|
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W OBROCIE ELEKTRONICZNYM ZARYS PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ TOM 5
KĘPIŃSKI J. KLAFKOWSKA-WAŚNIOWSKA K SIKORSKI R. wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 106.80 Twoja cena 101,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Własność intelektualna w obrocie elektronicznym
ZARYS PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ TOM 5
Niniejszy, już V tom z Serii poświęcony jest aktualnym zagadnieniom prawa
własności intelektualnej w szeroko rozumianym obrocie elektronicznym, a w szczególności
w Internecie.
Autorzy tomu, zarówno naukowcy jak i praktycy, z różnych perspektyw spojrzeli na
problematykę praw autorskich, wynalazków, znaków towarowych, ochrony dóbr osobistych i
danych osobowych oraz domen internetowych i reklamy.
W zakresie problematyki prawnoautorskiej autorzy poruszają przede wszystkim kwestie
zasady terytorialności, odpowiedzialności za naruszenia praw autorskich i pokrewnych
przez tzw. host-providerów, problematykę nakazów sądowych nakładanych na pośredników
internetowych, licencji na korzystanie z utworów muzycznych on-line, dozwolonego użytku
prywatnego w zakresie utworów rozpowszechnianych w Internecie, rozpowszechniania utworów
w postaci streamingu i usług tzw. zestawiania wiadomości powiązanych z zamieszczaniem
linków internetowych.
Z punktu widzenia zasad uczciwej konkurencji rozważane są problemy prawne związane z
reklamą kontekstową i reklamą behawioralną.
Omawiane są też kwestie o zasadniczym znaczeniu w szerszym kontekście działalności w
środowisku cyfrowym, jak problematykę zdolności patentowej rozwiązań informatycznych,
zasady dotyczących tzw. chmury obliczeniowej oraz rejestracji i korzystania z domen
internetowych.
Tom V łączy więc różne, ale aktualne zagadnienia dotyczące problematyki własności
intelektualnej, które pojawiły się w ostatnim czasie w związku z niezwykle szybkim
rozwojem Internetu.
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
Wykaz orzecznictwa
Wykaz aktów prawnych
Wykaz literatury
Rozdział I. Zasada terytorializmu praw własności intelektualnej w kontekście
handlu elektronicznego oraz zmian zachodzących w prawie prywatnym międzynarodowym
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Zasady terytorializmu i personalizmu w początkach prawa prywatnego
międzynarodowego
§ 3. Zasada terytorializmu praw własności intelektualnej
§ 4. Krytyka zasady terytorializmu w kontekście prawa prywatnego międzynarodowego
§ 5. Koncepcja uniwersalizmu a zasada państwa pochodzenia
§ 6. Znaczenie Zasad CLIP
§ 7. Ocena wybranych orzeczeń TSUE w kontekście zasady terytorializmu
I. Jurysdykcja krajowa i kwalifikacja łącznika miejsca naruszenia praw własności
intelektualnej
II. Prawo właściwe i potwierdzenie obowiązywania zasady terytorializmu przez TSUE
III. Wykorzystanie kryterium nakierowania jako dowód utrzymania zasady terytorializmu
przy jednoczesnym jej uelastycznieniu
§ 8. Wnioski
Rozdział II. Wyłączenia odpowiedzialności host providerów - w poszukiwaniu
równowagi pomiędzy dobrami prawnie chronionymi
§ 1. Zagadnienia wprowadzające
I. Rozwój Internetu
II. Host provider i jego rola
III. Konflikt dóbr prawnie chronionych z host providerem w tle
IV. Ważenie interesów - geneza regulacji dyrektywy 2000/31 w zakresie
wyłączeń odpowiedzialności host providerów
§ 2. Wyłączenie odpowiedzialności host providerów w świetle regulacji art. 14
ŚwiadUsłElektU
I. Wyłączenie odpowiedzialności deliktowej
II. Wyłączenie odpowiedzialności kontraktowej
§ 3. Brak ogólnego obowiązku w zakresie nadzoru
§ 4. Procedura powiadamiania i usuwania
§ 5. Problemy związane z pozyskaniem danych content providera
§ 6. Wnioski końcowe
Rozdział III. Pośrednicy internetowi jako adresaci nakazów sądowych w
kontekście naruszenia autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych w Internecie - kilka
uwag o dostępności oraz zakresie podmiotowym nakazów na tle najnowszego orzecznictwa
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
oraz prawa wybranych państw członkowskich
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pośrednicy internetowi w świetle dyrektyw UE
§ 3. Nakazy w prawie państw członkowskich
I. Niemcy
II. Wielka Brytania
III. Polska
§ 4. Podsumowanie
Rozdział IV. System licencji wieloterytorialnych według dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2014/26/UE (wybrane zagadnienia prawne)
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Zalecenie Nr 2005/737
