Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej na funkcjonowanie
państwa
W pracy podjęto badania związane z uwarunkowaniami historycznymi, politycznymi i
prawnymi instytucji służby cywilnej w Polsce od momentu jej powstania.
Przeanalizowano również uwarunkowania instytucjonalne, organizacyjne i prawne
odnoszące się do sposobu zarządzania kadrami urzędniczymi po okresie transformacji
ustrojowej.
Zweryfikowano kluczowe czynniki wpływające na sprawność i efektywność
świadczenia usług publicznych przez służbę cywilną oraz przeanalizowano sprawdzone
narzędzia usprawniające procesy zarządcze w wybranych urzędach administracji
rządowej.
Co szczególnie istotne, w pracy zaproponowano szereg wniosków uwzględniających
perspektywę jednego z kluczowych interesariuszy służby cywilnej (autor zajmuje od lat
stanowiska menedżerskie w służbie cywilnej). Wnioski te mogą zostać z powodzeniem
wykorzystane w procesie modernizowania sposobu zarządzania kadrami urzędniczymi w
polskiej administracji publicznej.
Można stwierdzić, że monografia autorstwa Kamila Mroczki stanowi doskonały
drogowskaz, zarówno dla polityków, jak i urzędników odpowiadających za zarządzanie
administracją publiczną i kształtowanie nowych rozwiązań prawnych i organizacyjnych.
/prof. UW dr hab. Jolanta Itrich-Drabarek/
Wstęp
Rozdział I. Zarządzanie w służbie cywilnej - konceptualizacja pojęć
1.1. Administracja publiczna jako wykonawca funkcji państwa
1.2. Służba cywilna i jej modele teoretyczne
1.3. Pracownicy i urzędnicy korpusu służby cywilnej
1.4. Neutralność polityczna versus polityzacja i upartyjnienie
1.5. Aksjomaty w polskiej w służbie cywilnej
1.6. Paradygmaty zarządzania w administracji publicznej
1.7. Zarządzanie zasobami ludzkimi - koncepcje teoretyczne
Rozdział II. Dyskusje nad kształtem systemu służby cywilnej w Polsce
2.1. Kadry urzędnicze w II Rzeczypospolitej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
2.2. Koncepcja kadr służby cywilnej w okresie transformacji ustrojowej
2.3. Spory wokół ustawy o służbie cywilnej z 5 lipca 1996 roku
2.4. Służba cywilna w świetle rozwiązań konstytucyjnych i ustawowych po 1997 roku
2.5. Degradacja statusu kadr służby cywilnej w 2006 roku
2.6. Reforma korpusu urzędniczego po 2008 roku
Rozdział III. Narzędzia i mechanizmy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie
cywilnej
3.1. Strategiczny wymiar zarządzania zasobami ludzkimi w procesie realizacji zadań
publicznych
3.2. Rola dyrektorów generalnych urzędów w zarządzaniu służbą cywilną
3.3. Nabór i selekcja jako czynniki profesjonalizujące służbę cywilną
3.4. Rozwój i podnoszenie kwalifikacji zawodowych
3.5. Ocenianie i wartościowanie stanowisk pracy
3.6. Zarządzanie etyczne i standardy aksjologiczne służby cywilnej
Rozdział IV. Wyzwania modernizacyjne służby cywilnej
4.1. Spór o rolę gabinetów politycznych w zarządzaniu sprawami publicznymi
4.2. Polityzacja i upartyjnienie służby cywilnej
4.3. Rola Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w profesjonalizacji i rozwoju kadr
służby cywilnej
4.4. Wizerunek i społeczna percepcja służby cywilnej oraz kadr urzędniczych
4.5. Polityka wynagradzania i konsolidacja korpusów urzędniczych
Rozdział V. Dobre praktyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi - studium przypadków
5.1. Zarządzanie kwalifikacjami - system szkoleń wewnętrznych
5.2. Zarządzanie wiedzą - doświadczenia wybranych urzędów
5.3. Mentoring jako narzędzie profesjonalizacji kadr urzędniczych
5.4. Zarządzanie przez cele - analiza wdrożenia
5.5. Diagnoza zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej - wyniki badań
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel, rysunków i wykresów
456 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka