Kreatywność językowa przestrzeni medialnej
Nadawcy współczesnych komunikatów medialnych prześcigają się w tworzeniu
oryginalnych konstrukcji słownych. Media przestały być wyłącznie środkiem
przekazywania informacji, stanowią stylistyczny tygiel rozmaitych zabiegów językowych
mających skupić uwagę odbiorcy na formie przekazu wiadomości.
Jakie są przejawy i funkcje kreatywności słownej w mediach?
Pytanie to postawili sobie młodzi naukowcy ze wszystkich najważniejszych ośrodków
naukowych w Polsce, prezentujący wyniki badań poświęconych zjawiskom słownym
stosowanym w szeroko rozumianej przestrzeni medialnej: prasie, radiu, telewizji i
Internecie.
Analizom poddane zostały tendencje językowe rysujące się w marketingu, reklamie i
namingu. Szczególną uwagę zwrócono także na różne postacie komizmu werbalnego. W
tomie nie zabrakło tekstów omawiających najnowsze narzędzia komunikacji, takie jak
Facebook i Twitter.
Publikacja może zainteresować nie tylko humanistów zajmujących się opisem
komunikatów językowych, ale także te osoby, które chcą rozwijać umiejętności
pisarskie i kompetencje językowe.
Wstęp
Kreatywność dziennikarska
Dariusz Baran - Sieć pozwala na więcej – o języku współczesnych dziennikarzy
uwag kilka 11
Katarzyna Burska - Wykorzystanie nazw własnych do modyfikacji frazemów w nagłówkach
prasy sportowej (na przykładzie tygodnika „Piłka Nożna” i miesięcznika „Piłka
Nożna Plus” ) 27
Karolina Czemplik - Czasami zaskakujący, czasami zabawny, ale jak że oryginalny język
relacji sportowych Zimowych Igrzysk Olimpijskich Soczi 2014 49
Aleksandra Różalska - Czy z tej bajki będzie złoto? - kreatywne wykorzystanie
modyfikacji związków frazeologicznych i nawiązań intertekstualnych w nagłówkach
prasowych „Przeglądu Sportowego” 59
Magdalena Wojenka-Karasek - Tytuł prawdę Ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach
„Polityki” 71
Internet jako przestrzeń kreatywna
Paulina Banaśkiewicz – Kreacja treści postów na fanpage’u blogerki modowej. Środki,
funkcje oraz intencje 89
Anna Ciechańska - Moda językowa na Facebooku – nadużywane wyrazy i tematy 101
Joanna Duda - Jak odczytać relacje panujące pomiędzy słowem a obrazem? – analiza
komiksu w wersji online na przykładzie Bajki o Szafiarce Ilony Myszkowskiej 113
Kamil Olender - Językowe i pozajęzykowe aspekty komunikacji przedstawicieli Pokolenia Y
w Internecie na przykładzie serwisu Facebook 125
Beata Kurządkowska, Marek Maruszczak - Mem - współczesna plotka internetowa 137
Aleksandra Majdzińska - Kreatywność w memie internetowym 151
Jagoda Sałaj, Agnieszka Śliz - Memy słowno-obrazowe jako wyraz kreatywności użytkowników
Internetu 163
Przemysław Szews - Demotywatory i internetowe memy – o łączeniu słowa i obrazu na
Twitterze 177
Kreatywność w reklamie, marketingu i nazewnictwie
Agnieszka Barczyk - Czy istnieje przepis na dobrą nazwę marketingową? Przykłady
sukcesów i porażek w namingu 195
Magdalena Budzyńska - Dobre, bo tanie i dobre - o nazwach polskich tanich win owocowych
207
Natalia Kmieć - Kwadrans po ósmej, Najsztub pyta, Co z tą Polską? - czyli o
mechanizmach tworzenia nazw programów publicystycznych słów kilka 221
Agnieszka Kowalczyk - „Wszystkie drogi prowadzą do Soczi” - analiza przekazów
reklamowych przygotowanych na Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2014 w aspekcie kreatywności językowej
233
Justyna Łopatka- Przezwiska ludowe we współczesnej komunikacji 247
Paweł Wiater - A lternate Reality Game – marketing wirusowyw rzeczywistości
wirtualnej i sieciowej 257
Ilona Witkowska - Argumentacja jako środek perswazji - na przykładzie prasowych tekstów
reklamowych 267
Beata Michalska - „Pigułka szczęścia”, czyli o kreacji świata na internetowych
stronach gabinetów stomatologicznych (leksyka wartościująca) 283
Komizm językowy
Mateusz Gaze - Stylizacja jako sposób budowania komizmu językowego 299
Karolina K rzysztoń - Co śmieszy w filmach Abstrachuje.T V i co z tego wynika 311
Rafał Maćkowiak - Zamierzona niepoprawność językowa jako źródło komizmu w serialu
Świat według Kiepskich 325
Małgorzata Miławska - „To kłamstwo! Kopernik była kobietą!” – sposoby budowania
komizmu językowego w wybranych filmach Juliusza Machulskiego 339
Urszula Wróbel – Modyfikacje językowe jako jeden ze sposobów kreacji dowcipu we
wlepkach 353
Arkadiusz Lorenc - Dlaczego śmieszą nas z założenia nieśmieszne żarty? – kilka
uwag na temat krótkich żartów publikowanych na stronie suchary.com 367
378 stron, Format: 14.5x21.0cm, oprawa miękka