ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OCHRONA NIEMATERIALNEGO DZIEDZICTWA KULTURALNEGO


POŹNIAK-NIEDZIELSKA M. RED.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 100.00 Twoja cena  95,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego


Książka stanowi kompleksowe opracowanie problematyki ochrony niematerialnych zasobów dziedzictwa kulturalnego  zbiorów bibliotecznych, materiałów archiwalnych, muzealiów, dzieł osieroconych, folkloru.

Analizowane zagadnienia zostały przedstawione zarówno z punktu widzenia prawa cywilnego, jak i autorskiego, a także przez pryzmat prawa europejskiego i międzynarodowego.

W publikacji w szerokim zakresie ukazano kwestie nieomawiane dotąd w literaturze przedmiotu.

Zawarto w niej również praktyczne wskazówki na temat rozwiązywania problemów sygnalizowanych przez instytucje kultury, dotyczące m.in.:

- zasad dokonywania digitalizacji materiałów archiwalnych i muzealnych,
- udostępniania utworów znajdujących się w zasobach instytucji kultury,
- rozpowszechniania przez te instytucje wizerunku i korespondencji,
- prowadzenia działalności wydawniczej.

Czytelników książki z pewnością zainteresuje analiza problematyki dzieł osieroconych, które stanowią znaczną część światowego dorobku kulturalnego, a także wywody poświęcone udostępnianiu dóbr niematerialnych przez instytucje kultury w świetle prawa autorskiego.


Wykaz skrótów
Wstęp

Rozdział I
Ochrona spuścizny literackiej i artystycznej w polskim prawie autorskim
1. Kryterium upływu czasu jako wyznacznik zakresu domeny publicznej
1.1. Czas trwania autorskich praw majątkowych
1.2. Zasady korzystania z dzieł po upływie czasu ochrony
1.2.1. Płatna domena publiczna
1.2.2. Osobiste prawa autorskie po upływie czasu ochrony
2. Ustalenie autorstwa dzieła jako przesłanka funkcjonowania ochrony prawnoautorskiej
2.1. Wprowadzenie
2.2. Prawo do autorstwa dzieła
2.3. Status prawny twórcy używającego pseudonimu
2.4. Dzieła anonimowe
2.5. Skutki prawne ujawnienia autorstwa
2.6. Charakter prawny zastępstwa w wykonywaniu praw autorskich
3. Dzieło osierocone - nowe wyzwanie dla polskiego prawa autorskiego
3.1. Znaczenie problemu dzieł osieroconych
3.2. Modele regulacji prawnych dotyczących dzieł osieroconych
3.3. Ewolucja pojęcia dzieła osieroconego w Unii Europejskiej na tle prawa polskiego
3.4. Przesłanki i zasady korzystania z dzieł osieroconych w prawie unijnym
3.5. Ocena rozwiązań dyrektywy w sprawie dzieł osieroconych
4. Ochrona folkloru w prawie autorskim - szczególny przypadek nieobecności indywidualnego twórcy
4.1. Istota folkloru
4.2. Dzieła sztuki ludowej
4.3. Folklor a dzieła folklorystyczne
4.4. Granice dopuszczalności eksploatacji folkloru
4.5. Międzynarodowe aspekty ochrony folkloru

Rozdział II
Muzea i archiwa jako depozytariusze spuścizny literackiej i artystycznej
1. Prawo autorskie w instytucjach muzealnych
1.1. Wprowadzenie
1.2. Pojęcie muzealiów a status utworów podlegających ochronie prawnoautorskiej
1.3. Uprawnienie właściciela egzemplarza do utworu stanowiącego muzealium
1.4. Udostępnianie przez instytucje muzealne wizerunku muzealiów
1.5. Wnioski
2. Pojęcie archiwum
3. Rodzaje archiwów
4. Status archiwum w prawie publicznym i prywatnym
5. Materiał archiwalny jako dobro prawne
5.1. Pojęcie materiału archiwalnego
5.2. Materiał archiwalny w świetle prawa autorskiego
5.3. Problem autorskoprawnego statusu niektórych rodzajów materiałów archiwalnych (dokumenty urzędowe, akty normatywne, mapy i fotografie)
5.4. Materiały archiwalne a przedmiot praw pokrewnych
5.5. Nabywanie praw autorskich do materiałów archiwalnych przez Skarb Państwa
5.6. Materiały archiwalne a droit de suite
6. Gromadzenie, przechowywanie i digitalizacja materiałów archiwalnych
6.1. Gromadzenie i przechowywanie materiałów archiwalnych w ustawie o archiwach
6.2. Digitalizacja materiałów archiwalnych. Narodowe Archiwum Cyfrowe
6.3. Digitalizacja i gromadzenie archiwaliów w świetle prawa autorskiego
7. Udostępnianie materiałów archiwalnych
7.1. Udostępnianie materiałów archiwalnych w świetle ustawy o archiwach
7.2. Udostępnianie materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego
7.2.1. Udostępnianie egzemplarzy materiałów archiwalnych
7.2.2. Udostępnianie zdigitalizowanych materiałów archiwalnych
7.2.3. Udostępnianie materiału archiwalnego stanowiącego korespondencję
7.2.4. Udostępnianie materiału archiwalnego zawierającego wizerunek
8. Archiwum jako wydawca
8.1. Zadania archiwów a działalność wydawnicza
8.2. Pojęcie wydawcy materiałów archiwalnych
8.3. Status wydawcy materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego
8.4. Istota i rodzaje wydań materiału archiwalnego
8.4.1. Pojęcie wydania materiału archiwalnego
8.4.2. Wydanie materiałów archiwalnych chronionych prawami autorskimi. Prawa wydawcy a ochrona dóbr osobistych post mortem auctoris
8.4.3. Pierwsze wydania oraz wydania naukowe i krytyczne materiałów archiwalnych

Rozdział III
Gromadzenie i udostępnianie niematerialnego dziedzictwa kulturalnego przez biblioteki
1. Rola bibliotek w gromadzeniu i udostępnianiu dziedzictwa kulturalnego
2. Biblioteki w obliczu nowych form udostępniania dziedzictwa kulturalnego w społeczeństwie informacyjnym
2.1. Biblioteki a wyszukiwarki udostępniające treść utworów w internecie
2.2. Biblioteki a działalność podmiotów udostępniających hiperłącza
2.3. Udostępnianie miniatur utworów a działalność bibliotek
3. Gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych w prawie polskim
3.1. Pojęcie biblioteki
3.2. Materiały biblioteczne jako przedmiot zadań biblioteki
3.3. Gromadzenie i digitalizacja materiałów bibliotecznych w świetle prawa autorskiego
3.4. Udostępnianie egzemplarzy utworów przez biblioteki
3.4.1. Zakres prawa do nieodpłatnego udostępniania egzemplarzy utworów przez biblioteki w polskim prawie autorskim
3.4.2. Nieodpłatne udostępnianie egzemplarzy utworów przez biblioteki a prawo do wynagrodzenia autorskiego za publiczne użyczanie egzemplarzy utworów (Public Lending Right)
3.5. Udostępnianie przez biblioteki utworów za pośrednictwem terminali w świetle prawa autorskiego
3.5.1. Terminal jako instrument udostępniania utworu przez bibliotekę
3.5.2. "Teren działania" jako wyznacznik udostępniania cyfrowych kopii utworów przez bibliotekę na podstawie przepisów o dozwolonym użytku publicznym
3.5.3. Porównanie zakresu uprawnienia bibliotek do udostępniania egzemplarzy utworów z prawem do udostępniania utworów za pośrednictwem terminali
3.6. Przekroczenie przez bibliotekę granic dozwolonego gromadzenia i udostępniania utworów. Problem identyfikacji podmiotu odpowiedzialnego
4. Gromadzenie i udostępnianie utworów przez biblioteki na tle unijnych regulacji dotyczących dzieł osieroconych
4.1. Dzieła osierocone jako składnik zasobów bibliotecznych
4.2. Uprawnienia bibliotek do udostępniania dzieł osieroconych w prawie Unii Europejskiej
4.3. Polskie regulacje prawnoautorskie dotyczące gromadzenia i udostępniania utworów przez biblioteki na tle postanowień dyrektywy w sprawie dzieł osieroconych
5. Wykonywanie przez biblioteki usług reprograficznych na rzecz użytkowników w świetle dozwolonego użytku publicznego
6. Zwielokrotnianie utworów oraz udostępnianie cyfrowych zbiorów przez biblioteki w świetle wyników badań empirycznych
6.1. Zakres i cel badania
6.2. Kopiowanie zbiorów przez czytelników a przepisy wewnętrzne bibliotek
6.3. Kopiowanie zbiorów przez biblioteki na zlecenie czytelników
6.4. Ograniczenia zwielokrotniania zbiorów bibliotecznych
6.5. Elektroniczne korzystanie z zasobów bibliotecznych
6.6. Wnioski

Rozdział IV
Prawnomiędzynarodowe aspekty ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego
1. Geneza prawnomiędzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego
1.1. Konwencja UNESCO dotycząca ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego z 1972 r.
1.2. Zalecenie UNESCO w sprawie ochrony tradycyjnej kultury i folkloru z 1989 r.
1.3. Powszechna deklaracja UNESCO w sprawie różnorodności kulturowej z 2001 r.
1.4. Deklaracja ze Stambułu, przyjęta podczas Konferencji Ministrów Kultury w 2002 r.
2. Kompleksowy system międzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w świetle Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 r.
2.1. Ogólna charakterystyka Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego
2.2. Cele Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego
2.3. Pojęcie niematerialnego dziedzictwa kulturowego
2.4. Instytucjonalizacja ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego
2.4.1. Zgromadzenie Ogólne Państw-Stron Konwencji
2.4.2. Międzyrządowy Komitet do spraw Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego
2.4.3. Sekretariat
2.5. Listy niematerialnego dziedzictwa kulturowego podlegającego międzynarodowej ochronie
2.6. Zobowiązania państw-stron Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 r. w zakresie ochrony tego dziedzictwa na płaszczyźnie krajowej
2.7. Międzynarodowa współpraca i pomoc na rzecz ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego
2.8. Finansowanie międzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego
2.9. Rola konwencji UNESCO w ochronie w dziedzictwa kulturowego
3. Międzynarodowa ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego w świetle innych dokumentów międzynarodowych
4. Uwagi końcowe

Bibliografia


188 stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022