| 
  
 ŻYJĄCE BIBLIOTEKI INDII RYGWEDA BRAMINÓW NAMBUDIRI
 GALEWICZ C.  wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 44.89  Twoja cena  42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Żyjące biblioteki Indii
Rygweda braminów Nambudiri
 
Żyjące biblioteki Indii to próba rekonstrukcji przestrzeni kulturowej tradycji
tekstu wedyjskiego w konkretnie wybranej społeczności postrzeganej poprzez historyczną
zmianę – a więc biblioteka nie tylko jako zaaranżowany i uporządkowany zbiór
tekstów, ale także żyjąca w co najmniej dwóch znaczeniach: zawierająca się w
pamięci ludzi, a zwłaszcza tworzonej przez nich (i wyobrażonej) społeczności, oraz
podlegająca procesowi historycznej zmiany. Biblioteka ta stanowi podstawę funkcjonowania
tradycji wedyjskiej w czasie historycznym, zapewniając dostęp do zasobu tekstów niezbędnych
do zachowania kompetencji rytualnej, a przez to tożsamości społeczno-religijnej całej
grupy. 
 
Z punktu widzenia wierności przekazu „żyjąca biblioteka” tekstów wedyjskich okazała
się trwalsza niż niejedna biblioteka ksiąg. Wprzekonaniu swych użytkowników zawiera
ona – podobnie jak biblioteki historyczne – całą mądrość świata, choć w sensie
zredukowanym do istoty tej mądrości, a zatem wiedzy par excellence, tzn. do Wedy, czyli
„wiedzy świętej” leżącej, w przekonaniu tych samych uczestników tradycji, u
podstaw każdego innego rodzaju wiedzy.
Książka z płytą CD. 
 
Podziękowania        5 
Przedmowa        9 
Spis ilustracji        13 
Pisownia i przyjęte zasady spolszczania        21 
Mapy        23 
Wprowadzenie        25 
 
ROZDZIAŁ I. Pamięć, pismo, performance 
       31 
Kultury pisma, kultury pamięci        31 
Indyjskie oblicza ars memorativa        33 
Weda i Wedy        35 
Wedy w pamięci, piśmie i działaniu        38 
W poszukiwaniu prawdziwej Wedy: filologia, historia, etnografia
        41 
 
ROZDZIAŁ II. Bramini i Wedy        45 
Czyje są Wedy?        45 
Bramini i bramińskość        46 
Arjowie i wędrówki braminów        48 
Bramini w Kerali        50 
 
ROZDZIAŁ III. Mapa, sieć, terytorium  
      59 
Najkrótsza historia Kerali według Nambudirich
        59 
Ziemia, wioska, świątynia, domostwo: mapowana domena Nambudirich
        61 
 
ROZDZIAŁ IV. Świat według Nambudirich 
       65 
Instytucjonalne oblicze tradycji Nambudirich        65 
Brahmasvam i Devasvam        67 
Mana, k?etra, śala i ma?ham        69 
 
ROZDZIAŁ V. Księga pamięci i pamięć księgi 
       73 
Księga nakazująca studiowanie samej siebie        73 
Weda zwielokrotniona        74 
Podwójny imperatyw doskonalenia Wedy        76 
 
ROZDZIAŁ VI. Żyjące biblioteki
        89 
Oblicza tradycji wedyjskiej braminów Nambudiri – tekst święty jako biblioteka
        89 
Metafora żyjącej biblioteki        90 
 
ROZDZIAŁ VII. Rygweda braminów Nambudiri
        97 
Wedyjska ars memorativa w ujęciu normatywnym i historycznym
        97 
Dwa nurty przekazu Rygwedy Nambudirich        99 
Rytualizacja formy        100 
Wedyjska sztuka pamięci według Nambudirich        104 
Techniki pamięciowej akumulacji tekstu        106 
Sztuka nawigacji: wewnętrzna organizacja pamięci tekstu
        109 
Techniki recytacyjne        111 
Pamięć ciała i techniki wspomagające        113 
Keralskie szkoły recytacji wedyjskiej (veda-pa?ha-śala)
        116 
Współczesne forum przekazu tradycji wedyjskiej jako systemu wiedzy
        212 
ROZDZIAŁ VIII. Kontynuacja, revival czy rekonstrukcja? 
       147 
 
BIBLIOGRAFIA         157 
Załącznik I. Wprowadzone terminy techniczne
        167 
Załącznik II. Nawigacja w tekście RS: werbalne i wizualne wskaźniki początku i końca
w praktykach pamięciowych i recytacyjnych        171 
Załącznik III. ANYONYAM: plan turnieju recytacyjnego
        173 
Załącznik IV. Tryby recytacyjne Rygwedy Nambudirich
        175 
Załącznik V. kalaśa puja (lak?arca?a)
        178 
Załącznik VI. Trisandha – algorytm recytacyjny (wersja apada)
        179 
Załącznik VII. Trisandhaparipa?i        180 
Załącznik VIII. Uczestnicy Tirunavaya Trisandha 2005
        184 
Załącznik IX. Szkoły wedyjskie w Kerali        185 
Załacznik X. Szkoły veda-patha-śala zależne od Kanci Kamako?i Vidyap??ham
        188 
 
Spis ilustracji 
 
204 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |