowości Śląska Cieszyńskiego)
Urszula Klajmon-Lech
Działalność oświatowa żeńskich zgromadzeń zakonnych na Ziemi Cieszyńskiej do
wybuchu II wojny światowej
Aniela Różańska
Nauczyciele wobec edukacji religijnej w szkole w środowisku wielokulturowym
Część IV POSTAWY WOBEC INNYCH
Barbara Grabowska
Inny - obcy - ... taki sam. Postawy studiujących nauczycieli wobec Czechów
Część V OBSZARY ZANIEDBANE
Gabriela Piechaczek-Ogierman
Kompetencje zawodowe nauczycieli w zakresie edukacji zdrowotnej
Jakub B. Bączek
Gender i queer w pracy pedagoga szkolnego
234 strony, B5, oprawa miękka