|
ŻYJĄCE BIBLIOTEKI INDII RYGWEDA BRAMINÓW NAMBUDIRI
GALEWICZ C. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Żyjące biblioteki Indii
Rygweda braminów Nambudiri
Żyjące biblioteki Indii to próba rekonstrukcji przestrzeni kulturowej tradycji
tekstu wedyjskiego w konkretnie wybranej społeczności postrzeganej poprzez historyczną
zmianę – a więc biblioteka nie tylko jako zaaranżowany i uporządkowany zbiór
tekstów, ale także żyjąca w co najmniej dwóch znaczeniach: zawierająca się w
pamięci ludzi, a zwłaszcza tworzonej przez nich (i wyobrażonej) społeczności, oraz
podlegająca procesowi historycznej zmiany. Biblioteka ta stanowi podstawę funkcjonowania
tradycji wedyjskiej w czasie historycznym, zapewniając dostęp do zasobu tekstów niezbędnych
do zachowania kompetencji rytualnej, a przez to tożsamości społeczno-religijnej całej
grupy.
Z punktu widzenia wierności przekazu „żyjąca biblioteka” tekstów wedyjskich okazała
się trwalsza niż niejedna biblioteka ksiąg. Wprzekonaniu swych użytkowników zawiera
ona – podobnie jak biblioteki historyczne – całą mądrość świata, choć w sensie
zredukowanym do istoty tej mądrości, a zatem wiedzy par excellence, tzn. do Wedy, czyli
„wiedzy świętej” leżącej, w przekonaniu tych samych uczestników tradycji, u
podstaw każdego innego rodzaju wiedzy.
Książka z płytą CD.
Podziękowania 5
Przedmowa 9
Spis ilustracji 13
Pisownia i przyjęte zasady spolszczania 21
Mapy 23
Wprowadzenie 25
ROZDZIAŁ I. Pamięć, pismo, performance
31
Kultury pisma, kultury pamięci 31
Indyjskie oblicza ars memorativa 33
Weda i Wedy 35
Wedy w pamięci, piśmie i działaniu 38
W poszukiwaniu prawdziwej Wedy: filologia, historia, etnografia
41
ROZDZIAŁ II. Bramini i Wedy 45
Czyje są Wedy? 45
Bramini i bramińskość 46
Arjowie i wędrówki braminów 48
Bramini w Kerali 50
ROZDZIAŁ III. Mapa, sieć, terytorium
59
Najkrótsza historia Kerali według Nambudirich
59
Ziemia, wioska, świątynia, domostwo: mapowana domena Nambudirich
61
ROZDZIAŁ IV. Świat według Nambudirich
65
Instytucjonalne oblicze tradycji Nambudirich 65
Brahmasvam i Devasvam 67
Mana, k?etra, śala i ma?ham 69
ROZDZIAŁ V. Księga pamięci i pamięć księgi
73
Księga nakazująca studiowanie samej siebie 73
Weda zwielokrotniona 74
Podwójny imperatyw doskonalenia Wedy 76
ROZDZIAŁ VI. Żyjące biblioteki
89
Oblicza tradycji wedyjskiej braminów Nambudiri – tekst święty jako biblioteka
89
Metafora żyjącej biblioteki 90
ROZDZIAŁ VII. Rygweda braminów Nambudiri
97
Wedyjska ars memorativa w ujęciu normatywnym i historycznym
97
Dwa nurty przekazu Rygwedy Nambudirich 99
Rytualizacja formy 100
Wedyjska sztuka pamięci według Nambudirich 104
Techniki pamięciowej akumulacji tekstu 106
Sztuka nawigacji: wewnętrzna organizacja pamięci tekstu
109
Techniki recytacyjne 111
Pamięć ciała i techniki wspomagające 113
Keralskie szkoły recytacji wedyjskiej (veda-pa?ha-śala)
116
Współczesne forum przekazu tradycji wedyjskiej jako systemu wiedzy
212
ROZDZIAŁ VIII. Kontynuacja, revival czy rekonstrukcja?
147
BIBLIOGRAFIA 157
Załącznik I. Wprowadzone terminy techniczne
167
Załącznik II. Nawigacja w tekście RS: werbalne i wizualne wskaźniki początku i końca
w praktykach pamięciowych i recytacyjnych 171
Załącznik III. ANYONYAM: plan turnieju recytacyjnego
173
Załącznik IV. Tryby recytacyjne Rygwedy Nambudirich
175
Załącznik V. kalaśa puja (lak?arca?a)
178
Załącznik VI. Trisandha – algorytm recytacyjny (wersja apada)
179
Załącznik VII. Trisandhaparipa?i 180
Załącznik VIII. Uczestnicy Tirunavaya Trisandha 2005
184
Załącznik IX. Szkoły wedyjskie w Kerali 185
Załacznik X. Szkoły veda-patha-śala zależne od Kanci Kamako?i Vidyap??ham
188
Spis ilustracji
204 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|