ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA


WALCZAK P. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2015, wydanie IV

cena netto: 167.60 Twoja cena  159,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wieloletnia prognoza finansowa


Gotowe rozwiązania w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej!

Instytucja WPF wprowadzona przepisami ustawy o finansach publicznych wciąż ewoluuje, na co istotnie wpływają modyfikacje innych konstrukcji prawnych systemu finansów publicznych.

Projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej na 2016 r. i lata kolejne należy sporządzić do 15 listopada 2015 r. Jest to dokument wieloaspektowy, niezwykle złożony, ogniskujący bardzo wiele zagadnień charakteryzujących gospodarkę finansową JST, a jednym z istotnych jej elementów jest prognoza długu (kwota długu, wskaźniki spłaty zobowiązań , sposób spłaty długu). Dług JST jest o tyle ważny, że od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje nowy wskaźnik zadłużenia (spłaty zobowiązań). Niespełnienie relacji skutkuje – co do zasady - brakiem możliwości uchwalenia budżetu i WPF.

Problemy z finansowaniem projektów współfinansowanych ze środków europejskich, zaciąganie długu na podstawie niestandardowych instrumentów finansowych (leasing, sprzedaż zwrotna, subrogacja), kłopoty z zachowaniem relacji spłaty zobowiązań określonej w art. 243 ustawy o finansach publicznych (dalej FinPublU), różne sposoby identyfikowania cechy realistyczności WPF, jak również cały szereg innych zagadnień związanych z prowadzeniem gospodarki finansowej, znajdują swoje odzwierciedlenie w prognozowaniu wieloletnim. Wieloletnia prognoza finansowa JST koncentruje rozważania dotyczące wielu istotnych kwestii związanych z gospodarką budżetową jednostek samorządowych. Tematyka WPF stwarza okazję do wielopłaszczyznowej dyskusji odnoszącej się do najważniejszych problemów systemu finansów publicznych. Dyskusja ta została podjęta w oferowanej książce. Jest ona nie tylko przewodnikiem pozwalającym przestrzegać wzorce normatywne obowiązujące w zakresie planowania wieloletniego, ale i miejscem refleksji nad instytucjami i mechanizmami istotnymi dla finansów publicznych. Dlatego też zawartość książki rozszerzona została o rozdziały dotyczące zaciągania długu spłacanego wydatkami i zaciągania zobowiązań dłużnych w związku z finansowaniem projektów współfinansowanych ze środków europejskich. Pozostałe rozdziały zostały zaktualizowane i rozbudowane, tak by uwzględnić najnowsze orzecznictwo, jak również kształtującą się praktykę JST. Zawarta w książce ocena funkcjonowania WPF i określających ją przepisów, nie zmienia faktu, że walorem publikacji pozostaje prezentacja problemów występujących w praktyce i możliwych sposobów ich rozwiązania.

Książka prezentuje szereg symulacji pokazujących związki między określonymi decyzjami finansowymi podejmowanymi przez JST i wprowadzanymi do budżetu a treścią WPF.

Szeroko omówiona została problematyka zgodności budżetu i uchwały w sprawie WPF.

Przedstawione zostały możliwe zmiany w budżecie i ich wpływ na treść WPF. Rozbudowana została tematyka obliczania wskaźnika spłaty zobowiązań (art. 243 FinPublU), także w związku z istotnymi zmianami w katalogu ustawowych wyłączeń z obliczania ww. wskaźnika. Ważną pozycją książki jest rozdział stanowiący swoisty przewodnik po wzorze WPF.

Książka prezentuje także procedury umożliwiające uchwalenie budżetu i WPF w sytuacji niespełniania przez JST zasad określonych w przepisach o finansach publicznych.

Ciekawy materiał pokazujący problemy stosowania prawa zawiera rozdział omawiający najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w zakresie WPF przez regionalne izby obrachunkowe.


Przedmowa
O autorach

Rozdział I. Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na 2016 rok (Piotr Walczak)
1. Podstawa prawna uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej
2. Status prawny uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
3. Elementy uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
4. Wymóg realistyczności wieloletniej prognozy finansowej
5. Okres obowiązywania uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
6. Objaśnienia
7. Kompetencje organów samorządowych w zakresie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
8. Zakres zgodności między budżetem a wieloletnią prognozą finansową
8.1. Uwagi wprowadzające
8.2. Zakres zgodności budżetu z wieloletnią prognozą finansową
8.3. Zmiany wartości mających znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty zobowiązań w roku budżetowym
8.4. Zmiany wartości mających znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty zobowiązań w latach następnych
9. Szczególna procedura uchwalania wieloletniej prognozy finansowej
9.1. Uwagi wprowadzające
9.2. Postępowanie naprawcze
9.2.1. Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych
9.2.2. Program postępowania naprawczego
9.2.3. Uchwalenie budżetu i wieloletniej prognozy finansowej
9.3. Ustalanie budżetu przez regionalną izbę obrachunkową
10. Wzór wieloletniej prognozy finansowej
11. Obowiązki informacyjne
12. Prognoza i przekształcenia w systemie ochrony zdrowia
13. Upoważnienia w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
14. Uwagi końcowe

Rozdział II. Wzór wieloletniej prognozy finansowej dla jednostki samorządu terytorialnego (Piotr Walczak)
1. Wstęp
2. Wzór wieloletniej prognozy finansowej

Rozdział III. Metodologia ustalania prognozowanych kwot wydatków i dochodów oraz przychodów i rozchodów (Katarzyna Ziółkowska)
1. Realistyczność danych finansowych
2. Przygotowanie projektu wieloletniej prognozy finansowej w oparciu na obowiązującej uchwale
3. Procedura określania wielkości budżetowych w wieloletniej prognozie finansowej
4. Wielkości graniczne określające możliwości finansowania zadań przez jednostkę samorządu terytorialnego - wynik budżetu i wynik operacyjny budżetu
5. Określanie dochodów budżetowych
5.1. Dochody bieżące
5.1.1. Dochody z tytułu podatków lokalnych, w tym podatku rolnego i leśnego
5.1.2. Renta planistyczna i opłata adiacencka
5.1.3. Dotacje celowe z budżetu państwa, dotacje z budżetów innych jednostek samorządowych, płatności ze środków europejskich
5.1.4. Subwencja ogólna JST
5.2. Dochody majątkowe
6. Określanie wydatków budżetowych
6.1. Wydatki bieżące
6.2. Wydatki majątkowe
7. Określanie rozchodów i przychodów budżetu
7.1. Rozchody budżetu
7.2. Przychody budżetu
8. Trudności w zakresie określania wielkości budżetowych
9. Weryfikacja założeń przyjętych do opracowania projektu wieloletniej prognozy finansowej
10. Zmiany założeń przyjętych do wieloletniej prognozy finansowej w trakcie roku budżetowego
11. Metody prognozowania dochodów i wydatków budżetowych
12. Realistyczne określenie wielkości budżetowych

Rozdział IV. Przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej (Piotr Walczak)
1. Wprowadzenie
2. Załącznik w sprawie przedsięwzięć - obowiązek czy uprawnienie
3. Pojęcie przedsięwzięcia
4. Programy, projekty lub zadania
5. Partnerstwo publiczno-prywatne

Rozdział V. Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej (Katarzyna Ziółkowska)
1. Źródła zmian
2. Zakres i forma zmian w wieloletniej prognozie finansowej
3. Forma wprowadzania zmian do wieloletniej prognozy finansowej
4. Zakres kompetencji organu wykonawczego do zmian wieloletniej prognozy finansowej
5. Zakres zmian objętych wyłączną właściwością organu stanowiącego
5.1. Wprowadzenie do wykazu nowego przedsięwzięcia wieloletniego oraz zmiany limitów
5.1.1. Brak konieczności podjęcia odrębnych uchwał wskazujących zakres przedmiotowych zmian
5.1.2. Konieczność podjęcia odrębnych uchwał wskazujących zakres przedmiotowych zmian
5.2. Zmiany w zakresie przychodów, rozchodów, deficytu i nadwyżki budżetowej
5.2.1. Zmiany wynikające z zawierania umów zaliczonych do długu publicznego
5.2.2. Zmiany wynikające z udzielenia poręczeń i gwarancji
6. Zmiany w uchwale budżetowej i ich wpływ na dane zawarte w wieloletniej prognozie finansowej
7. Program postępowania naprawczego i ustalanie budżetu przez regionalną izbę obrachunkową a zmiany wieloletniej prognozy finansowej
8. Objaśnienia przyjętych wartości jako element uchwały (zarządzenia) zmieniającej wieloletnią prognozę finansową
9. Zgodność wieloletniej prognozy finansowej z uchwałą budżetową po dokonaniu zmian w obu dokumentach
10. Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej
11. Uchwała w sprawie zaniechania realizacji przedsięwzięcia

