|
WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA
WALCZAK P. RED. wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2015, wydanie IVcena netto: 167.60 Twoja cena 159,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wieloletnia prognoza finansowa
Gotowe rozwiązania w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej!
Instytucja WPF wprowadzona przepisami ustawy o finansach publicznych wciąż ewoluuje,
na co istotnie wpływają modyfikacje innych konstrukcji prawnych systemu finansów
publicznych.
Projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej na 2016 r. i lata kolejne należy sporządzić do
15 listopada 2015 r. Jest to dokument wieloaspektowy, niezwykle złożony, ogniskujący
bardzo wiele zagadnień charakteryzujących gospodarkę finansową JST, a jednym z
istotnych jej elementów jest prognoza długu (kwota długu, wskaźniki spłaty
zobowiązań , sposób spłaty długu). Dług JST jest o tyle ważny, że od 1 stycznia
2014 r. obowiązuje nowy wskaźnik zadłużenia (spłaty zobowiązań). Niespełnienie
relacji skutkuje – co do zasady - brakiem możliwości uchwalenia budżetu i WPF.
Problemy z finansowaniem projektów współfinansowanych ze środków europejskich,
zaciąganie długu na podstawie niestandardowych instrumentów finansowych (leasing,
sprzedaż zwrotna, subrogacja), kłopoty z zachowaniem relacji spłaty zobowiązań
określonej w art. 243 ustawy o finansach publicznych (dalej FinPublU), różne sposoby
identyfikowania cechy realistyczności WPF, jak również cały szereg innych zagadnień
związanych z prowadzeniem gospodarki finansowej, znajdują swoje odzwierciedlenie w
prognozowaniu wieloletnim. Wieloletnia prognoza finansowa JST koncentruje rozważania
dotyczące wielu istotnych kwestii związanych z gospodarką budżetową jednostek
samorządowych. Tematyka WPF stwarza okazję do wielopłaszczyznowej dyskusji odnoszącej
się do najważniejszych problemów systemu finansów publicznych. Dyskusja ta została
podjęta w oferowanej książce. Jest ona nie tylko przewodnikiem pozwalającym
przestrzegać wzorce normatywne obowiązujące w zakresie planowania wieloletniego, ale i
miejscem refleksji nad instytucjami i mechanizmami istotnymi dla finansów publicznych.
Dlatego też zawartość książki rozszerzona została o rozdziały dotyczące
zaciągania długu spłacanego wydatkami i zaciągania zobowiązań dłużnych w związku
z finansowaniem projektów współfinansowanych ze środków europejskich. Pozostałe
rozdziały zostały zaktualizowane i rozbudowane, tak by uwzględnić najnowsze
orzecznictwo, jak również kształtującą się praktykę JST. Zawarta w książce ocena
funkcjonowania WPF i określających ją przepisów, nie zmienia faktu, że walorem
publikacji pozostaje prezentacja problemów występujących w praktyce i możliwych sposobów
ich rozwiązania.
Książka prezentuje szereg symulacji pokazujących związki między określonymi
decyzjami finansowymi podejmowanymi przez JST i wprowadzanymi do budżetu a treścią WPF.
Szeroko omówiona została problematyka zgodności budżetu i uchwały w sprawie WPF.
Przedstawione zostały możliwe zmiany w budżecie i ich wpływ na treść WPF.
Rozbudowana została tematyka obliczania wskaźnika spłaty zobowiązań (art. 243
FinPublU), także w związku z istotnymi zmianami w katalogu ustawowych wyłączeń z
obliczania ww. wskaźnika. Ważną pozycją książki jest rozdział stanowiący swoisty
przewodnik po wzorze WPF.
Książka prezentuje także procedury umożliwiające uchwalenie budżetu i WPF w
sytuacji niespełniania przez JST zasad określonych w przepisach o finansach publicznych.
Ciekawy materiał pokazujący problemy stosowania prawa zawiera rozdział omawiający
najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w zakresie WPF przez regionalne izby
obrachunkowe.
Przedmowa
O autorach
Rozdział I. Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na 2016 rok
(Piotr Walczak)
1. Podstawa prawna uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej
2. Status prawny uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
3. Elementy uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
4. Wymóg realistyczności wieloletniej prognozy finansowej
5. Okres obowiązywania uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
6. Objaśnienia
7. Kompetencje organów samorządowych w zakresie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy
finansowej
8. Zakres zgodności między budżetem a wieloletnią prognozą finansową
8.1. Uwagi wprowadzające
8.2. Zakres zgodności budżetu z wieloletnią prognozą finansową
8.3. Zmiany wartości mających znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty
zobowiązań w roku budżetowym
8.4. Zmiany wartości mających znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty
zobowiązań w latach następnych
9. Szczególna procedura uchwalania wieloletniej prognozy finansowej
9.1. Uwagi wprowadzające
9.2. Postępowanie naprawcze
9.2.1. Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych
9.2.2. Program postępowania naprawczego
9.2.3. Uchwalenie budżetu i wieloletniej prognozy finansowej
9.3. Ustalanie budżetu przez regionalną izbę obrachunkową
10. Wzór wieloletniej prognozy finansowej
11. Obowiązki informacyjne
12. Prognoza i przekształcenia w systemie ochrony zdrowia
13. Upoważnienia w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
14. Uwagi końcowe
Rozdział II. Wzór wieloletniej prognozy finansowej dla jednostki samorządu
terytorialnego (Piotr Walczak)
1. Wstęp
2. Wzór wieloletniej prognozy finansowej
Rozdział III. Metodologia ustalania prognozowanych kwot wydatków i dochodów
oraz przychodów i rozchodów (Katarzyna Ziółkowska)
1. Realistyczność danych finansowych
2. Przygotowanie projektu wieloletniej prognozy finansowej w oparciu na obowiązującej
uchwale
3. Procedura określania wielkości budżetowych w wieloletniej prognozie finansowej
4. Wielkości graniczne określające możliwości finansowania zadań przez jednostkę
samorządu terytorialnego - wynik budżetu i wynik operacyjny budżetu
5. Określanie dochodów budżetowych
5.1. Dochody bieżące
5.1.1. Dochody z tytułu podatków lokalnych, w tym podatku rolnego i leśnego
5.1.2. Renta planistyczna i opłata adiacencka
5.1.3. Dotacje celowe z budżetu państwa, dotacje z budżetów innych jednostek samorządowych,
płatności ze środków europejskich
5.1.4. Subwencja ogólna JST
5.2. Dochody majątkowe
6. Określanie wydatków budżetowych
6.1. Wydatki bieżące
6.2. Wydatki majątkowe
7. Określanie rozchodów i przychodów budżetu
7.1. Rozchody budżetu
7.2. Przychody budżetu
8. Trudności w zakresie określania wielkości budżetowych
9. Weryfikacja założeń przyjętych do opracowania projektu wieloletniej prognozy
finansowej
10. Zmiany założeń przyjętych do wieloletniej prognozy finansowej w trakcie roku
budżetowego
11. Metody prognozowania dochodów i wydatków budżetowych
12. Realistyczne określenie wielkości budżetowych
Rozdział IV. Przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej
(Piotr Walczak)
1. Wprowadzenie
2. Załącznik w sprawie przedsięwzięć - obowiązek czy uprawnienie
3. Pojęcie przedsięwzięcia
4. Programy, projekty lub zadania
5. Partnerstwo publiczno-prywatne
Rozdział V. Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej (Katarzyna Ziółkowska)
1. Źródła zmian
2. Zakres i forma zmian w wieloletniej prognozie finansowej
3. Forma wprowadzania zmian do wieloletniej prognozy finansowej
4. Zakres kompetencji organu wykonawczego do zmian wieloletniej prognozy finansowej
5. Zakres zmian objętych wyłączną właściwością organu stanowiącego
5.1. Wprowadzenie do wykazu nowego przedsięwzięcia wieloletniego oraz zmiany limitów
5.1.1. Brak konieczności podjęcia odrębnych uchwał wskazujących zakres przedmiotowych
zmian
5.1.2. Konieczność podjęcia odrębnych uchwał wskazujących zakres przedmiotowych
zmian
5.2. Zmiany w zakresie przychodów, rozchodów, deficytu i nadwyżki budżetowej
5.2.1. Zmiany wynikające z zawierania umów zaliczonych do długu publicznego
5.2.2. Zmiany wynikające z udzielenia poręczeń i gwarancji
6. Zmiany w uchwale budżetowej i ich wpływ na dane zawarte w wieloletniej prognozie
finansowej
7. Program postępowania naprawczego i ustalanie budżetu przez regionalną izbę
obrachunkową a zmiany wieloletniej prognozy finansowej
8. Objaśnienia przyjętych wartości jako element uchwały (zarządzenia) zmieniającej
wieloletnią prognozę finansową
9. Zgodność wieloletniej prognozy finansowej z uchwałą budżetową po dokonaniu zmian
w obu dokumentach
10. Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej
11. Uchwała w sprawie zaniechania realizacji przedsięwzięcia
Rozdział VI. Informacja o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w
tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć (Aniela Michalec, Piotr Walczak)
1. Podstawa prawna
2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
2.1. Zakres (granice, szczegółowość) informacji
2.2. Forma informacji
3. Orzecznictwo regionalnych izb obrachunkowych
4. Wzory uchwał
5. Wzór informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej
Rozdział VII. Relacja spłaty zobowiązań i relacja części operacyjnej
budżetu (Piotr Walczak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Charakter ograniczenia wynikającego z art. 243 ustawy o finansach publicznych
3. Relacja określona w art. 243 ustawy o finansach publicznych
4. Roczny wskaźnik spłat zobowiązań
5. Maksymalny wskaźnik spłaty zobowiązań
5.1. Dochody bieżące
5.2. Wydatki bieżące
5.3. Dochody ze sprzedaży majątku
5.4. Obliczenie relacji
6. Wyłączenia ze wskaźnika spłaty zobowiązań
7. Zasada budżetu zrównoważonego w części bieżącej - art. 242 FinPublU
8. Sprawozdanie Rb-NDS a wieloletnia prognoza finansowa
9. Ocena relacji
Rozdział VIII. Planowanie i realizacja przedsięwzięć w jednostkach samorządu
terytorialnego - wybrane zagadnienia (Katarzyna Ziółkowska)
1. Charakter przedsięwzięć wieloletnich
2. Środki publiczne na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego
3. Planowanie przedsięwzięć wieloletnich
4. Ocena efektywności inwestycji
5. Montaż finansowy przedsięwzięć wieloletnich
6. Partnerstwo publiczno-prywatne
7. Planowanie wieloletnie w budżecie jednostki samorządu terytorialnego
8. Wieloletnie zadania inwestycyjne w uchwale budżetowej
9. Planowanie wieloletnie - wpływ na wykonanie budżetu
10. Zarządzenie (uchwała) w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych w
zakresie przedsięwzięć
11. Przedsięwzięcia w jednostkach budżetowych JST
12. Ewidencja księgowa przedsięwzięć w budżecie jednostki samorządowej
13. Informacja za pierwsze półrocze o kształtowaniu się wieloletniej prognozy
finansowej oraz sprawozdanie z wykonania budżetu za dany rok budżetowy
14. Wzór zarządzenia (uchwały)
Rozdział IX. Wieloletnia prognoza finansowa w systemie kontroli zarządczej
(Piotr Walczak)
1. Kontrola zarządcza w systemie finansów publicznych
2. Wyznaczanie celów w perspektywie wieloletniej
3. Zarządzanie ryzykiem
4. Zarządzanie ryzykiem w zakresie WPF - wielkości finansowe
5. Zarządzanie ryzykiem w zakresie WPF - przedsięwzięcia
Rozdział X. Wieloletnia prognoza finansowa w orzecznictwie regionalnych izb
obrachunkowych i sądów administracyjnych (Katarzyna Ziółkowska)
1. Problemy ze stosowaniem przepisów dotyczących wieloletniej prognozy finansowej a
orzecznictwo
2. Elementy normatywne
3. Jawność finansów publicznych - dostępność wieloletniej prognozy finansowej
4. Termin uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej
5. Obligatoryjne elementy uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
6. Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały w sprawie WPF i jej zmiany
7. Pozostałe unormowania uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
8. Zakres czasowy uchwał podejmowanych w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
9. Przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej
9.1. Zadania stanowiące przedsięwzięcia w WPF
9.2. Załącznik do WPF zawierający wykaz przedsięwzięć
9.3. Zgodność wydatków na przedsięwzięcia w WPF i uchwale budżetowej
9.4. Zmiany przedsięwzięć w wieloletniej prognozie finansowej
10. Prognoza kwoty długu
10.1. Błędne określenie wielkości prognozowanego długu na koniec poszczególnych lat
budżetowych
10.2. Zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych
