Rubieże przyjemności
Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii
Książka składa się z trzech rozdziałów.
W pierwszym autor kreśli możliwie szeroki kontekst kulturowy, wyznaczający przyjęte
w danym okresie sposoby realizowania swej płciowości i seksualności.
Drugi pozwala na nieco bliższe przyjrzenie się samej materii filmowej: sposobom
produkcji, dystrybucji i pokazów, mechanizmom ułatwiającym bądź utrudniającym
stworzenie danej pracy filmowej, zależnościom między transgresyjnością a sposobami
funkcjonowania amerykańskiej kinematografii.
Trzeci zaś w największym stopniu przybliża same filmy: pokazuje, jak transgresje
manifestują się w konkretnych przypadkach, jakie dyskursy władzy ustanawiają granice,
które są przekraczane, jak różnorodną skalę może przyjąć transgresja: od
indywidualnej po ogólnoludzką.
"Opisywane filmy – bez względu na różny stopnień
transgresyjności i funkcjonowania poza obiegiem masowym – miały niezwykle istotne
znaczenie kulturowe i filmowe, wywierając wpływ na niezliczone obszary życia
codziennego. Prowokowały do zmian prawnych, przekształcania przemysłu filmowego,
wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych. Inicjowały nowe prądy w sztuce,
stanowiły przestrzeń bogatej i złożonej twórczości artystycznej, służyły
rozwojowi kultury. Wchodziły w wielopłaszczyznowe relacje z przemianami społecznymi:
edukowały mieszkańców Stanach Zjednoczonych i innych krajów w zakresie życia
erotycznego, propagowały wzajemny szacunek i tolerancję oraz alternatywne,
nieortodoksyjne formy ról płciowych i zachowań seksualnych, przekazywały ważne
informacje w czasie rozwoju groźnych chorób, uczyły odpowiedzialnego rodzicielstwa,
propagowały ideę liberalnego, heterogenicznego społeczeństwa, umożliwiały
zaistnienie w dyskursie publicznym orientacji seksualnych oraz preferencji erotycznych, które
wcześniej nie mogły zostać wyrażone w mediach. Dzięki wykorzystywaniu tak popularnego
i łatwego w odbiorze medium, jakim jest film, miały szansę trafić do jak najszerszego
grona odbiorców. Nie dały im rady różnorodne organy cenzurujące: zawsze wychodziły
spod ich kontroli obronną ręką, wykształcając nowe sposoby produkcji, dystrybucji i
projekcji, fascynujące z punktu widzenia historii filmu. Można zatem podejrzewać, iż płciowe
i seksualne transgresje w ciągle zmieniającym swą formę filmie amerykańskim nie tylko
nie znikną, ale nadal będą przejawiać zdolność adaptacji do zmieniających się norm
społecznych i regulacji prawnych. Ta historia pisana jest nieustannie".
"Rozprawa Pawła Sołodkiego podejmuje problematykę
niemal zupełnie dotąd nieobecną w polskim piśmiennictwie naukowym. Jest ona pierwszą
u nas [...] monografią dotyczącą amerykańskiego filmu niezależnego, a zarazem jednym
z nielicznych opracowań problematyki filmu niezależnego w ogóle".
Prof. Ryszard W. Kluszczyński
Paweł Sołodki – medioznawca i filmoznawca, wykładowca w Wyższej
Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Zajmuje się amerykańskim kinem niezależnym oraz
studiami queer na gruncie filmoznawstwa. Współredaktor książki O polityce ciała i pożądania
w kulturze audiowizualnej. Pomysłodawca i kilkuletni organizator Festiwalu Filmu Queer
"a million different loves!?".
532 strony, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka