Ochrona konsumentów na rynku ubezpieczeniowym w Polsce
Na naszych oczach dokonuje się przełom konsumencki w sferze usług finansowych, w tym
w szczególności - usług ubezpieczeniowych.
Nigdy dotąd instytucje finansowe nie musiały tak wiele uwagi poświęcić na
staranne dopasowanie oferowanych produktów do potrzeb klientów, dokładne i zrozumiałe
informowanie ich o warunkach zawieranych umów oraz wykonywanie kontraktów w sposób
wolny od podejrzeń o naruszenia prawa czy konflikty interesów.
Nigdy tak bardzo jak obecnie nie była potrzebna rzetelna i obiektywna wiedza o równoważeniu
interesów instytucji finansowych i ich klientów. Bez niej nowe przepisy nie będą
działały albo też staną się brutalnym i stosowanym bez rozmysłu instrumentem
tłamszenia przedsiębiorczości i ograniczania konkurencyjności przedsiębiorców działających
na polskim rynku finansowym.
Publikacja powstała z inicjatywy Stowarzyszenia Pro Motor, Fundacji Edukacji
Ubezpieczeniowej, Izby Gospodarczej Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka oraz Centrum Studiów
Konsumenckich Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej. Są w niej zawarte
opracowane przez znakomitych znawców przedmiotu rzetelne i aktualne analizy
najistotniejszych zagadnień dotyczących relacji pomiędzy zakładami ubezpieczeń i
konsumentami.
CZĘŚĆ I. Uwarunkowania ochrony
Rozdział 1. Ochrona konsumentów w nowym paradygmacie regulacyjno-nadzorczym
rynków finansowych (Jan Monkiewicz, Marek Monkiewicz)
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Elementy nowego paradygmatu regulacyjno-nadzorczego rynków finansowych
1.3. Uwarunkowania nowego podejścia do ochrony konsumentów usług finansowych
1.4. Elementy modelu ochrony interesów konsumentów na rynku finansowym w ujęciu G20
1.5. Zmiany w zakresie ochrony konsumentów na rynku ubezpieczeniowym w Unii Europejskiej
w świetle modelu G20
1.6. Uwagi końcowe
Rozdział 2. Ubezpieczenia grupowe z perspektywy konsumenta (Małgorzata
Więcko-Tułowiecka)
2.1. Konstrukcja prawna ubezpieczeń grupowych
2.2. Nieprawidłowości zidentyfikowane przez urzędy nadzorcze
2.3. Proponowane działania "naprawcze"
2.4. Uwagi końcowe
Rozdział 3. Rozwiązania konsumenckie w nowej ustawie o działalności
ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Marcin Orlicki)
3.1. Potrzeba ochrony interesów konsumentów w polskim prawie ubezpieczeniowym
3.2. Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej jako akt prawa
konsumenckiego
3.3. Podstawowe sfery ochrony konsumentów w projekcie ustawy o działalności
ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej
3.4. Skuteczne informowanie o treści ogólnych warunków ubezpieczenia i innych wzorców
umownych stosowanych w obrocie ubezpieczeniowym
3.5. Ochrona osób ubezpieczonych przed skutkami łączenia funkcji ubezpieczającego i
agenta ubezpieczeniowego
3.6. Kwestia doręczania ogólnych warunków ubezpieczenia osobom ubezpieczonym w
ubezpieczeniach na cudzy rachunek
3.7. Zakończenie
CZĘŚĆ II. Instytucje konsumenckie
Rozdział 4. Rzecznik Ubezpieczonych w systemie ochrony praw konsumentów na rynku
ubezpieczeniowym - bilans XX-lecia
(Aleksander Daszewski, Marcin Bielecki)
4.1. Geneza i powstanie instytucji Rzecznika Ubezpieczonych
4.2. Kompetencje Rzecznika Ubezpieczonych
4.3. Organizacja urzędu Rzecznika Ubezpieczonych
4.4. Rozpatrywanie skarg z zakresu ubezpieczeń gospodarczych kierowanych do Rzecznika
Ubezpieczonych w latach 1995-2015
4.5. Rozpatrywanie skarg z zakresu zabezpieczenia społecznego i pracowniczych programów
emerytalnych kierowanych do Rzecznika
Ubezpieczonych w latach 2002-2014
4.6. Działania Rzecznika Ubezpieczonych w zakresie prac legislacyjnych
4.7. Wnioski Rzecznika Ubezpieczonych do Sądu Najwyższego
4.8. Działania Rzecznika Ubezpieczonych w zakresie ogólnych problemów ochrony
interesów konsumentów usług ubezpieczeniowych; współpraca z Prezesem Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów oraz Komisją Nadzoru Finansowego
4.9. "Istotny pogląd w sprawie" - udział Rzecznika Ubezpieczonych w
postępowaniu sądowym
4.10. Działalność edukacyjna i informacyjna
4.11. Perspektywy rozwoju instytucji Rzecznika Ubezpieczonych w świetle wyzwań
stojących przed rynkiem ubezpieczeń
Rozdział 5. Klauzule abuzywne w polskim obrocie ubezpieczeniowym
(Justyna Orlicka, Marcin Orlicki)
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Przesłanki uznania postanowienia wzorca umowy ubezpieczenia za niedozwolone
postanowienie umowne
5.3. Wybrane niedozwolone postanowienia umowne zawarte we wzorcach umowy ubezpieczenia
5.4. Zakończenie
Rozdział 6. Opłaty likwidacyjne w ubezpieczeniach na życie z funduszem
kapitałowym. Funkcje i przesłanki
(Jacek Lisowski)
6.1. Wprowadzenie
6.2. Opłata likwidacyjna jako jedna z opłat stosowanych w umowach ubezpieczenia na
życie z UFK
6.3. Funkcje opłaty likwidacyjnej w umowie ubezpieczenia na życie z UFK
6.4. Przesłanki stosowania opłat likwidacyjnych przez ubezpieczycieli
6.5. Podsumowanie
Rozdział 7. Pro-konsumencki wymiar działalności Ubezpieczeniowego Funduszu
Gwarancyjnego (Marek Monkiewicz, Grażyna Sordyl)
7.1. Wprowadzenie
7.2. Pojęcie konsumenta i poszkodowanego w ubezpieczeniach
7.3. Funkcje realizowane przez UFG
7.4. Realizacja bezpośredniej ochrony konsumentów i poszkodowanych przez Ubezpieczeniowy
Fundusz Gwarancyjny od 1991 r. do czerwca 2015 r
7.5. Koncepcja poszerzenia działalności UFG w obszarze ochrony konsumentów rynku
turystycznego
7.6. Zakończenie
CZĘSC III. Europejski kontekst ochrony konsumenta
Rozdział 8. Ochrona konsumenta w agendzie Europejskiego Nadzoru Ubezpieczeń i
Funduszy Emerytalnych. Kierunki zmian (Marcin Kawiński)
8.1. Geneza EIOPA
8.2. Statutowe zadania EIOPA
8.3. Struktura organizacyjna i otoczenie instytucjonalne EIOPA
8.4. Ochrona konsumencka według EIOPA
8.5. Działalność EIOPA w obszarze ochrony konsumenta
8.6. Podsumowanie
Rozdział 9. Konsument w ubezpieczeniach. Szczególne unormowanie w europejskiej
regulacji umowy ubezpieczenia
(Dariusz Fuchs)
9.1. Wprowadzenie
9.2. Geneza idei regulacji europejskiej umowy ubezpieczenia
9.3. Idea instrumentu opcjonalnego w świetle dokumentów Komisji Europejskiej
9.4. Jak powstawał projekt europejski (PEICL)
9.5. Cele PEICL
9.6. Treść Insurance Restatement (PEICL) i jej znaczenie dla ochrony konsumenta usługi
ubezpieczeniowej
9.6.1. Zakres podmiotowy i przedmiotowy
9.6.2. Pojęcia ogólne
9.6.3. Rozwiązania szczegółowe
9.7. Zakończenie - co PEICL daje konsumentowi usługi ubezpieczeniowej i czego dać nie
może
Bibliografia
Informacja o Autorach
Informacja o Sponsorach książki
248 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka