Znajomość procesu pracy, zarządzania i zachowań w organizacji ułatwia firmie
zarówno znalezienie rozwiązań wielu problemów, jak i osiągnięcie sukcesu na
konkurencyjnym rynku. Powstaje jednak pytanie, co odróżnia organizacje osiągające
powodzenie od tych, którym się to nie udaje? Przede wszystkim efektywne kierowanie
ludźmi, które jest jednym z najważniejszych zadań i jednocześnie najtrudniejszych
wyzwań dla wszystkich menedżerów.
Autor, na podstawie wyników badań oraz wielu lat doświadczeń, uporządkował Prawdy
o kierowaniu ludźmi... i tylko prawdy według kluczowych obszarów dotyczących zachowań
ludzkich, a więc: zatrudniania, motywowania, przywództwa, komunikacji, budowania
zespołów, kierowania konfliktami, projektowania pracy, efektywności i radzenia sobie ze
zmianą. W ich obrębie wyróżnił również tematy ważne dla menedżerów w celu
zwiększenia kierowniczej efektywności. Niewątpliwą zaletą książki jest także to,
że każdy rozdział jest niezależny od pozostałych - można je czytać w dowolnej
kolejności.
Książka jest przeznaczona dla kierowników wszystkich szczebli, a także dla
studentów zarządzania, psychologii, socjologii, dziennikarstwa.
Spis tresci:
Wprowadzenie
PRAWDY O ZATRUDNIANIU
Prawda 1
Zapomnij o cechach - liczą się zachowania!
Prawda 2
Realistyczne opisy pracy - otrzymujesz to, co widzisz
Prawda 3
Wskazówki, jak ulepszyć rozmowy kwalifikacyjne
Prawda 4
Czy chcesz mieć miłych pracowników? To jest sprawa genów!
Prawda 5
Postawa obywatelska jest ważna!
Prawda 6
Liczy się umysł, czyli kiedy masz wątpliwości, zatrudniaj bystrych ludzi
Prawda 7
Nie licz zanadto na referencje
Prawda 8
W razie wątpliwości zatrudniaj sumiennych ludzi!
Prawda 9
Zatrudniaj ludzi dostosowanych do Twojej kultury - mój "dobry pracownik" u
Ciebie może się okazać do niczego!
Prawda 10
Dobieraj osobowości i stanowiska
Prawda 11
Pokieruj wprowadzaniem do pracy nowych pracowników
PRAWDY O MOTYWACJI
Prawda 12
Dlaczego wielu pracowników nie ma dziś motywacji do pracy?
Prawda 13
Szczęśliwi pracownicy niekoniecznie są wydajni!
Prawda 14
Pokolenia pracowników a wartości społeczne
Prawda 15
Mówienie pracownikom, żeby pracowali najlepiej, jak potrafią, zapewne nie wydobędzie z
nich tego, co najlepsze
Prawda 16
Nie wszyscy chcą uczestniczyć w ustalaniu swoich celów
Prawda 17
Specjaliści lubią pracować w transie
Prawda 18
Zwracaj uwagę na próżniactwo cybernetyczne!
Prawda 19
Przy udzielaniu informacji zwrotnych krytykuj zachowania, a nie ludzi
Prawda 20
Otrzymujesz to, za co nagradzasz
Prawda 21
Wszystko jest względne!
Prawda 22
Uznanie motywuje, a kosztuje bardzo niewiele!
Prawda 23
Jak motywować pracowników o niskiej płacy i niewielkich kwalifikacjach?
Prawda 24
Wysoka efektywność pracowników zależy nie tylko od motywacji
PRAWDY O PRZYWÓDZTWIE
Prawda 25
Istotą przywództwa jest zaufanie
Prawda 26
Doświadczenie się liczy, prawda? Otóż nie!
Prawda 27
Niektórym ludziom wydaje się, że wiedzą, jak wygląda dobry przywódca
Prawda 28
Skuteczni przywódcy wiedzą, jak ujmować zagadnienia w ramy
Prawda 29
Otrzymujesz to, czego się spodziewasz
Prawda 30
Wielkich przywódców kreują wielcy podwładni
Prawda 31
Charyzmy można się nauczyć
Prawda 32
Doprowadzaj do tego, żeby inni byli zależni od Ciebie
Prawda 33
Nie ma idealnego stylu przywództwa
Prawda 34
W swoim stylu przywództwa uwzględniaj różnice kulturowe, czyli kiedy wejdziesz między
wrony?
Prawda 35
Kiedy przywództwo nie jest ważne
PRAWDY O KOMUNIKACJI
Prawda 36
Słyszenie to nie to samo co słuchanie
Prawda 37
Wybierz odpowiedni kanał komunikacji
Prawda 38
Słuchaj plotek
Prawda 39
Mężczyźni i kobiety rzeczywiście komunikują się w odmienny sposób
Prawda 40
To, co robisz, przeważa nad tym, co mówisz
Prawda 41
Argumenty na rzecz zarządzania przy otwartych księgach rachunkowych
PRAWDY O BUDOWANIU ZESPOŁÓW
Prawda 42
Skąd się bierze skuteczność zespołów
Prawda 43
2 plus 2 niekoniecznie równa się 4
Prawda 44
Nie wszyscy jesteśmy równi - liczy się pozycja!
Prawda 45
Nie każdy nadaje się do zespołu
PRAWDY O KIEROWANIU KONFLIKTAMI
Prawda 46
Argumenty na rzecz konfliktów
Prawda 47
Niedostateczna komunikacja nie jest przyczyną większości konfliktów
Prawda 48
Wystrzegaj się myślenia grupowego
Prawda 49
Jak ograniczyć konflikty między pracą a życiem prywatnym
PRAWDY O PROJEKTOWANIU STANOWISK PRACY
Prawda 50
Nie ma czegoś takiego jak "dobra praca"
Prawda 51
Nie każdy chce pracy stawiającej wyzwania
Prawda 52
Działania w projektowaniu stanowisk pracy, prowadzące do większej wydajności pracowników
PRAWDY O OCENACH EFEKTYWNOŚCI
Prawda 53
Najlepszą niespodzianką w dorocznych ocenach jest brak niespodzianek!
Prawda 54
To nie moja wina! Uprzedzenia na własną korzyść
Prawda 55
Argumenty na rzecz oceny 360-stopniowej - więcej to rzeczywiście lepiej!
PRAWDY O RADZENIU SOBIE ZE ZMIANĄ
Prawda 56
Większość ludzi przeciwstawia się wszelkim zmianom!
Prawda 57
Można nauczyć starego psa nowych sztuczek
Prawda 58
Wykorzystaj uczestnictwo, aby ograniczać opory wobec zmian
Prawda 59
Redukcje są trudne również dla tych, którzy je przetrwają
PRAWDY NA ZAKOŃCZENIE O KIEROWANIU ZACHOWANIAMI
Prawda 60
Zobaczę to, kiedy w to uwierzę
Prawda 61
Liczą się pierwsze wrażenia!
Prawda 62
Ludzie nie są w pełni racjonalni - nie lekceważ emocji!
Prawda 63
Wystrzegaj się łatwych rozwiązań
180 stron