Globalizacja, integracja europejska, postęp technologiczny, coraz większa konkurencja
i szybkie zmiany upodobań klientów sprawiają, że menedżerom coraz trudniej jest
sprawnie i odpowiedzialnie zarządzać. Dzisiejsze warunki ekonomiczne wymagają
zarządzania partnerskiego, czyli takiego, dzięki któremu pracownicy przejmują
odpowiedzialność nie tylko za swoje działania, ale i za rozwój firmy.
Autor radzi, jak dostosować styl zarządzania do nowego tempa i warunków
prowadzenia działalności gospodarczej, tak aby zapewnić właściwe wykorzystanie
zasobów przedsiębiorstwa.
Szczegółowo omawia takie kwestie, jak:
- warunki przetrwania i rozwoju organizacji w burzliwym otoczeniu,
- metody przekształcenia przedsiębiorstwa w organizację uczącą się,
- zarządzanie zmianami i innowacjami,
- proces pozyskiwania i kształcenia pracowników oraz kierowania ich
karierą,
- sposoby wpływania na efektywność pracy podwładnych,
- możliwość kształtowania w firmie orientacji na klienta,
- sposoby uwzględniania ochrony środowiska naturalnego w strategii
firmy,
- specyfikę zarządzania w warunkach integracji gospodarczej.
Książka zawiera nie tylko przegląd modeli teoretycznych, ale również liczne
odwołania do konkretnych przykładów z praktyki gospodarczej. Jest przeznaczona dla
menedżerów i właścicieli firm oraz studentów zarządzania.
Józef Penc - profesor zwyczajny Politechniki Łódzkiej i Wyższej
Szkoły Studiów Międzynarodowych w Łodzi, członek Komitetu Nauk Organizacji i
Zarządzania PAN. Jego zainteresowania naukowo-badawcze obejmują takie dziedziny, jak
zarządzanie (w tym strategiczne i międzynarodowe), marketing, innowatyka, ekonomika
pracy, ergonomia i ekologia. Z tego zakresu prowadzi wykłady dla studentów i kadry
kierowniczej przemysłu i oświaty. Jest autorem około 500 artykułów i 25 książek, w
których podejmuje problemy nowoczesnego zarządzania, nowych zachowań przedsiębiorstw i
nowych ról, jakie powinni odgrywać menedżerowie, chcąc sprostać zadaniom integracji i
wyzwaniom przyszłości.
Spis treści
Wprowadzenie
1. Organizacja i jej właściwości
Organizacja jako system
Kształtowanie organizacji jutra
2. Środowisko działania organizacji
Otoczenie i jego wpływ na działanie organizacji
Działania w zróżnicowanym otoczeniu
3. Proces i funkcje zarządzania
Istota i funkcje zarządzania
Zarządzanie zintegrowane
4. Decydowanie w procesie zarządzania
Istota decydowania
Rozwiązywanie problemów a podejmowanie decyzji
Etapy przygotowania rozwiązań i kryteria ich wyboru
Ułatwienia i utrudnienia w racjonalnym decydowaniu
Kierunki racjonalizacji procesu decydowania
5. Kierowanie ludźmi w organizacji
Kierowanie ludźmi w nowym zarządzaniu
Doskonalenie współdziałania z ludźmi
Doskonalenie warunków działania pracowników
6. Zarządzanie z myślą o przyszłości
Myślenie i działanie strategiczne
Organizacja procesu zarządzania strategicznego
7. Zarządzanie w interesie klienta
Orientacja na klienta
Koncepcja i praktyka marketingu
Zadania nowoczesnego marketingu
Marketing strategiczny i strategia marketingu
Strategie marketingowego rozwoju firmy
8. Zarządzanie zasobami ludzkimi
Zasoby ludzkie jako kapitał firmy
Pozyskiwanie i kształcenie pracowników
Kierowanie karierą na szczeblu firmy
9. Zarządzanie zmianami i innowacjami
Zmiany w otoczeniu i ich wpływ na zachowanie się organizacji
Rodzaje zmian i opór wobec ich wprowadzania
Taktyka wprowadzania zmian
Tworzenie i wprowadzanie innowacji
10. Zarządzanie w służbie środowiska
Imperatyw ekologicznego postępowania
Ochrona środowiska w strategii firmy
Ochrona środowiska w przedsiębiorstwie przyszłości
11. Zarządzanie międzynarodowe
Działalność gospodarcza w procesie globalizacji
Procesy integracji przedsiębiorstw
Zarządzanie w wielokulturowym otoczeniu
12. Menedżerowie w nowoczesnej organizacji
Zawód - menedżer
Cechy i zachowania menedżerów
Wymagania stawiane menedżerom jutra
Menedżerowie w międzynarodowym biznesie
Zakończenie
Indeks
355 stron, B5, oprawa miękka