Publikacja jest aktualnie niedostępna
Choć etyka biznesu jest młodą dziedziną, liczy sobie bowiem zaledwie kilkadziesiąt
lat, większość czołowych firm ze Stanów Zjednoczonych i co trzecia duża firma
brytyjska opracowały własne kodeksy postępowania etycznego. Również w Polsce coraz
więcej firm ma i stosuje takie kodeksy. Aby bowiem firma mogła się rozwijać,
potrzebuje nie tylko dobrych produktów i profesjonalnego zarządzania, ale i zaufania
społecznego. Etyczne postępowanie jest najlepszą drogą, by to zaufanie zdobyć.
Analiza porównawcza przeprowadzona w pierwszej części książki dowodzi znacznej
zgodności wskazań etycznych wielkich religii monoteistycznych. Wszystkie akceptują
przedsiębiorczość i dążenie do osiągania zysku, pod warunkiem że zysk nie jest
jedynym celem działalności, osiąga się go w godziwy sposób i respektuje przy tym
prawa pracowników.
Autor części drugiej, korzystając z teorii gier, udowadnia, że wyniszczająca
konkurencja nie jest właściwą metodą prowadzenia biznesu. Omawia też ważny temat
odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw.
Część trzecia jest poświęcona problemom etycznym, przed jakimi stają
zarządzający, i sposobom ich rozwiązywania. Jej autor rozwiewa mity mówiące na
przykład, że etyka biznesu zajmuje się raczej religią niż biznesem, że jest
współczesną odmianą polityki personalnej, że nie można nią zarządzać i że ma
niewielkie znaczenie praktyczne.
Dr hab. Tadeusz Oleksyn jest profesorem nadzwyczajnym na Wydziale Zarządzania i
Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz w Szkole Wyższej
im. B. Jańskiego w Warszawie. Specjalizuje się w problematyce zarządzania zasobami
ludzkimi. Jest autorem ponad 140 prac naukowych i popularnonaukowych z tego zakresu.
Zajmuje się również projektami i doradztwem na rzecz polskich i międzynarodowych
organizacji gospodarczych w dziedzinie ZZL oraz systemów pracy.
Ks. Krzysztof Kietliński jest doktorem teologii, wykładowcą na Uniwersytecie
Kardynała Stefana Wyszyńskiego, a także w Szkole Wyższej im. B. Jańskiego w
Warszawie. Specjalizuje się w problematyce teologii moralnej i etyki. Jest autorem wielu
publikacji z tego zakresu. Pracuje też jako duchowny w Warszawie i we Francji, w rejonie
Loir-et-Cher.
Dr Victor Martinez Reyes jest psychologiem i politologiem, adiunktem Wydziału
Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w badaniu
funkcjonowania instytucji międzynarodowych UE oraz europejskich stosunków pracy i jest
doradcą i konsultantem dla sektora przedsiębiorstw w tym zakresie. Jest autorem ponad 30
prac naukowych i popularnonaukowych.
Spis treści
Wprowadzenie
Tadeusz Oleksyn
Część I. Religijne, historyczne i kulturowe uwarunkowania etyki biznesu
Krzysztof Kietliński
1. Etyka gospodarowania z punktu widzenia wielkich religii
Judaizm
Buddyzm
Chrześcijaństwo
Islam
Synteza
2. Historyczne i kulturowe uwarunkowania etyki biznesu
Starożytność
Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze
Okres nowożytny i współczesność
Etyka biznesu a kultura
Literatura do części I
Część II. Etyka biznesu - wybrane kwestie
Victor Martinez Reyes
3. Etyka a teoria gier
Ogólny zarys teorii gier
Dylemat więźnia
Gra wolnorynkowa
Dylematy wieloosobowe
4. Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw
Pojęcie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Obszary zainteresowania odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Za i przeciw odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Działania podejmowane w ramach odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Krytyka działań podejmowanych w ramach odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Literatura do części II
Część III. Zarządzający i zarządzanie - wybrane kwestie i dylematy etyczne
Tadeusz Oleksyn
5. Funkcje zarządzania i ich kontekst etyczny
Kim są zarządzający
Funkcje i subfunkcje zarządzania
Planowanie
Organizowanie
Kierowanie ludźmi
Kontrolowanie
Etyczne realizowanie funkcji zarządzania
6. Etyczny kierownik, menedżer i lider
Zawód: kierownik, zawód: menedżer
Lider a menedżer
Zasada Pareta w zarządzaniu i rozpiętość kierowania
Kierownik etyczny to kierownik kompetentny
7. Role kierownicze i ich kontekst etyczny
Zakres czynności a rola organizacyjna
Cechy i grupy ról organizacyjnych
Role kierownicze a role pracownicze
Wielość i konflikt ról
Przeciążenie rolą i pracą
Stres i wypalenie zawodowe
Etyczny wymiar zarządzania czasem
8. Zarządzanie: misja (służba) społeczna czy kosztowna usługa
Nie będę służyć?
Czy praca zarządzających jest towarem, którego cenę reguluje rynek?
Etyczne kontrakty menedżerskie
Służba czy usługa?
Zarządzający właściciele i wynajęci menedżerowie
Zarządzający populiści
Dlaczego zarządzający budzą w społeczeństwie negatywne emocje
9. Misja, wizja i cele organizacji - kontekst etyczny
Misje autentyczne i fałszywe
Uniwersalne cele działalności przedsiębiorstwa - i znaki zapytania
10. Zarządzanie w organizacjach biurokratycznych i związane z tym problemy etyczne
Przytłaczająca piramida
Krępująca droga służbowa
Prawo Parkinsona - pierwsza satyra na organizacje biurokratyczne
Prawa Murphy'ego
11. Organizacje postbiurokratyczne w globalizującej się gospodarce
Kierunki zmian
Zalety i wady globalizacji
Zmiany relacji kierownicy - pracownicy
Prawa człowieka i prawa pracownicze jako szczegółowe normy etyczne
Literatura do części III
Uwagi końcowe
Tadeusz Oleksyn
Załączniki
Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych
Europejska Karta Społeczna
Indeks
316 stron