Obsługa uczestników turystyki i rekreacji
Książka stanowi podręcznik akademicki (jako literatura podstawowa) przeznaczony do
wykładów z przedmiotu "Obsługa ruchu turystycznego" i zbliżonych,
prowadzonych na przykład na specjalności "Organizacja i obsługa rekreacji".
Łączy zagadnienia teoretyczne i praktyczne z zakresu praktyczne z zakresu szeroko
rozumianej obsługi ruchu w turystyce i rekreacji.
Podręcznik ma charakter:
- kompleksowy - prezentuje ogół zagadnień związanych z obsługą ruchu w turystyce i
rekreacji, co jest rozszerzeniem podejścia prezentowanego w większości podobnych
publikacji, które nie odnoszą się do rekreacji, skupiając się na umiejętnościach
niezbędnych dla pilotów, przewodników turystycznych, czy pracowników biur podróży.
- uniwersalny, co jest gwarantowane przez szerokość ujęcia problemu, która pozwala na
wykorzystanie podręcznika przez osoby poszukujące wiedzy ogólnej na temat obsługi
ruchu w turystyce i rekreacji (np. współczesne trendy w turystyce i rekreacji, czy formy
obsługi i organizacja imprez w turystyce i rekreacji), a także wiedzy szczegółowej
dotyczącej poszczególnych elementów składowych obsługi klientów (np. kalkulacja
imprezy turystycznej czy pilotaż). Prezentowane informacje mogą być użyteczne zarówno
dla studentów (w węższym ujęciu na poziomie studiów licencjackich, całościowo na
poziomie studiów magisterskich), jak i dla osób zajmujących się obsługą turystów,
chcących poszerzyć swoją wiedzę teoretyczną i praktyczną.
- praktyczny, co jest związane z prezentacją przykładów z praktyki obsługi ruchu w
turystyce i rekreacji w każdym rozdziale książki. Ułatwia to percepcję prezentowanych
zagadnień oraz wskazuje na możliwe rozwiązania problemów występujących na
poszczególnych etapach obsługi ruchu turystycznego. Może również stanowić
inspirację do prowadzenia zajęć o charakterze ćwiczeń dla studentów różnych
specjalności.
Wstęp
Część I. Turystyka i rekreacja
Rozdział 1.1. Aktywność turystyczna i rekreacyjna
1.1.1. Podstawowe pojęcia
1.1.2. Etapy rozwoju turystyki
1.1.3. Proces rozwoju rekreacji
1.1.4. Główne determinanty aktywności turystycznej i rekreacyjnej
Rozdział 1.2. Współczesne trendy w turystyce i rekreacji
1.2.1. Turystyka zrównoważona jako megatrend rozwojowy
1.2.2. Trendy po stronie popytu
1.2.3. Trendy po stronie podaży
Rozdział 1.3. Prawne aspekty obsługi ruchu w turystyce i rekreacji
1.3.1. Źródła prawa. Miejsce w systemie prawa
1.3.2. Organizatorzy turystyki
1.3.3. Usługi hotelarskie
1.3.4. Ochrona klienta
1.3.5. Przewodnicy turystyczni i piloci wycieczek
Rozdział 1.4. Case study
Część II. Organizacja imprez w turystyce i rekreacji
Rozdział 2.1. Ruch turystyczny
2.1.1. Typy i formy ruchu turystycznego
2.1.2. Obsługa podczas podróży turystycznej
2.1.3. Organizacja imprez turystycznych
Rozdział 2.2. Ruch rekreacyjny
2.2.1. Formy, metody i środki rekreacji
2.2.2. Rodzaje imprez rekreacyjnych i formy ich obsługi
Rozdział 2.3. Bezpieczeństwo podczas imprez turystycznych i rekreacyjnych
Rozdział 2.4. Case study
Część III. Główne formy obsługi w turystyce i rekreacji
Rozdział 3.1. Pilotaż, przewodnictwo i animacja czasu wolnego
3.1.1. Zadania pilota i przewodnika turystycznego
3.1.2. Cechy i zasady funkcjonowania grupy turystycznej
3.1.3. Kwali?kacje i kompetencje pilota i przewodnika turystycznego
3.1.4. Animacja czasu wolnego
Rozdział 3.2. Transport a turystyka
3.2.1. Wykorzystanie transportu w turystyce
3.2.2. Rodzaj transportu a realizacja imprezy turystycznej
3.2.3. Transport a rekreacja
3.2.4. Transport jako atrakcja turystyczna
Rozdział 3.3. Obsługa w obiektach bazy noclegowej i żywieniowej
3.3.1. Usługi noclegowe
3.3.2. Usługi gastronomiczne
3.3.3. Usługi rekreacyjne w obiektach noclegowych
Rozdział 3.4. Poradnictwo, pośrednictwo i informacja
3.4.1. Poradnictwo
3.4.2. Informacja turystyczna
3.4.3. Pośrednictwo
Rozdział 3.5. Ubezpieczenia w turystyce i rekreacji
3.5.1. Istota i funkcje ubezpieczeń
3.5.2. Typy ochrony ubezpieczeniowej
3.5.3. Produkty ubezpieczeniowe
Rozdział 3.6. Case study
Część IV. Rynkowe aspekty kształtowania systemu obsługi uczestników
turystyki i rekreacji
Rozdział 4.1. Jakość jako instrument oceny zaspokojenia potrzeb uczestników
turystyki i rekreacji
4.1.1. Jakość obsługi uczestników turystyki i rekreacji
4.1.2. Determinanty kształtowania jakości obsługi uczestników turystyki i rekreacji
4.1.3. Sposoby pomiaru jakości systemu obsługi uczestników turystyki i rekreacji
Rozdział 4.2. System logistyczny obsługi uczestników turystyki i rekreacji
4.2.1. Logistyka obsługi uczestników turystyki i rekreacji
4.2.2. System logistyczny w przedsiębiorstwie turystycznym i rekreacyjnym
4.2.3. Innowacyjne formy obsługi uczestników turystyki i rekreacji
Rozdział 4.3. E-turystyka w obsłudze uczestników turystyki i rekreacji
4.3.1. Wprowadzenie do e-turystyki
4.3.2. Elektroniczne systemy rezerwacji i sprzedaży usług turystycznych
4.3.3. Internet w obsłudze ruchu turystycznego i rekreacyjnego
Rozdział 4.4. Case study
Część V. Specyfika obsługi w wybranych formach oraz segmentach turystyki
i rekreacji
Rozdział 5.1. Obsługa w wybranych formach turystyki i rekreacji
5.1.1. Agroturystyka i turystyka wiejska
5.1.2. Turystyka konferencyjno-kongresowa
5.1.3. Turystyka motywacyjna
5.1.4. Rekreacja ruchowa
5.1.5. Turystyka żeglarska
5.1.6. Turystyka zdrowotna
5.1.7. Turystyka krajoznawcza
5.1.8. Turystyka wypoczynkowa
Rozdział 5.2. Obsługa wybranych segmentów rynku turystycznego i rekreacyjnego
5.2.1. Osoby niepełnosprawne
5.2.2. Seniorzy
5.2.3. Rodziny z małymi dziećmi
5.2.4. Osoby podróżujące samotnie
Rozdział 5.3. Case study
Zagadnienia problemowe i zalecana literatura
Spis rysunków i tabel
O autorach
356 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka