Geografia artystyczna
Neue Slowenische Kunst
Wieloaspektowość i kolektywizm
Książka Joanny Szczepanik to pierwsze w Polsce tak obszerne opracowanie zjawiska
kulturowego i społecznego, jakim jest kolektyw artystyczny Neue Slowenische Kunst.
Kolektyw ten (powołany do życia w 1984 roku jako odpowiedź na nałożony przez
jugosłowiańskie władze zakaz występów zespołu Laibach) poddany tu został szczególnemu
oglądowi pod względem dwóch jego cech charakterystycznych: wyróżniającej go
wieloaspektowości podejmowanych działań i kolektywizmu rozumianego jako metoda
funkcjonowania.
Twórczość słoweńskich artystów może być postrzegana jako swoisty komentarz do
transformacji, jakiej podlegały zjawiska kulturowe na przestrzeni ostatnich dekad.
Geografia artystyczna wydaje się doskonałym sposobem ujęcia tego tematu z perspektywy
kulturoznawstwa.
Wnikliwa analiza wybranych zagadnień artystycznych w różnych aspektach sprawia, że
praca ta może stanowić też atrakcyjny materiał dla antropologów kultury, historyków
sztuki oraz socjologów.
Joanna Szczepanik – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie
Wrocławskim. Zajmuje się krytyką artystyczną, działaniami popularyzującymi sztukę
XX i XXI wieku oraz zagadnieniami związanymi z kulturą współczesną, szczególnie w
kontekście społecznym i politycznym. Obszary geograficzne znajdujące się w obrębie
jej zainteresowań to głównie Bałkany, Półwysep Iberyjski i Meksyk. Stypendystka
programu Erasmus (2002), Narodowego Centrum Nauki (2010) oraz Rządu Meksyku dla Współpracowników
Środków Przekazu (2012). Publikowała m.in. w "Kulturze Popularnej",
"Sprawach Narodowościowych", Szczecińskim Dwumiesięczniku Kulturalnym „Pogranicza”,
"Ricie Baum", "Idäntutkimus. The Finnish review of East European
studies". Regularnie współpracuje z "Obiegiem" i "Magazynem
Sztuki". Redaktor prowadząca "Magazynu Sztuki" poświęconego kulturze i
sztuce współczesnej Meksyku.
Wstęp
I. Ramy teoretyczne
Dyscyplina. Mieke Bal. Norman Bryson
Dyscyplina
Analiza kulturowa Mieke Bal
Norman Bryson. Rama, tekst i kontekst
Geografia artystyczna
Geografia artystyczna w ujęciu historycznym
Nowa geografia artystyczna
Geografia relacyjna Irit Rogoff i horyzontalna historia sztuki Piotra Piotrowskiego
Wieloaspektowość i kolektywizm
Perspektywa artystyczna
Perspektywa filozoficzna. Koncepcja „rozdzielonej wspólnoty” Jeana Luca Nancy’ego
Perspektywa antropologiczna. NSK w świetle koncepcji communitas Viktora Turnera
II. Neue Slowenische Kunst. Przedmiot w kontekście
Kontekst historyczny
Kontekst kulturowy i artystyczny
Prezentacja kolektywu Neue Slowenische Kunst
Laibach Kunst
Gledališče Sester Scipion Nasice, Rdeči Pilot, Kosmokinetični Kabinet Noordung
Irwin
Novi Kolektivizem
Retroawangarda i nadidentyfikacja
Retroawangarda
Nadidentyfikacja
III. Geografia artystyczna w twórczości NSK
W obszarze prac wizualnych
Laibach Kunst
Irwin
Nowy Kolektywizm
Działania teatralne
Teatr Sester Scipion Nasice. „Chrzest pod Triglavem”
Kosmokinetyczny gabinet Noordung. „Projekt Noordung 1995-2045”
NSK Ambasada Moskwa
NSK Država v Času/ NSK Państwo w Czasie
East Art Map
Zakończenie
414 stron, Format: 12.0x20.0cm, oprawa miękka