Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych
Perspektywa sprzedawcy i konsumenta
Praca składa się z trzech rozdziałów.
Pierwszy rozdział dotyczy zagadnień terminologicznych, jak również zawiera omówienie
stanu wiedzy na podstawie literatury przedmiotu.
W swym charakterze przyjmuje profil teoretyczny i stanowi kontekst uzasadnienia
problemu.
W rozdziale drugim skupiono się na przedstawieniu własnych badań empirycznych wśród
sprzedawców produktów regionalnych i ekologicznych.
Uczyniono to w dwu próbach, obejmujących kierowników sklepów spożywczych w Polsce
i przedstawicieli specjalistycznych punktów sprzedaży detalicznej we Francji. Ponadto
ukazano studia przypadku czterech firm specjalizujących się w dystrybucji produktów
regionalnych i ekologicznych we Francji na podstawie wywiadów pogłębionych i analizy
zawartości ich stron internetowych.
Ostatni rozdział pracy poświęcony jest prezentacji własnych wyników badań w dwu
próbach konsumentów: reprezentatywnej dla dorosłych mieszkańców Polski i złożonej z
młodych i wykształconych konsumentów.
Na podstawie analizy danych uzyskanych w pierwszej z nich przeprowadzono weryfikację
hipotez badawczych dotyczących zależności między kluczowymi zmiennymi. W aneksie omówiono
europejskie oznaczenia jakości produktów regionalnych i ekologicznych, jak również
wybrane oznaczenia nadawane przez instytucje krajowe, szczególnie w Polsce i we Francji.
Wstęp 9
Rozdział 1. Koncepcja i uwarunkowania marketingu produktów regionalnych i
ekologicznych 17
1.1. Strategia wyróżniania się według tożsamości regionalnej na rynku produktów żywnościowych
18
1.1.1. Strategia dyferencjacji 18
1.1.2. Charakterystyka rynku produktów regionalnych 23
1.1.3. Specyfika i typologia lokalnych produktów żywnościowych 34
1.1.4. Znaczenie typowości i unikatowości na rynku produktów żywnościowych 41
1.2. Budowanie jakości na podstawie tradycji, autentyczności i ekologicznego charakteru
produktu 47
1.2.1. Atrybuty i oznaczenia jakości stosowane w marketingu regionalnych i ekologicznych
produktów żywnościowych 47
1.2.2. Wykorzystanie czynnika tradycji w marketingu produktów żywnościowych 75
1.2.3. Postrzeganie autentyczności produktów i marek 86
1.2.4. Ekologizacja konsumpcji na rynku żywności 93
1.3. Preferencje i zachowania nabywców oraz charakterystyka kanałów dystrybucji produktów
regionalnych i ekologicznych 114
1.3.1. Mechanizm i przesłanki formowania preferencji nabywców 114
1.3.2. Rola pośredników w kanałach dystrybucji w rozwoju rynku produktów regionalnych
i ekologicznych 129
Rozdział 2. Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych
w świetle opinii uczestników kanałów dystrybucji w Polsce i we Francji
151
2.1. Cele, zakres i metody badań 151
2.2. Uwarunkowania dystrybucji regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych 164
2.2.1. Sprzedaż produktów regionalnych i ekologicznych 164
2.2.2. Świadomość sprzedawców w zakresie oznaczeń jakości produktów regionalnych i
ekologicznych 178
2.2.3. Percepcja autentyczności produktów regionalnych i ekologicznych 186
2.2.4. Bariery rozwoju rynku i determinanty wyboru produktów regionalnych i ekologicznych
195
2.2.5. Efekt obszaru pochodzenia i integracja kanału dystrybucji na rynku produktów
regionalnych i ekologicznych 215
2.3. Przykłady strategii marketingowych firm wyspecjalizowanych w dystrybucji
regionalnych lub ekologicznych produktów żywnościowych (studia przypadku) 219
2.3.1. Bio c’Bon 220
2.3.1.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy 220
2.3.1.2. Konkurenci 225
2.3.1.3. Klienci 226
2.3.1.4. Etnocentryzm 227
2.3.1.5. Asortyment 228
2.3.1.6. Oznaczenia jakości 230
2.3.1.7. Cena 233
2.3.1.8. E-commerce 233
2.3.1.9. Komunikacja marketingowa 233
2.3.1.10. Podsumowanie 239
2.3.2. Terroir & Nature 240
2.3.2.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy 240
2.3.2.2. Konkurenci 242
2.3.2.3. Klienci 243
2.3.2.4. Etnocentryzm 243
2.3.2.5. Asortyment 243
2.3.2.6. Oznaczenia jakości 246
2.3.2.7. Cena 247
2.3.2.8. E-commerce 248
2.3.2.9. Komunikacja marketingowa 249
2.3.2.10. Podsumowanie 250
2.3.3. La Vie Claire 251
2.3.3.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy 251
2.3.3.2. Konkurenci 255
2.3.3.3. Klienci 256
2.3.3.4. Etnocentryzm 257
2.3.3.5. Asortyment 257
2.3.3.6. Oznaczenia jakości 260
2.3.3.7. Cena 263
2.3.3.8. E-commerce 264
2.3.3.9. Komunikacja marketingowa 264
2.3.3.10. Podsumowanie 273
2.3.4. Boutique des Saveurs 274
2.3.4.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy 274
2.3.4.2. Konkurenci 274
2.3.4.3. Klienci 274
2.3.4.4. Etnocentryzm 275
2.3.4.5. Asortyment 275
2.3.4.6. Oznaczenia jakości 276
2.3.4.7. Cena 277
2.3.4.8. E-commerce 278
2.3.4.9. Komunikacja marketingowa 278
2.3.4.10. Podsumowanie 281
2.3.5. Synteza wyników autorskich badań jakościowych 281
Rozdział 3. Postawy i zachowania konsumentów na rynku regionalnych i
ekologicznych produktów żywnościowych w świetle badań ankietowych 287
3.1. Cele, zakres i metody badań 287
3.2. Uwarunkowania decyzji nabywczych na rynku regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych
298
3.2.1. Produkty regionalne i ekologiczne w strukturze konsumpcji polskich gospodarstw
domowych 298
3.2.2. Świadomość konsumentów w zakresie oznaczeń jakości produktów regionalnych i
ekologicznych 313
3.2.3. Percepcja autentyczności produktów regionalnych i ekologicznych 319
3.2.4. Bariery rozwoju rynku i determinanty wyboru produktów regionalnych i ekologicznych
327
3.2.5. Kanały dystrybucji i efekt obszaru pochodzenia na rynku produktów regionalnych i
ekologicznych 346
3.2.6. Typologia konsumentów produktów regionalnych i ekologicznych 354
3.3. Weryfikacja hipotez badawczych 359
3.3.1. Wpływ wybranych czynników demograficznych i dochodów na konsumpcję produktów
regionalnych i ekologicznych 359
3.3.2. Wpływ wybranych postaw konsumentów na częstość zakupu produktów regionalnych
i ekologicznych 365
Zakończenie 379
Bibliografia 387
Spis tabel 409
Spis rysunków 413
Aneks. Charakterystyka wybranych oznaczeń jakości produktów regionalnych i
ekologicznych 417
A.1. Oznaczenia europejskie 417
A.2. Oznaczenia krajowe stosowane w Polsce 423
A.3. Oznaczenia stosowane w innych krajach 432
442 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka