Szef w roli coacha
Jak coaching on the job pomaga pracownikom w samodzielnym znajdowaniu rozwiązań
Myślą przewodnią tej książki jest przekonanie, że podstawowym zadaniem
coachingu on the job jest pomoc podopiecznemu w zrealizowaniu celu, który sam sobie
wyznaczył.
Głęboko wierzymy, że nasi pracownicy mają lepszą od nas, szefów, intuicję co do
tego, co powinni w sobie zmienić i nad czym pracować. Rolą coacha jest zatem jedynie
motywowanie podopiecznych do podjęcia tej zmiany i dyskretne ukierunkowanie ku odkrywanym
w sobie rozwiązaniom. Tak rozumiany coaching stanie się w najbliższych latach, jak
sądzimy, kluczową umiejętnością wymaganą od każdego odpowiedzialnego menedżera.
Rozumiesz już, prawda? Twoją rolą jako coacha własnych pracowników nie jest
przekonanie ich do swojego zdania. Nie chodzi o narzucenie im Twojego sposobu myślenia.
Twoją rolą jest... coaching, czyli nienachalne wspomaganie ich na drodze do samorozwoju.
Po co masz poświęcać na to swój czas? Ponieważ to jedyna słuszna metoda zbudowania
skutecznego zespołu, rozumianego jako grupa samodzielnych ludzi, potrafiących współpracować
ze sobą. Takich, którzy staną się dla Ciebie wsparciem. Z niniejszej książki dowiesz
się tego, co Ty, polski szef, powinieneś wiedzieć o wspomaganiu rozwoju swoich
pracowników. Trzymasz w ręku przewodnik coacha on the job. Studiuj go uważnie i stosuj
zawarte w nim rady, techniki i metody, a zagwarantujesz rozwój. Swoim pracownikom i sobie
samemu.
Podziękowania (8)
Przedmowa (9)
Wstęp (13)
Rozdział 1. Coaching on the job jest prosty! Jak możesz rozwijać swoich
podopiecznych w pracy? (17)
- Coaching i pojęcia pokrewne (20)
- Podsumowanie (46)
Rozdział 2. Zyski i straty z prowadzenia coachingu Dlaczego warto stosować coaching
on the job? (47)
- Coaching nie jest złotym środkiem na wszystko (48)
- Skutki zaniechania stosowania coachingu w pracy z podwładnymi (50)
- Coaching dla nowo zatrudnionych (53)
- Ślepe trzymanie się standardów może być zgubne dla firmy (55)
- Coaching buduje w pracownikach poczucie odpowiedzialności i samodzielności (60)
- Skutki braku informacji zwrotnych (61)
- Coaching w sprzedaży doradczej (63)
- Negatywne konsekwencje krytycznych i bolesnych ocen w relacji szef - pracownik (65)
- Przygotowanie zespołu do zmian na podstawie coachingu on the job (66)
- Podsumowanie (69)
Rozdział 3. Przygotowanie do rozpoczęcia sesji coachingowych Jak zwiększyć szanse
na skuteczne poprowadzenie coachingu narzędziowego? (71)
- Przygotowanie coacha (72)
- Pomiar efektywności procesu coachingowego (74)
- Szef coach uzupełnia swoją wiedzę i umiejętności (75)
- Szef coach przygotowuje się do pierwszych rozmów coachingowych (77)
- Szef coach przekazuje zespołowi i poszczególnym podwładnym decyzję o wspólnej pracy
metodą coachingową (79)
- Zapowiedź coachingu (80)
- Szef coach a szef egzekutor (84)
- Indywidualny kontrakt z pracownikiem przed rozpoczęciem procesu coachingu
narzędziowego (87)
- Specyficzne ustalenia przed konkretną sesją coachingową (kryteria SMART) (90)
- Spotkanie coacha i podopiecznego bezpośrednio przed pierwszą wspólną pracą (98)
- Podsumowanie (100)
Rozdział 4. Coach w trakcie prowadzenia obserwacji Jak umiejętnie towarzyszyć
podopiecznemu w coachingu on the job? (103)
- Pułapki czyhające na coacha w trakcie obserwowania pracy podopiecznego (103)
- Nasze rekomendacje i narzędzia do prowadzenia obserwacji w trakcie sesji coachingowej
(117)
- Lista przykładowych kategorii coachingowych (dotyczących umiejętności
sprzedażowych) (128)
- Podsumowanie (130)
Rozdział 5. Coach mówi podczas sesji Jak prowokować podopiecznego do przemyśleń?
(131)
- Typowe obawy szefów zaczynających pracę w roli coacha (132)
- Kiedy coaching odgrywa swoją rolę? (149)
- Coach skłania podopiecznego do refleksji i zadaje tzw. pierwsze pytanie (153)
- Szef coach w pułapce swoich przekonań (155)
- Analiza punktu widzenia podopiecznego (158)
- Jakie własne umiejętności coach powinien rozwijać na tym etapie coachingu
narzędziowego? (159)
- Diagnoza odpowiedzialności podopiecznego (161)
- Coach korzysta z informacji zwrotnej jako inspiracji do rozwoju podopiecznego (163)
- Coach kończy rozmowę i przechodzi do działania (166)
- Podsumowanie (167)
Rozdział 6. Coach działa Jak wybrać obszar do rozwoju i przygotować pomysły do
treningu z podopiecznym? (169)
- Niedosyt odczuwany przez podopiecznego (169)
- Zagrożenia podczas wyboru obszaru do rozwoju oraz przygotowywania listy nowych pomysłów/rozwiązań
(170)
- Nasze rekomendacje odnośnie do wspólnego wybierania obszaru do rozwoju (182)
- Generowanie nowych pomysłów (187)
- Zadowolony podopieczny to sukces coacha (188)
- Podsumowanie (189)
Rozdział 7. Coach rozwija umiejętności podopiecznego poprzez trening Jak uczyć
podopiecznego nowych umiejętności w pracy? (191)
- Pułapki w budowaniu sytuacji treningowej (192)
- Podsumowanie (205)
Rozdział 8. Szef w roli coacha ("ściąga") Jak rozwijać swoich
podopiecznych metodą coachingu narzędziowego? (207)
- Przygotowanie szefa do wprowadzenia coachingu narzędziowego w zespole (207)
- Wystąpienie przed zespołem (208)
- Struktura coachingu narzędziowego - podsumowanie (210)
- Trudne sytuacje w pracy szefa coacha - najlepsze praktyki polskich szefów (216)
Zakończenie (221)
Słowniczek terminów stosowanych w coachingu on the job (225)
Bibliografia (231)
256 stron, oprawa twarda