Nowa fizyka i nowa teologia
W jaki sposób los człowieka jest złączony z losem Wszechświata?
Jaki jest bilans kilku wieków współistnienia chrześcijaństwa i nauk
przyrodniczych?
Dlaczego Wielkie Pytanie nie powoduje, że inne pytania są małe?
Chrześcijaństwo stworzyło system wartości, który – zrośnięty z europejską
kulturą – legł u podstaw ideałów do dziś kształtujących wiele postaw współczesnego
człowieka. Nauki empiryczne nie tylko doprowadziły do eksplozji nowoczesnej techniki,
zmieniającej oblicze świata, ale wytworzyły specyficzny styl myślenia; styl, który
– choć w swej istocie dostępny dla nielicznych – stał się obowiązującą regułą
niemal dla wszystkich. Niestety, wraz z powstaniem empirycznej metody badania świata
drogi myśli religijnej i myśli naukowej rozeszły się. Co zrobić, by myśl teologiczna
współgrała ze współczesnymi naukami, których symbolem jest „nowa fizyka”?
Nie chciałbym stwarzać wrażenia, iż uważam, że głównym zadaniem Kościoła jest
patronowanie nauce czy też penetrowanie środowisk naukowych przez odpowiednio
wykształconych duchownych. Sądzę natomiast, że uczestniczenie w życiu naukowym współczesności
i rozumienie jego przejawów, w stopniu większym niż obecnie, jest jednym z elementów
misji Kościoła. Nawet brak wystarczającej liczby duchownych nie powinien
usprawiedliwiać rezygnacji z wypełniania tej misji.
ks. prof. Michał Heller
Michał Heller – jest uczonym, kosmologiem, filozofem i teologiem. W
2008 roku, jako jedyny Polak, uhonorowany Nagrodą Templetona za wznoszenie „wyjątkowego
wkładu w postęp badań i odkryć dotyczących rzeczywistości duchowej”. Autor m.in.
książek Filozofia przypadku (CCPress 2012); Bóg i nauka. Moje dwie drogi do jednego
celu (CCPress 2013); Moralność myślenia (CCPress 2015); Bóg i geometria. Gdy przestrzeń
była Bogiem (CCPress 2015).
Wprowadzenie Nowe i stare w fizyce i teologii
Część I Teologia i nauki z różnych punktów widzenia
Rozdział 1
Trzysta lat współistnienia Kościoła i nauk przyrodniczych
Moralność myślenia
Od teologii do nauk
Dwa nurty
Szansa
Co robić?
Uwagi na zakończenie
Rozdział 2
Nowa fizyka - perspektywy trwającej rewolucji
Wprowadzenie
Rewolucja scholastyczna
Rewolucja klasyczna
Rewolucja kwantowo-relatywistyczna
"Nowa fizyka"
W świecie permanentnej rewolucji
Rozdział 3
Konflikt "nauka - wiara" w okresie postpozytywistycznym
Pierwsze fazy konfliktu
Agresywna metoda
Klęska pozytywizmu
Teoria dwu płaszczyzn
Fizycy i filozofowie
Ewolucja metody
Rozdział 4
Archimedes i współczesna teologia
Teologia nauki
Trzy naukowe tradycje
Teza
Nieudana próba
Kilka wniosków
Rozdział 5
Nowa fizyka i nowa teologia
Czego uczy historia?
Dziedzictwo pozytywizmu
Zwrot ku filozofii
Inicjatywy
Tendencje doktrynalne
Część II Pytania otwarte
Rozdział 6
Ewolucja kosmologiczna - problem i pytania
Ewolucjonizm metodologiczny
Osobliwość początkowej osobliwości
Jak usprawiedliwić początkową osobliwość?
Zasada antropiczna
Nieprawdopodobny początek
Strategia pytań
Rozdział 7
Stworzenie a ewolucja
Program teologii nauki
Dwa punkty widzenia: ewolucja i stworzenie
W stronę teologii stworzenia
O zmianę perspektywy
Indeks nazwisk
180 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa twarda