Kompetencje to kombinacja
cech osobowości, wiedzy i umiejętności, które wraz z motywacją i postawami decydują
o skutecznym realizowaniu zadań związanych z pracą zawodową. Obecnie są jednym z głównych
przedmiotów zainteresowania specjalistów ds. zarządzania zasobami ludzkimi i coraz
częściej są włączane do strategii i działań z zakresu zarządzania personelem.
W książce zaprezentowano
korzyści wynikające ze stosowania modeli kompetencyjnych oraz opisano proces ich
projektowania, wdrażania i kontroli ich funkcjonowania. Przedstawiono też przykładowy
model kompetencyjny, który może być podstawą stworzenia własnego systemu
kompetencyjnego, dopasowanego do indywidualnych potrzeb organizacji.
Autorzy omawiają różne
zastosowania modeli, a szczególną uwagę poświęcają ich przydatności w
następujących obszarach:
- selekcja pracowników,
- ocena efektywności i
jakości pracy,
- szkolenie i rozwój,
- wynagradzanie pracowników
i szeregowanie stanowisk pracy.
Książka jest adresowana do
kadry kierowniczej, pracowników działów personalnych firm, pracowników naukowych oraz
studentów zarządzania.
Steve Whiddett jest
dyplomowanym psychologiem pracy. W czasie swej 20-letniej kariery zawodowej
wyspecjalizował się w dziedzinie analizy stanowisk pracy oraz przeprowadzania procesów
oceny i rozwoju. Współpracował z wieloma organizacjami zarówno z sektora publicznego,
jak i prywatnego, w tym z firmą Pearn Kandola. Obecnie kieruje programem
naukowo-badawczym, którego celem jest poszerzenie wiedzy na temat czynników wpływających
na efektywność pracy.
Sarah Hollyforde to
wysoko wykwalifikowana specjalistka w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, szczególnie
zainteresowana zagadnieniami związanymi z rekrutacją, selekcją, szkoleniami i rozwojem.
Duże doświadczenie w posługiwaniu się wieloma rodzajami modeli kompetencyjnych
zdobyła, pracując jako kierownik ds. zasobów ludzkich i menedżer liniowy.
239 stron