|
PEDAGOGIKA PODRĘCZNIK DLA PIERWSZEGO STOPNIA KSZTAŁCENIA NA POZIOMIE WYŻSZYM
HEJNICKA-BEZWIŃSKA T. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 61.89 Twoja cena 58,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pedagogika
Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym
Podręcznik może być wykorzystywany przez studentów pedagogiki, pedagogiki
specjalnej, kierunków przygotowujących do zawodu pedagoga i nauczyciela, jak również
przez środowisko naukowe i dydaktyczne oraz osoby zajmujące się zawodowo problemami
edukacji.
Korzystając z niego, studenci zyskają rozeznanie w najważniejszych trendach
pedagogicznego myślenia o edukacji, a także ogólnie poznają dorobek współczesnych
nauk humanistycznych i społecznych. Będzie on zatem przydatny w kontekście zarówno
tych przedmiotów, których celem jest wprowadzenie do studiowania pedagogiki, jak i tych,
których celem jest syntetyzowanie wiedzy i doświadczeń nauk humanistycznych związanych
z praktyką edukacyjną.
Pierwsza część książki obejmuje początki i rozwój pedagogiki w cywilizacji
zachodniej, część drugą poświęcono najważniejszym problemom pedagogiki współczesnej,
a także zagadnieniom łączenia teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną. W obu
częściach odpowiednie miejsce zajmuje problematyka związana z pedagogiką polską.
Wstęp
Część I. Geneza i rozwój pedagogiki
Rozdział 1. Geneza i rozwój pedagogiki w cywilizacji zachodniej
Wprowadzenie
1.1. Nowoczesny model nauki
1.1.1. Powstanie i rozwój uniwersytetów
1.1.2. Model nauki w cywilizacji europejskiej epoki nowoczesnej
1.1.3. Proces instytucjonalizacji i dyscyplinaryzacji w nauce
1.2. Powstanie i rozwój pedagogiki
1.2.1. Wkład Immanuela Kanta w proces instytucjonalizacji pedagogiki
1.2.2. Wkład innych filozofów w rozwój pedagogiki niemieckiej
1.2.3. Przyczyny oporu wobec instytucjonalizacji pedagogiki w XIX wieku
1.3. Prekursorzy badań nad edukacją
1.3.1. Johann Friedrich Herbart - prekursor pedagogiki europejskiej
1.3.2. John Dewey - prekursor badań nad edukacją w kulturze amerykańskiej
1.4. Recepcja doktryny edukacyjnej Herbarta i Deweya
1.4.1. Recepcja doktryny nauczania wychowującego przez herbartystów
1.4.2. Recepcja doktryny nauczania i uczenie się przez działanie Deweya
Uwagi końcowe
Rozdział 2. Rozwój pedagogiki w Polsce
Wprowadzenie
2.1. Rola Galicji w tworzeniu warunków dla rozwoju nauki i oświaty
2.1.1. Wizja rozwoju pedagogiki i jej związków z praktyką edukacyjną wygenerowana na
Uniwersytecie Lwowskim
2.1.2. Wizja rozwoju pedagogiki i jej związków z praktyką edukacyjną wygenerowana na
Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie
2.2. Ruchy społeczne na rzecz zmian w praktyce edukacyjnej na przełomie XIX i XX w.
2.3. Pedagogika w II Rzeczpospolitej
2.4. Pedagogika od 1939 roku do przełomu lat 60. i 70.
2.4.1. Pedagogika w latach 1939-1944
2.4.2. Pedagogika od 1945 roku do przełomu lat 60. i 70.
2.4.2.1. Kategorie pojęciowe potrzebne do opisu wielkiej zmiany kulturowej po roku 1945
2.4.2.2. Skuteczność działań zmierzających do likwidacji pedagogiki tradycyjnej
2.4.2.3. Skuteczność działań w tworzeniu warunków dla powstania "nowej"
pedagogiki
2.4.3. Pedagogika w latach 70. i 80.
Uwagi końcowe
Część II. Kluczowe problemy współczesnej pedagogiki
Rozdział 3. Proces przechodzenia od pedagogiki tradycyjnej do pedagogiki współczesnej
Wprowadzenie
3.1. Charakterystyka świata, w którym narodził się nowoczesny model nauki
3.2. Charakterystyka procesu przechodzenia od świata nowoczesnego do świata
ponowoczesnego
3.3. Zmiana założeń konstytuujących model nauki w procesie zmiany
3.4. Zmiana w pedagogice
3.5. Zmiana relacji między pedagogiką a praktyką edukacyjną
Uwagi końcowe
Rozdział 4. Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej pedagogiki
polskiej
Wprowadzenie
4.1. Procesy edukacyjne jako przedmiot badań pedagogicznych
4.1.1. Procesy nauczania i uczenia się w systemie oświatowym
4.1.2. Procesy społecznego uczenia się ludzi
4.2. Uwarunkowania dyskursu edukacyjnego jako przedmiot badań pedagogicznych
4.2.1. Warunki, w jakich dyskurs jest możliwy
4.2.2. Interesy związane ze społecznym dyskursem o edukacji
4.2.3. Źródła i przyczyny niezadowalającego zakresu i poziomu dyskursu
Uwagi końcowe
Rozdział 5. Związek teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną
Wprowadzenie
5.1. Wiedza naukowa o edukacji (teorie pedagogiczne) i jej związek z filozofią oraz
szczegółowymi dyscyplinami naukowymi
5.2. Pedagogie jako wytwory kulturowe
5.2.1. Ograniczenia związane z użyciem (zastosowaniem) wiedzy naukowej
5.2.2. Rehabilitacja refleksyjności w warunkach zmiany kulturowej
5.2.3. Pedagogie na mapie pojęciowej współczesnej pedagogiki
5.3. Status polityki oświatowej i jej związek z pedagogiką
Uwagi końcowe
Zakończenie
Gra o edukację
Uwagi metodyczne
Bibliografia prac cytowanych
Wykaz terminów zdefiniowanych w podręczniku
Wykaz skrótów
Spis tablic i rycin
292 strony, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|