Kino afroamerykańskie
Twórcy, dzieła, zjawiska
„Kino afroamerykańskie to oryginalny zbiór tekstów o
charakterze filmoznawczym i kulturoznawczym. Tematem poszczególnych analiz są filmy
afroamerykańskich twórców (i jednego białego reżysera), ale zaproponowane ujęcia nie
ograniczają się wyłącznie do omówienia materiału wizualnego. Poszczególni autorzy
wprowadzają wątki związane z rasą, tożsamością, gender czy seksualnością, które
tworzą kontekst niezbędny do odczytania i interpretacji wybranych tytułów. Walorem książki
jest jej charakter historyczny i metodologiczny. Z jednej strony prezentuje ona filmy i twórców
tworzących panoramę amerykańskiego kina czarnych XX i XXI wieku. Z drugiej pokazuje różne
możliwości ujęcia problematyki filmowej, uwzględniające problemy rasowe, płciowe,
polityczne i społeczno-kulturowe, a także zagadnienie autorstwa i poetyki kina
Afroamerykanów. [...] Dzięki takiej konstrukcji książka może być interesującym
materiałem zarówno dla filmoznawców i kulturoznawców, jak i osób zainteresowanych
problematyką tożsamości oraz sposobami jej prezentacji na ekranie”.
prof. Małgorzata Radkiewicz
Ewa Drygalska, Marcin Pieńkowski
Wstęp
Patrycja Włodek
Rasa w Hollywood złotej ery
Ewa Drygalska
Black Popular Power: przypadek filmów blaxploitation klasy B
Andrzej Pitrus
„Ganja i Hess” Billa Gunna: blaxploitation w poszukiwaniu tożsamości
Grzegorz Stępniak
Od bulgoczacego gumbo po wystawianie Historii, czyli kilka uwag o Black Queer
Cinema
Piotr Mirski
Bracia Hughes: szczere srebro
Ludwika Mastalerz
Keepin’ it real? – cała prawda o hood movies
Andrzej Antoszek
Reprezentacje „czarnej przestrzeni” w wybranych filmach afroamerykańskich
Karol Kućmierz
Spike Lee – audiowizualne oszołomienie
Ewa Drygalska
Iluzje i interpretacje. Niezależne afroamerykańskie kino kobiet
Michał Bobrowski
Rozkuty z łancuchów – czarnoskóry bohater westernu
Paweł Frelik
Mroczny kosmos – czarny i „czarność” w amerykańskim kinie science fiction
Piotr Dobry
Z sąsiedztwa na salony: raperzy na ekranie
Sebastian Smoliński
„Django”, „Zniewolony” i kino rewizji historycznej
Robert Zontek
„Czarne jest piękne, ale nie w owsiance”. Ewolucja czarnego sitcomu
Maciej Stasiowski
Krew w ustniku. Filmowe portrety czarnych jazzmanów
530 stron, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka