ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 56.10 53,30   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OCHRONA KONSUMENTÓW NA RYNKU UBEZPIECZENIOWYM W POLSCE


MONKIEWICZ J.ORLICKI M. RED.

wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 56.10 Twoja cena  53,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ochrona konsumentów na rynku ubezpieczeniowym w Polsce


Na naszych oczach dokonuje się przełom konsumencki w sferze usług finansowych, w tym w szczególności - usług ubezpieczeniowych.

Nigdy dotąd instytucje finansowe nie musiały tak wiele uwagi poświęcić na staranne dopasowanie oferowanych produktów do potrzeb klientów, dokładne i zrozumiałe informowanie ich o warunkach zawieranych umów oraz wykonywanie kontraktów w sposób wolny od podejrzeń o naruszenia prawa czy konflikty interesów.

Nigdy tak bardzo jak obecnie nie była potrzebna rzetelna i obiektywna wiedza o równoważeniu interesów instytucji finansowych i ich klientów. Bez niej nowe przepisy nie będą działały albo też staną się brutalnym i stosowanym bez rozmysłu instrumentem tłamszenia przedsiębiorczości i ograniczania konkurencyjności przedsiębiorców działających na polskim rynku finansowym.

Publikacja powstała z inicjatywy Stowarzyszenia Pro Motor, Fundacji Edukacji Ubezpieczeniowej, Izby Gospodarczej Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka oraz Centrum Studiów Konsumenckich Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej. Są w niej zawarte opracowane przez znakomitych znawców przedmiotu rzetelne i aktualne analizy najistotniejszych zagadnień dotyczących relacji pomiędzy zakładami ubezpieczeń i konsumentami.


CZĘŚĆ I. Uwarunkowania ochrony

Rozdział 1. Ochrona konsumentów w nowym paradygmacie regulacyjno-nadzorczym rynków finansowych (Jan Monkiewicz, Marek Monkiewicz)
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Elementy nowego paradygmatu regulacyjno-nadzorczego rynków finansowych
1.3. Uwarunkowania nowego podejścia do ochrony konsumentów usług finansowych
1.4. Elementy modelu ochrony interesów konsumentów na rynku finansowym w ujęciu G20
1.5. Zmiany w zakresie ochrony konsumentów na rynku ubezpieczeniowym w Unii Europejskiej w świetle modelu G20
1.6. Uwagi końcowe

Rozdział 2. Ubezpieczenia grupowe z perspektywy konsumenta (Małgorzata Więcko-Tułowiecka)
2.1. Konstrukcja prawna ubezpieczeń grupowych
2.2. Nieprawidłowości zidentyfikowane przez urzędy nadzorcze
2.3. Proponowane działania "naprawcze"
2.4. Uwagi końcowe

Rozdział 3. Rozwiązania konsumenckie w nowej ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Marcin Orlicki)
3.1. Potrzeba ochrony interesów konsumentów w polskim prawie ubezpieczeniowym
3.2. Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej jako akt prawa konsumenckiego
3.3. Podstawowe sfery ochrony konsumentów w projekcie ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej
3.4. Skuteczne informowanie o treści ogólnych warunków ubezpieczenia i innych wzorców umownych stosowanych w obrocie ubezpieczeniowym
3.5. Ochrona osób ubezpieczonych przed skutkami łączenia funkcji ubezpieczającego i agenta ubezpieczeniowego
3.6. Kwestia doręczania ogólnych warunków ubezpieczenia osobom ubezpieczonym w ubezpieczeniach na cudzy rachunek
3.7. Zakończenie

CZĘŚĆ II. Instytucje konsumenckie

Rozdział 4. Rzecznik Ubezpieczonych w systemie ochrony praw konsumentów na rynku ubezpieczeniowym - bilans XX-lecia
(Aleksander Daszewski, Marcin Bielecki)
4.1. Geneza i powstanie instytucji Rzecznika Ubezpieczonych
4.2. Kompetencje Rzecznika Ubezpieczonych
4.3. Organizacja urzędu Rzecznika Ubezpieczonych
4.4. Rozpatrywanie skarg z zakresu ubezpieczeń gospodarczych kierowanych do Rzecznika Ubezpieczonych w latach 1995-2015
4.5. Rozpatrywanie skarg z zakresu zabezpieczenia społecznego i pracowniczych programów emerytalnych kierowanych do Rzecznika
Ubezpieczonych w latach 2002-2014
4.6. Działania Rzecznika Ubezpieczonych w zakresie prac legislacyjnych
4.7. Wnioski Rzecznika Ubezpieczonych do Sądu Najwyższego
4.8. Działania Rzecznika Ubezpieczonych w zakresie ogólnych problemów ochrony interesów konsumentów usług ubezpieczeniowych; współpraca z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisją Nadzoru Finansowego
4.9. "Istotny pogląd w sprawie" - udział Rzecznika Ubezpieczonych w postępowaniu sądowym
4.10. Działalność edukacyjna i informacyjna
4.11. Perspektywy rozwoju instytucji Rzecznika Ubezpieczonych w świetle wyzwań stojących przed rynkiem ubezpieczeń

Rozdział 5. Klauzule abuzywne w polskim obrocie ubezpieczeniowym (Justyna Orlicka, Marcin Orlicki)
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Przesłanki uznania postanowienia wzorca umowy ubezpieczenia za niedozwolone postanowienie umowne
5.3. Wybrane niedozwolone postanowienia umowne zawarte we wzorcach umowy ubezpieczenia
5.4. Zakończenie

Rozdział 6. Opłaty likwidacyjne w ubezpieczeniach na życie z funduszem kapitałowym. Funkcje i przesłanki
(Jacek Lisowski)
6.1. Wprowadzenie
6.2. Opłata likwidacyjna jako jedna z opłat stosowanych w umowach ubezpieczenia na życie z UFK
6.3. Funkcje opłaty likwidacyjnej w umowie ubezpieczenia na życie z UFK
6.4. Przesłanki stosowania opłat likwidacyjnych przez ubezpieczycieli
6.5. Podsumowanie

Rozdział 7. Pro-konsumencki wymiar działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (Marek Monkiewicz, Grażyna Sordyl)
7.1. Wprowadzenie
7.2. Pojęcie konsumenta i poszkodowanego w ubezpieczeniach
7.3. Funkcje realizowane przez UFG
7.4. Realizacja bezpośredniej ochrony konsumentów i poszkodowanych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny od 1991 r. do czerwca 2015 r
7.5. Koncepcja poszerzenia działalności UFG w obszarze ochrony konsumentów rynku turystycznego
7.6. Zakończenie

CZĘSC III. Europejski kontekst ochrony konsumenta

Rozdział 8. Ochrona konsumenta w agendzie Europejskiego Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych. Kierunki zmian (Marcin Kawiński)
8.1. Geneza EIOPA
8.2. Statutowe zadania EIOPA
8.3. Struktura organizacyjna i otoczenie instytucjonalne EIOPA
8.4. Ochrona konsumencka według EIOPA
8.5. Działalność EIOPA w obszarze ochrony konsumenta
8.6. Podsumowanie

Rozdział 9. Konsument w ubezpieczeniach. Szczególne unormowanie w europejskiej regulacji umowy ubezpieczenia
(Dariusz Fuchs)
9.1. Wprowadzenie
9.2. Geneza idei regulacji europejskiej umowy ubezpieczenia
9.3. Idea instrumentu opcjonalnego w świetle dokumentów Komisji Europejskiej
9.4. Jak powstawał projekt europejski (PEICL)
9.5. Cele PEICL
9.6. Treść Insurance Restatement (PEICL) i jej znaczenie dla ochrony konsumenta usługi ubezpieczeniowej
9.6.1. Zakres podmiotowy i przedmiotowy
9.6.2. Pojęcia ogólne
9.6.3. Rozwiązania szczegółowe
9.7. Zakończenie - co PEICL daje konsumentowi usługi ubezpieczeniowej i czego dać nie może

Bibliografia
Informacja o Autorach
Informacja o Sponsorach książki


248 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022