Rozdział VI. Informacja o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć (Aniela Michalec, Piotr Walczak)
1. Podstawa prawna
2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
2.1. Zakres (granice, szczegółowość) informacji
2.2. Forma informacji
3. Orzecznictwo regionalnych izb obrachunkowych
4. Wzory uchwał
5. Wzór informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej

Rozdział VII. Relacja spłaty zobowiązań i relacja części operacyjnej budżetu (Piotr Walczak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Charakter ograniczenia wynikającego z art. 243 ustawy o finansach publicznych
3. Relacja określona w art. 243 ustawy o finansach publicznych
4. Roczny wskaźnik spłat zobowiązań
5. Maksymalny wskaźnik spłaty zobowiązań
5.1. Dochody bieżące
5.2. Wydatki bieżące
5.3. Dochody ze sprzedaży majątku
5.4. Obliczenie relacji
6. Wyłączenia ze wskaźnika spłaty zobowiązań
7. Zasada budżetu zrównoważonego w części bieżącej - art. 242 FinPublU
8. Sprawozdanie Rb-NDS a wieloletnia prognoza finansowa
9. Ocena relacji

Rozdział VIII. Planowanie i realizacja przedsięwzięć w jednostkach samorządu terytorialnego - wybrane zagadnienia (Katarzyna Ziółkowska)
1. Charakter przedsięwzięć wieloletnich
2. Środki publiczne na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego
3. Planowanie przedsięwzięć wieloletnich
4. Ocena efektywności inwestycji
5. Montaż finansowy przedsięwzięć wieloletnich
6. Partnerstwo publiczno-prywatne
7. Planowanie wieloletnie w budżecie jednostki samorządu terytorialnego
8. Wieloletnie zadania inwestycyjne w uchwale budżetowej
9. Planowanie wieloletnie - wpływ na wykonanie budżetu
10. Zarządzenie (uchwała) w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych w zakresie przedsięwzięć
11. Przedsięwzięcia w jednostkach budżetowych JST
12. Ewidencja księgowa przedsięwzięć w budżecie jednostki samorządowej
13. Informacja za pierwsze półrocze o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz sprawozdanie z wykonania budżetu za dany rok budżetowy
14. Wzór zarządzenia (uchwały)

Rozdział IX. Wieloletnia prognoza finansowa w systemie kontroli zarządczej (Piotr Walczak)
1. Kontrola zarządcza w systemie finansów publicznych
2. Wyznaczanie celów w perspektywie wieloletniej
3. Zarządzanie ryzykiem
4. Zarządzanie ryzykiem w zakresie WPF - wielkości finansowe
5. Zarządzanie ryzykiem w zakresie WPF - przedsięwzięcia

Rozdział X. Wieloletnia prognoza finansowa w orzecznictwie regionalnych izb obrachunkowych i sądów administracyjnych (Katarzyna Ziółkowska)
1. Problemy ze stosowaniem przepisów dotyczących wieloletniej prognozy finansowej a orzecznictwo
2. Elementy normatywne
3. Jawność finansów publicznych - dostępność wieloletniej prognozy finansowej
4. Termin uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej
5. Obligatoryjne elementy uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
6. Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały w sprawie WPF i jej zmiany
7. Pozostałe unormowania uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
8. Zakres czasowy uchwał podejmowanych w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
9. Przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej
9.1. Zadania stanowiące przedsięwzięcia w WPF
9.2. Załącznik do WPF zawierający wykaz przedsięwzięć
9.3. Zgodność wydatków na przedsięwzięcia w WPF i uchwale budżetowej
9.4. Zmiany przedsięwzięć w wieloletniej prognozie finansowej
10. Prognoza kwoty długu
10.1. Błędne określenie wielkości prognozowanego długu na koniec poszczególnych lat budżetowych
10.2. Zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych zaciągane w związku z realizacją zadań współfinansowanych ze środków zagranicznych
10.3. Ograniczenia ustawowe dotyczące wielkości długu publicznego oraz możliwości spłat zadłużenia wraz z odsetkami w ciągu roku budżetowego
10.4. Spłata długu
10.5. Zaciąganie zobowiązań na zadania inwestycyjne
11. Realistyczność wieloletniej prognozy finansowej
12. Zachowanie równowagi budżetowej, w tym w zakresie części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego
13. Zgodność prognozy z uchwałą budżetową
14. Niezachowanie relacji, o których mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych

Rozdział XI. Zaciąganie zobowiązań wieloletnich przez jednostki samorządu terytorialnego w systemie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Piotr Walczak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Zobowiązanie
3. Zobowiązanie wieloletnie
4. Upoważnienie, przepisy dotyczące zaciągania zobowiązań
5. Czas popełnienia naruszenia
6. Wzorce zaciągania zobowiązań
6.1. Kredyty, pożyczki, papiery wartościowe
6.1.1. Zobowiązania zaciągane na sfinansowanie przejściowego deficytu
6.1.2. Zobowiązania zaciągane na sfinansowanie planowanego deficytu
6.1.3. Zobowiązania zaciągane na spłatę długu
6.1.4. Zobowiązania zaciągane na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
6.1.5. Pożyczki zaciągane w państwowym funduszu celowym na finansowanie wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne ujęte w ramach przedsięwzięć
7. Limit zobowiązań dłużnych w uchwale budżetowej
8. Gwarancje i poręczenia
9. Pożyczki udzielone
10. Zobowiązania zaciągane przez jednostki samorządu terytorialnego i samorządowe jednostki budżetowe wynikające z umów zawieranych w ramach realizacji przedsięwzięcia
11. Zobowiązania wieloletnie niezbędne do zapewnienia ciągłości działania jednostki
12. Zobowiązania wieloletnie zaciągane przez samorządowe osoby prawne (np. instytucje kultury) i zakłady budżetowe
13. Pozostałe zobowiązania

Rozdział XII. Zobowiązania zaciągane w związku z realizacją zadań współfinansowanych ze środków europejskich (Katarzyna Ziółkowska)
1. Uwarunkowania prawne zaciągania zobowiązań w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków europejskich
2. Wyprzedzające finansowanie projektów ze środków europejskich
2.1. Uwarunkowania prawne zaciągania zobowiązań z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych
2.2. Wyłączenie z ustawowych ograniczeń dotyczących spłaty zobowiązań
2.3. Zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych zaciągane i spłacane w tym samym roku budżetowym 
2.3.1. Przykład projektu - zagospodarowanie centrum wsi
2.4. Zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych zaciągane w roku budżetowym a spłacane w latach następnych
2.3.2. Przykład realizacji projektu - budowa przydomowych oczyszczalni
4. Zobowiązania dłużne zaciągane (emitowane) na wkład krajowy do projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej
4.1. Uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu w związku z umową zawartą na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego w co najmniej 60% ze środków europejskich na pokrycie wydatków w ramach wkładu krajowego
4.2. Uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, w tym w związku z umową zawartą na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego w co najmniej 60% ze środków europejskich na pokrycie wydatków w ramach wkładu krajowego
5. Realizacja projektów współfinansowanych ze środków z budżetu Unii Europejskiej a wyłączenia określone w art. 243 ust. 3 i ust. 3a ustawy o finansach publicznych

Rozdział XIII. Dług spłacany wydatkami - charakterystyka i sposób ujęcia w wieloletniej prognozie finansowej (Piotr Walczak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Dług spłacany wydatkami
3. Charakterystyka wybranych konstrukcji prawnych
3.1. Finansowanie kapitałowe
3.2. Sprzedaż zwrotna
3.3. Płatność ratalna
3.4. Subrogacja
4. Zobowiązania dłużne spłacane wydatkami w wieloletniej prognozie finansowej
4.1. Przykłady ujęcia zobowiązania dłużnego spłacanego wydatkami w WPF
4.2. Specyfikacja przedsięwzięcia
4.4. Restrukturyzacja zobowiązań

Rozdział XIV. Wieloletnia prognoza finansowa jako przedmiot kontroli regionalnych izb obrachunkowych (Piotr Walczak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Przedmiot kontroli regionalnych izb obrachunkowych
3. Naruszenia stwierdzane przez RIO
3.1. Brak objaśnień do wieloletniej prognozy finansowej
3.2. Nierzetelne prognozowanie dochodów ze sprzedaży majątku
3.3. Nierzetelne prognozowanie rozchodów z tytułu pożyczek i kredytów
3.4. Nieprawidłowo ujęte wyłączenia z obliczania relacji spłaty zobowiązań
3.5. Brak prognozowania w wieloletniej prognozie wydatków z tytułu gwarancji i poręczeń
3.6. Brak zgodności między budżetem a wieloletnią prognozą finansową
3.7. Zaciąganie zobowiązań wieloletnich z przekroczeniem limitu zobowiązań wynikającego z załącznika przedsięwzięć
3.8. Nierzetelne prognozowanie innych niż sprzedaż majątku dochodów
3.9. Nierzetelne prognozowanie kwoty długu