§ 3. Krytyka zalecenia Komisji Nr 2005/737 i konsultacje przed wprowadzeniem dyrektywy
2014/26
§ 4. Licencje wieloterytorialne według dyrektywy 2014/26
§ 5. Podsumowanie
Rozdział V. Wiele hałasu o nic? Uwagi o dozwolonym użytku prywatnym na tle
orzeczenia TSUE w sprawie ACI Adam
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Użytek prywatny w prawie UE oraz w prawie państw członkowskich
I. Prywatny użytek w prawie unijnym
II. Prywatny użytek w prawie państw członkowskich
III. Użytek prywatny w świetle polskiej ustawy
§ 3. Wyrok TSUE w sprawie ACI Adam
§ 4. Skutki orzeczenia TSUE w sprawie ACI Adam
§ 5. Podsumowanie
Rozdział VI. Streaming w świetle prawa autorskiego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Streaming - z technicznego punktu widzenia
§ 3. Prawnoautorska kwalifikacja streamingu z perspektywy "nadawcy" przesyłu
§ 4. Prawnoautorska kwalifikacja streamingu z perspektywy odbiorcy przekazu
§ 5. Zagadnienia dotyczące prawnoautorskiej kwalifikacji działalności portali
internetowych oferujących materiały w technice streamingu
§ 6. Podsumowanie
Rozdział VII. Zestawienia wiadomości (ang. news aggregators) i spory o
korzystanie z artykułów prasowych - problemy zakresu autorskich praw majątkowych w
prawie Unii Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Spór w sprawie Svensson na tle sporów o korzystanie z artykułów prasowych w
świetle prawa autorskiego
§ 3. Prawo do publicznego udostępniania utworów w orzecznictwie Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej
§ 4. Udostępnianie linkówjako publiczne udostępnienie utworów
§ 5. Podsumowanie
Rozdział VIII. Użycie znaku towarowego jako słowa kluczowego w reklamie
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Usługa AdWords
I. Formy reklamy kontekstowej
II. Usługa AdWords
III. Zasady AdWords
§ 3. Używanie słowa kluczowego odpowiadającego znakowi towarowemu
I. Stan faktyczny spraw
II. Sprawa Louis Vuitton
III. Sprawa BergSpechte
IV. Sprawa BBY
V. Sprawa Portakabin
VI. Sprawa Interflora
VII. Sprawa Wintersteiger
VIII. Podsumowanie stanów faktycznych
§ 4. Zagadnienia prawne i odpowiedzi na pytania prejudycjalne
I. Uwagi wstępne
II. Wybór słów kluczowych a używanie znaku towarowego
1. Używanie znaku towarowego (zwykłego) przez reklamodawców
2. Używanie renomowanego znaku towarowego przez reklamodawców
3. Używanie znaku towarowego przez usługodawcę
4. Ograniczenie prawa do znaku towarowego i wyczerpanie praw
5. Jurysdykcja sądów krajowych
§ 5. Konsekwencje wyroków
I. Uwagi wstępne
II. Google
III. Uprawnieni (właściciele znaków towarowych) i reklamodawcy
§ 6. Podsumowanie
Rozdział IX. Internetowa reklama behawioralna - między regulacją prawną a
samoregulacją
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Prawne regulacje internetowej reklamy behawioralnej
I. Reklama behawioralna a regulacja dotycząca prywatności i łączności elektronicznej
II. Reklama behawioralna a zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych
1. Reklama behawioralna jako reklama wprowadzająca w błąd
2. Reklama behawioralna jako reklama agresywna
§ 3. Samoregulacja w zakresie internetowej reklamy behawioralnej
§ 4. Wnioski
Rozdział X. Ochrona danych osobowych w środowisku Chmury Obliczeniowej (ang.
Cloud Computing). Analiza wybranych elementów reformy przepisów
o ochronie danych osobowych w Unii Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie i definicja Chmury Obliczeniowej
§ 3. Chmura Obliczeniowa w Unii Europejskiej
§ 4. Przegląd wybranych elementów reformy przepisów dotyczących ochrony danych
osobowych w kontekście Chmury Obliczeniowej
I. Definicja danych osobowych
1. Bezpieczeństwo danych w chmurze a anonimizacja
2. "Wyodrębnienie" osoby (ang. singling out)
II. "Prawo do bycia zapomnianym" (ang. right to be forgotten)
III. Naruszenia ochrony danych osobowych (ang. data breaches)
§ 5. Wnioski
Rozdział XI. Ochrona patentowa rozwiązań informatycznych na gruncie Konwencji o
udzielaniu patentów europejskich i prawa polskiego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Rozwój praktyki decyzyjnej EUP
§ 3. Aktualna praktyka EUP w Wytycznych EUP
§ 4. Ochrona innowacji informatycznych w Polsce
§ 5. Podsumowanie
Rozdział XII. "Zła wiara" jako kryterium rozstrzygania kolizji nazwy
domenowej ze znakiem towarowym na przykładzie regulacji ACPA oraz UDRP
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. ACPA - przegląd regulacji
§ 3. UDRP - przegląd regulacji
§ 4. Porównanie przesłanek "złej wiary" w ACPA i UDRP
§ 5. Podsumowanie
Indeks rzeczowy
212 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|