zaciągane w związku z realizacją zadań współfinansowanych ze środków zagranicznych
10.3. Ograniczenia ustawowe dotyczące wielkości długu publicznego oraz możliwości
spłat zadłużenia wraz z odsetkami w ciągu roku budżetowego
10.4. Spłata długu
10.5. Zaciąganie zobowiązań na zadania inwestycyjne
11. Realistyczność wieloletniej prognozy finansowej
12. Zachowanie równowagi budżetowej, w tym w zakresie części bieżącej budżetu
jednostki samorządu terytorialnego
13. Zgodność prognozy z uchwałą budżetową
14. Niezachowanie relacji, o których mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych
Rozdział XI. Zaciąganie zobowiązań wieloletnich przez jednostki samorządu
terytorialnego w systemie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów
publicznych (Piotr Walczak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Zobowiązanie
3. Zobowiązanie wieloletnie
4. Upoważnienie, przepisy dotyczące zaciągania zobowiązań
5. Czas popełnienia naruszenia
6. Wzorce zaciągania zobowiązań
6.1. Kredyty, pożyczki, papiery wartościowe
6.1.1. Zobowiązania zaciągane na sfinansowanie przejściowego deficytu
6.1.2. Zobowiązania zaciągane na sfinansowanie planowanego deficytu
6.1.3. Zobowiązania zaciągane na spłatę długu
6.1.4. Zobowiązania zaciągane na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze
środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
6.1.5. Pożyczki zaciągane w państwowym funduszu celowym na finansowanie wydatków na
inwestycje i zakupy inwestycyjne ujęte w ramach przedsięwzięć
7. Limit zobowiązań dłużnych w uchwale budżetowej
8. Gwarancje i poręczenia
9. Pożyczki udzielone
10. Zobowiązania zaciągane przez jednostki samorządu terytorialnego i samorządowe
jednostki budżetowe wynikające z umów zawieranych w ramach realizacji przedsięwzięcia
11. Zobowiązania wieloletnie niezbędne do zapewnienia ciągłości działania jednostki
12. Zobowiązania wieloletnie zaciągane przez samorządowe osoby prawne (np. instytucje
kultury) i zakłady budżetowe
13. Pozostałe zobowiązania
Rozdział XII. Zobowiązania zaciągane w związku z realizacją zadań współfinansowanych
ze środków europejskich (Katarzyna Ziółkowska)
1. Uwarunkowania prawne zaciągania zobowiązań w związku z realizacją projektów współfinansowanych
ze środków europejskich
2. Wyprzedzające finansowanie projektów ze środków europejskich
2.1. Uwarunkowania prawne zaciągania zobowiązań z tytułu kredytów, pożyczek, emisji
papierów wartościowych
2.2. Wyłączenie z ustawowych ograniczeń dotyczących spłaty zobowiązań
2.3. Zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych
zaciągane i spłacane w tym samym roku budżetowym
2.3.1. Przykład projektu - zagospodarowanie centrum wsi
2.4. Zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych
zaciągane w roku budżetowym a spłacane w latach następnych
2.3.2. Przykład realizacji projektu - budowa przydomowych oczyszczalni
4. Zobowiązania dłużne zaciągane (emitowane) na wkład krajowy do projektów współfinansowanych
ze środków Unii Europejskiej
4.1. Uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu w związku z umową zawartą na realizację
programu, projektu lub zadania finansowanego w co najmniej 60% ze środków europejskich
na pokrycie wydatków w ramach wkładu krajowego
4.2. Uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, w tym w związku z
umową zawartą na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego w co najmniej
60% ze środków europejskich na pokrycie wydatków w ramach wkładu krajowego
5. Realizacja projektów współfinansowanych ze środków z budżetu Unii Europejskiej a
wyłączenia określone w art. 243 ust. 3 i ust. 3a ustawy o finansach publicznych
Rozdział XIII. Dług spłacany wydatkami - charakterystyka i sposób ujęcia w
wieloletniej prognozie finansowej (Piotr Walczak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Dług spłacany wydatkami
3. Charakterystyka wybranych konstrukcji prawnych
3.1. Finansowanie kapitałowe
3.2. Sprzedaż zwrotna
3.3. Płatność ratalna
3.4. Subrogacja
4. Zobowiązania dłużne spłacane wydatkami w wieloletniej prognozie finansowej
4.1. Przykłady ujęcia zobowiązania dłużnego spłacanego wydatkami w WPF
4.2. Specyfikacja przedsięwzięcia
4.4. Restrukturyzacja zobowiązań
Rozdział XIV. Wieloletnia prognoza finansowa jako przedmiot kontroli regionalnych
izb obrachunkowych (Piotr Walczak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Przedmiot kontroli regionalnych izb obrachunkowych
3. Naruszenia stwierdzane przez RIO
3.1. Brak objaśnień do wieloletniej prognozy finansowej
3.2. Nierzetelne prognozowanie dochodów ze sprzedaży majątku
3.3. Nierzetelne prognozowanie rozchodów z tytułu pożyczek i kredytów
3.4. Nieprawidłowo ujęte wyłączenia z obliczania relacji spłaty zobowiązań
3.5. Brak prognozowania w wieloletniej prognozie wydatków z tytułu gwarancji i
poręczeń
3.6. Brak zgodności między budżetem a wieloletnią prognozą finansową
3.7. Zaciąganie zobowiązań wieloletnich z przekroczeniem limitu zobowiązań
wynikającego z załącznika przedsięwzięć
3.8. Nierzetelne prognozowanie innych niż sprzedaż majątku dochodów
3.9. Nierzetelne prognozowanie kwoty długu
Rozdział XV. Wieloletnia prognoza finansowa - empiryczna analiza danych
(Maciej Woźniak)
1. Uwagi wprowadzające
2. Podstawowe założenia
3. Opis źródeł danych i zakres ich analizy
4. Metodologia badań
4.1. Tworzenie zbiorczej tabeli w wieloletniej prognozie finansowej
4.2. Tworzenie tabeli analitycznej na podstawie danych zbiorczych prognozy
4.3. Tworzenie tabel z danymi sprawozdawczymi
5. Założenie przyjęte do przeprowadzania symulacji
6. Zakres podmiotowy analizy
7. Analiza parametrów ekonomicznych - dochody ze sprzedaży majątku
7.1. Symulacja planowanych i wykonanych dochodów ze sprzedaży majątku - spełnianie
relacji określonej w art. 243 FinPublU
8. Wielkości ekonomiczne uwzględniane przy ustalaniu kwoty wykonania z roku
bezpośrednio poprzedzającego rok bazowy
Rozdział XVI. Odpowiedzi na pytania
1. Wieloletnia prognoza finansowa a indywidualne wskaźniki spłaty zobowiązań
2. Limit zobowiązań na przedsięwzięcie dwuletnie z wieloletniej prognozy finansowej
oraz limity wydatków na to przedsięwzięcie
3. Oszacowanie zdolności zaciągania kredytu, pożyczki, emitowania papierów wartościowych
oraz potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji
3.1. Wprowadzenie
3.2. Wyliczenia
3.2.1. Obliczenie relacji trzech ostatnich lat budżetowych w stosunku do założeń 2014
r. (przykład 1)
3.2.2. Wydłużenie okresu spłaty planowanego do zaciągnięcia kredytu (przykład 2)
3.2.3. Wpływ długu związku międzygminnego na zachowanie relacji wskaźnikowej przez
JST (przykład 3)
3.3. Wnioski końcowe dotyczące prognozowanych kwot przychodów dłużnych w WPF oraz ich
spłat w prognozie kwoty długu
3.3.1. Zalecenie co do szacowania zdolności zaciągania zobowiązań przez jednostki
samorządowe
3.3.2. Opracowanie założeń w zakresie spłat zobowiązań
3.3.3. Działania, które może podjąć JST w celu optymalizacji spłacania zobowiązań
4. Informacja uzupełniająca do sprawozdania finansowego jednostki samorządu
terytorialnego
5. Zastaw rejestrowy a wskaźniki zadłużenia
6. Relacja między uchwałą budżetową a wieloletnią prognozą finansową
7. Obliczanie wskaźnika spłaty zadłużenia - art. 243 FinPublU
8. Zmiany w zakresie limitów wydatków i limitu zobowiązań na przedsięwzięcie ujęte
w uchwale w sprawie WPF
9. Upoważnienia w uchwale w sprawie WPF
10. Pojęcie przedsięwzięcia
11. Ujmowanie przedsięwzięć w uchwale w sprawie WPF w ostatnim roku ich realizacji
12. Samorządowy zakład budżetowy jako jednostka realizująca przedsięwzięcie
13. Zaciąganie zobowiązań wieloletnich
14. Konsolidacja zadłużenia
15. Limity zobowiązań
16. Sprzedaż zwrotna
17. Kompensata kredytu
18. Okres obowiązywania uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
19. Wyłączenia ze wskaźnika spłaty zobowiązań
20. Zimowe utrzymanie dróg w WPF
21. Prezentacja wkładu krajowego dotyczącego podpisanej pre-umowy na realizację
projektu indywidualnego dofinansowanego z funduszy europejskich
22. Wyłączenie zobowiązań w WPF
23. Wieloletnia prognoza finansowa - umowa o utrzymanie zieleni gminnej
24. Zasady ujmowania przedsięwzięć w WPF
Rozdział XVII. Wieloletnia prognoza finansowa - perspektywa zmian (Piotr
Walczak)
1. Wieloletnia prognoza finansowa a relacja spłaty zobowiązań
2. Znaczenie relacji spłaty zobowiązań
3. Uwagi szczegółowe
4. Zakończenie
546 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|