Rozdział XV. Wieloletnia prognoza finansowa - empiryczna analiza danych (Maciej Woźniak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Podstawowe założenia
3. Opis źródeł danych i zakres ich analizy
4. Metodologia badań
4.1. Tworzenie zbiorczej tabeli w wieloletniej prognozie finansowej
4.2. Tworzenie tabeli analitycznej na podstawie danych zbiorczych prognozy
4.3. Tworzenie tabel z danymi sprawozdawczymi
5. Założenie przyjęte do przeprowadzania symulacji
6. Zakres podmiotowy analizy
7. Analiza parametrów ekonomicznych - dochody ze sprzedaży majątku
7.1. Symulacja planowanych i wykonanych dochodów ze sprzedaży majątku - spełnianie relacji określonej w art. 243 FinPublU
8. Wielkości ekonomiczne uwzględniane przy ustalaniu kwoty wykonania z roku bezpośrednio poprzedzającego rok bazowy

Rozdział XVI. Odpowiedzi na pytania
1. Wieloletnia prognoza finansowa a indywidualne wskaźniki spłaty zobowiązań
2. Limit zobowiązań na przedsięwzięcie dwuletnie z wieloletniej prognozy finansowej oraz limity wydatków na to przedsięwzięcie
3. Oszacowanie zdolności zaciągania kredytu, pożyczki, emitowania papierów wartościowych oraz potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji
3.1. Wprowadzenie
3.2. Wyliczenia
3.2.1. Obliczenie relacji trzech ostatnich lat budżetowych w stosunku do założeń 2014 r. (przykład 1)
3.2.2. Wydłużenie okresu spłaty planowanego do zaciągnięcia kredytu (przykład 2)
3.2.3. Wpływ długu związku międzygminnego na zachowanie relacji wskaźnikowej przez JST (przykład 3)
3.3. Wnioski końcowe dotyczące prognozowanych kwot przychodów dłużnych w WPF oraz ich spłat w prognozie kwoty długu
3.3.1. Zalecenie co do szacowania zdolności zaciągania zobowiązań przez jednostki samorządowe
3.3.2. Opracowanie założeń w zakresie spłat zobowiązań
3.3.3. Działania, które może podjąć JST w celu optymalizacji spłacania zobowiązań
4. Informacja uzupełniająca do sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego
5. Zastaw rejestrowy a wskaźniki zadłużenia
6. Relacja między uchwałą budżetową a wieloletnią prognozą finansową
7. Obliczanie wskaźnika spłaty zadłużenia - art. 243 FinPublU
8. Zmiany w zakresie limitów wydatków i limitu zobowiązań na przedsięwzięcie ujęte w uchwale w sprawie WPF
9. Upoważnienia w uchwale w sprawie WPF
10. Pojęcie przedsięwzięcia
11. Ujmowanie przedsięwzięć w uchwale w sprawie WPF w ostatnim roku ich realizacji
12. Samorządowy zakład budżetowy jako jednostka realizująca przedsięwzięcie
13. Zaciąganie zobowiązań wieloletnich
14. Konsolidacja zadłużenia
15. Limity zobowiązań
16. Sprzedaż zwrotna
17. Kompensata kredytu
18. Okres obowiązywania uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
19. Wyłączenia ze wskaźnika spłaty zobowiązań
20. Zimowe utrzymanie dróg w WPF
21. Prezentacja wkładu krajowego dotyczącego podpisanej pre-umowy na realizację projektu indywidualnego dofinansowanego z funduszy europejskich
22. Wyłączenie zobowiązań w WPF
23. Wieloletnia prognoza finansowa - umowa o utrzymanie zieleni gminnej
24. Zasady ujmowania przedsięwzięć w WPF

Rozdział XVII. Wieloletnia prognoza finansowa - perspektywa zmian (Piotr Walczak)
1. Wieloletnia prognoza finansowa a relacja spłaty zobowiązań
2. Znaczenie relacji spłaty zobowiązań
3. Uwagi szczegółowe
4. Zakończenie


546 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022