Homo rhetoricus w telewizyjnym dziennikarstwie politycznym
programy z lat 2005-2007
Książka Krzysztofa Grzegorzewskiego „Homo rhetoricus” w telewizyjnym
dziennikarstwie politycznym (programy z lat 2005-2007) jest poświęcona retoryce polityków
i dziennikarzy w czasach czwartej Rzeczpospolitej - demaskuje sztuczki i chwyty słowne,
jakimi posługuje się władza i opozycja w celu manipulowania społeczeństwem.
Autor wprowadza czytelnika w świat telewizyjnego dziennikarstwa politycznego, który
rządzi się swoimi prawami: wykorzystuje błyskotliwość dziennikarzy, spryt polityków,
zapierającą dech w piersiach sensacyjną narrację, operuje erystycznymi pojedynkami i
epatuje atrakcyjnością przekazu.
Skupia uwagę na najlepszych w kraju publicystach telewizyjnych i najpopularniejszych
politykach w latach 2005-2007 oraz najgłośniejszych aferach w rządzie Jarosława
Kaczyńskiego.
Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytania: w jaki sposób wpłynąć na decyzje
wyborcze widzów, jak odnieść sukces komercyjny, jak wygrać wybory i skutecznie
pognębić politycznego przeciwnika.
Wstęp
Rozdział I. Stan badań i założenia metodologiczne
1. Pojęcie podmiotu retorycznego
1.1. Homo rhetoricus a problem odpowiedzialności
1.2. Charakterystyka podmiotu retorycznego
2. Badanie przekazu werbalnego
3. Badanie przekazu niewerbalnego
Rozdział II. Charakterystyka podmiotów retorycznych
1. Kryteria doboru podmiotów
2. Dziennikarze
3. Politycy
Rozdział III. Analiza programów publicystycznych
1. Program publicystyczny w teorii
1.1. Telewizja a polityka
1.2. Talk-show jako gatunek
1.3. Charakterystyka programów
2. Program publicystyczny w praktyce. Analiza wybranych przekazów
2.1. Magazyn 24 godziny
2.2. Autografy
2.3. Co z tą Polską ?
2.4. Forum
2.5. Kawa na ławę
2.6. Kropka nad I
2.7. Teraz My!
Rozdział IV. Strategie retoryczno-argumentacyjne oraz ich zamierzony wpływ na
odbiorcę
1. Kryteria doboru programów
1.1 „Taśmy prawdy”
1.2. „Seks-afera” w Samoobronie RP
1.3. „Afera gruntowa” i zatrzymanie Janusza Kaczmarka
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
Homo rhetoricus as a cathegory of political journalism (based on TV talk-shows in years
2005–2007) (Summary)
Od redakcji
267 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka