ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 56.00 53,20   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ETYKA W BIZNESIE I ZARZĄDZANIU


KIETLIŃSKI K. REYES V. OLEKSYN T.

wydawnictwo: OFICYNA EKONOMICZNA , rok wydania 2005, wydanie I

cena netto: 56.00 Twoja cena  53,20 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publikacja jest aktualnie niedostępna

 


Choć etyka biznesu jest młodą dziedziną, liczy sobie bowiem zaledwie kilkadziesiąt lat, większość czołowych firm ze Stanów Zjednoczonych i co trzecia duża firma brytyjska opracowały własne kodeksy postępowania etycznego. Również w Polsce coraz więcej firm ma i stosuje takie kodeksy. Aby bowiem firma mogła się rozwijać, potrzebuje nie tylko dobrych produktów i profesjonalnego zarządzania, ale i zaufania społecznego. Etyczne postępowanie jest najlepszą drogą, by to zaufanie zdobyć.

Analiza porównawcza przeprowadzona w pierwszej części książki dowodzi znacznej zgodności wskazań etycznych wielkich religii monoteistycznych. Wszystkie akceptują przedsiębiorczość i dążenie do osiągania zysku, pod warunkiem że zysk nie jest jedynym celem działalności, osiąga się go w godziwy sposób i respektuje przy tym prawa pracowników.

Autor części drugiej, korzystając z teorii gier, udowadnia, że wyniszczająca konkurencja nie jest właściwą metodą prowadzenia biznesu. Omawia też ważny temat odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw.

Część trzecia jest poświęcona problemom etycznym, przed jakimi stają zarządzający, i sposobom ich rozwiązywania. Jej autor rozwiewa mity mówiące na przykład, że etyka biznesu zajmuje się raczej religią niż biznesem, że jest współczesną odmianą polityki personalnej, że nie można nią zarządzać i że ma niewielkie znaczenie praktyczne.


Dr hab. Tadeusz Oleksyn jest profesorem nadzwyczajnym na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz w Szkole Wyższej im. B. Jańskiego w Warszawie. Specjalizuje się w problematyce zarządzania zasobami ludzkimi. Jest autorem ponad 140 prac naukowych i popularnonaukowych z tego zakresu. Zajmuje się również projektami i doradztwem na rzecz polskich i międzynarodowych organizacji gospodarczych w dziedzinie ZZL oraz systemów pracy.

Ks. Krzysztof Kietliński jest doktorem teologii, wykładowcą na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, a także w Szkole Wyższej im. B. Jańskiego w Warszawie. Specjalizuje się w problematyce teologii moralnej i etyki. Jest autorem wielu publikacji z tego zakresu. Pracuje też jako duchowny w Warszawie i we Francji, w rejonie Loir-et-Cher.

Dr Victor Martinez Reyes jest psychologiem i politologiem, adiunktem Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w badaniu funkcjonowania instytucji międzynarodowych UE oraz europejskich stosunków pracy i jest doradcą i konsultantem dla sektora przedsiębiorstw w tym zakresie. Jest autorem ponad 30 prac naukowych i popularnonaukowych.


Spis treści

Wprowadzenie
Tadeusz Oleksyn

Część I. Religijne, historyczne i kulturowe uwarunkowania etyki biznesu
Krzysztof Kietliński

1. Etyka gospodarowania z punktu widzenia wielkich religii

Judaizm
Buddyzm
Chrześcijaństwo
Islam
Synteza

2. Historyczne i kulturowe uwarunkowania etyki biznesu

Starożytność
Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze
Okres nowożytny i współczesność
Etyka biznesu a kultura
Literatura do części I

Część II. Etyka biznesu - wybrane kwestie
Victor Martinez Reyes

3. Etyka a teoria gier

Ogólny zarys teorii gier
Dylemat więźnia
Gra wolnorynkowa
Dylematy wieloosobowe

4. Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw

Pojęcie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Obszary zainteresowania odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Za i przeciw odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Działania podejmowane w ramach odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Krytyka działań podejmowanych w ramach odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Literatura do części II

Część III. Zarządzający i zarządzanie - wybrane kwestie i dylematy etyczne
Tadeusz Oleksyn

5. Funkcje zarządzania i ich kontekst etyczny

Kim są zarządzający
Funkcje i subfunkcje zarządzania
Planowanie
Organizowanie
Kierowanie ludźmi
Kontrolowanie
Etyczne realizowanie funkcji zarządzania

6. Etyczny kierownik, menedżer i lider

Zawód: kierownik, zawód: menedżer
Lider a menedżer
Zasada Pareta w zarządzaniu i rozpiętość kierowania
Kierownik etyczny to kierownik kompetentny

7. Role kierownicze i ich kontekst etyczny

Zakres czynności a rola organizacyjna
Cechy i grupy ról organizacyjnych
Role kierownicze a role pracownicze
Wielość i konflikt ról
Przeciążenie rolą i pracą
Stres i wypalenie zawodowe
Etyczny wymiar zarządzania czasem

8. Zarządzanie: misja (służba) społeczna czy kosztowna usługa

Nie będę służyć?
Czy praca zarządzających jest towarem, którego cenę reguluje rynek?
Etyczne kontrakty menedżerskie
Służba czy usługa?
Zarządzający właściciele i wynajęci menedżerowie
Zarządzający populiści
Dlaczego zarządzający budzą w społeczeństwie negatywne emocje

9. Misja, wizja i cele organizacji - kontekst etyczny

Misje autentyczne i fałszywe
Uniwersalne cele działalności przedsiębiorstwa - i znaki zapytania

10. Zarządzanie w organizacjach biurokratycznych i związane z tym problemy etyczne

Przytłaczająca piramida
Krępująca droga służbowa
Prawo Parkinsona - pierwsza satyra na organizacje biurokratyczne
Prawa Murphy'ego

11. Organizacje postbiurokratyczne w globalizującej się gospodarce

Kierunki zmian
Zalety i wady globalizacji
Zmiany relacji kierownicy - pracownicy
Prawa człowieka i prawa pracownicze jako szczegółowe normy etyczne
Literatura do części III

Uwagi końcowe
Tadeusz Oleksyn

Załączniki
Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych
Europejska Karta Społeczna

Indeks

316 stron

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022