Kształtowanie jakości zasobów pracy jest dzisiaj istotą zarządzania jako
systemu kompleksowego doskonalenia organizacji. Aby przedsiębiorstwo mogło utrzymać
znaczącą pozycję rynkową, zarządzanie personelem musi odpowiadać coraz wyższym
wymaganiom co do jakości kompetencji pracowników i środowiska pracy. Firma jest
odpowiedzialna za ludzi, za ich ciągły rozwój i pogłębianie wiedzy oraz selekcję i
promowanie najlepszych.
Jakość zasobów pracy to nie kategoria abstrakcyjna, lecz związana ze
strategią zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku.
Autorzy, pracownicy Katedry Gospodarowania Zasobami Pracy SGH, podejmują w książce
zagadnienia kluczowe dla współczesnego zarządzania jakością zasobów pracy, a więc:
problem jakości odniesionej do ludzi, metody zarządzania przez jakość, pożądana
kultura organizacji, kapitał intelektualny, wynagradzanie i motywowanie do polepszania
jakości, a w efekcie wzrostu konkurencyjności. Zaprezentowane sposoby doskonalenia
jakości zostały poparte licznymi przykładami z praktyki liderów zarządzania
organizacjami.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I
Zarządzanie zasobami pracy i konkurencyjność firmy (Alicja Sajkiewicz)
1. Kryzys efektywności
2. Identyfikacja jakości zasobów pracy
3. Kompleksowe zarządzanie jakością zorientowane na ludzi
Rozdział II
Metody doskonalenia jakości personelu (Alicja Sajkiewicz)
1. Integracja metodyczna
2. Zarządzanie wartością
3. Zarządzanie przez cele i wyniki
4. Ocenianie przez pryzmat jakości
5. Warunki niwelacji barier
Rozdział III
Kultura organizacji i kapitał intelektualny (Alicja Sajkiewicz)
1. Identyfikacja problemu kultury organizacji
2. Typologia
3. Etyczny kontekst kultury organizacji
4. Wymagania adresowane do menedżerów
5. Diagnoza kultury organizacji
6. Profesjonalizacja kompetencji
7. Kierowanie przez wspólne wartości
Rozdział IV
Kompetencje a jakość zarządzania zasobami ludzkimi (Tomasz Rostkowski)
1. Miejsce kompetencji w zarządzaniu jakością
2. Skuteczność strategii personalnej
3. Narzędzia i metody zarządzania zasobami ludzkimi podlegające integracji
4. Czym są kompetencje?
5. Identyfikacja i selekcja kompetencji
6. Integracja systemu zarządzania zasobami ludzkimi na poziomie narzędzi
7. Korzyści zintegrowanego podejścia
Rozdział V
Motywowanie pracowników w inteligentnej organizacji (Marta Juchnowicz)
1. Cechy inteligentnej organizacji determinantą systemu motywacyjnego
2. Strategia zarządzania zasobem ludzkim i motywowania w inteligentnej organizacji
3. Założenia systemu motywacyjnego organizacji inteligentnej
4. Rozwiązania motywacyjne służące jakości zasobu ludzkiego
5. Rola i cel budowy systemu kompetencyjnego
6. Warunki stosowania systemu opartego na kompetencjach
7. Sposoby powiązania kompetencji pracowników z wynagrodzeniami
Rozdział VI
Wynagradzanie wspierające konkurencyjność firmy (Ewa Smyk)
1. Strategie wynagradzania
2. Struktura pakietu wynagrodzeń
3. Komunikacja w obszarze wynagrodzeń
Rozdział VII
Prognostyczno-zapobiegawcze kierowanie zatrudnieniem (Kazimierz Makowski)
1. Polityka kadrowa preferująca wewnętrzny rynek pracy
2. Podstawy prognostyczno-zapobiegawczego kierowania zatrudnieniem (PZKZ)
3. Triada: PZKZ - restrukturyzacja zatrudnienia - rekonwersja zawodowa
4. Planowanie sukcesji pracowników (zarządzanie sukcesorami) - sposób realizacji
rekonwersji zawodowej
Rozdział VIII
Jutro zarządzania przez jakość (Alicja Sajkiewicz)
1. Przewidywany trend
2. Stosowanie zasady partnerstwa
3. Sfera makro i mikro decyzji kadrowych
4. Marketing procesów personalnych
5. Internacjonalizacja kultury kierowania
6. Restrukturyzacja w aspekcie jakości zatrudnienia
7. Synergia efektów przekształceń
Literatura
200 stron, miękka oprawa