Prawne aspekty jakości towarów
Podręcznik jest nowością na polskim rynku wydawniczym. Omówiono w nim
polskie i europejskie regulacje w zakresie prawnych wymogów bezpieczeństwa i jakości
towarów.
Układ podręcznika i jego treść są nowatorskie. Poruszane w nim zagadnienia nie
wyczerpują prawnej problematyki jakości towarów, ale dotyczą najważniejszych
zagadnień z jej zakresu. Przedstawiono w nim regulacje dotyczące:
ogólnej problematyki jakości; pojęcia przedsiębiorcy i konsumenta (rozdział I);
bezpieczeństwa produktów (rozdział II);
normalizacji i jej wpływu na jakość produktów (rozdział III);
jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (rozdział IV);
oznaczania i informacji o towarze (rozdział V);
cywilnoprawnej odpowiedzialności kontraktowej za niewłaściwą jakość towarów
(rozdział VI);
odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, zwanej
także odpowiedzialnością za produkt (rozdział VII);
przedmiotów ochrony własności przemysłowej, czynów nieuczciwej konkurencji i
nieuczciwych praktyk rynkowych oraz ich wpływu na jakość towarów (rozdział VIII), a
także omówiono:
instytucje ochrony praw konsumenta oraz rozstrzygania sporów konsumenckich (rozdział
IX).
Podręcznik jest przydatny przede wszystkim dla studentów towaroznawstwa oraz innych
kierunków studiów związanych z problematyką jakości towarów. Może zainteresować
także przedsiębiorców - producentów i konsumentów oraz organy i organizacje
konsumenckie.
Wykaz ważniejszych skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I
Zagadnienia ogólne
1.1. Prawne pojęcia jakości
1.2. Jakość użytkowa a jakość handlowa
1.3. Wymogi bezpieczeństwa produktów a jakość użytkowa
1.4. Pojęcie przedsiębiorcy i konsumenta
1.4.1. Uwagi wprowadzające
1.4.2. Pojęcie przedsiębiorcy
1.4.3. Pojęcie konsumenta
1.4.3.1. Geneza i obowiązujące rozumienie pojęcia "konsument" w prawie
unijnym
1.4.3.2. Geneza pojęcia "konsument" w polskim prawie cywilnym
1.4.3.3. Rozumienie pojęcia "konsument" w obowiązującym prawie polskim
Rozdział II
Bezpieczeństwo produktów
2.1. Znaczenie regulacji bezpieczeństwa produktów w prawie unijnym
2.2. System oceny zgodności
2.3. Ogólne wymogi bezpieczeństwa produktów
2.4. Szczególne wymogi bezpieczeństwa produktów
2.4.1. Bezpieczeństwo żywności
2.4.2. Bezpieczeństwo kosmetyków
2.4.3. Bezpieczeństwo innych wybranych towarów
2.5. Organy administracji właściwe w sprawach bezpieczeństwa produktów
2.6. Sankcje za wprowadzenie do obrotu produktów niebezpiecznych
2.7. Systemy i rejestry związane z bezpieczeństwem produktów
Rozdział III
Normalizacja a jakość produktów
3.1. Pojęcie, cele i zasady normalizacji
3.2. Normalizacja krajowa oraz inne rodzaje normalizacji
3.3. Charakter prawny Polskich Norm oraz innych norm technicznych
3.4. Oznaczanie znakiem PN oraz deklaracje zgodności
3.5. Znaczenie normalizacji dla bezpieczeństwa i jakości towarów
Rozdział IV
Jakość handlowa artykułów rolno-spożywczych
4.1. Pojęcie artykułu rolno-spożywczego
4.2. Jakość handlowa artykułów rolno-spożywczych. Znak jakości
4.3. Organy właściwe w sprawach jakości artykułów rolno-spożywczych
4.4. Odpowiedzialność za niewłaściwą jakość handlową artykułów rolnospożywczych
Rozdział V
Oznaczanie i informacja o towarze
5.1. Pojęcie informacji o towarze
5.2. Oznaczenie bezpieczeństwa produktów
5.3. Publicznoprawne wymogi informacji o towarze
5.4. Wymogi informacyjne dotyczące niektórych towarów
Rozdział VI
Cywilnoprawna odpowiedzialność kontraktowa za niewłaściwą jakość towarów
6.1. Wprowadzenie do rękojmi za wady rzeczy
6.1.1. Rękojmia za wady fizyczne rzeczy (towaru) po dniu 25 grudnia 2014 r.
6.1.2. Rękojmia za wady fizyczne rzeczy (towaru) przed dniem 25 grudnia 2014 r.
6.2. Gwarancja przy sprzedaży i gwarancja jakości
6.2.1. Gwarancja przy sprzedaży
6.2.2. Gwarancja jakości
6.3. Odpowiedzialność za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową
6.4. Gwarancja europejska
6.5. Odpowiedzialność kontraktowa na zasadach ogólnych za szkody spowodowane wadami
rzeczy
6.6. Kara umowna za dostarczenie rzeczy z wadami
Rozdział VII
Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tzw.
odpowiedzialność za produkt)
7.1. Ogólna charakterystyka odpowiedzialności za produkt
7.2. Charakter prawny odpowiedzialności za produkt. Pojęcie produktu niebezpiecznego
7.3. Przedsiębiorcy odpowiedzialni za produkt
7.4. Poszkodowany w reżimie odpowiedzialności za produkt
7.5. Zakres szkód podlegających naprawieniu w reżimie odpowiedzialności za produkt
7.5.1. Szkody na osobie
7.5.2. Szkody na mieniu
7.6. Przesłanki odpowiedzialności i przesłanki zwalniające od odpowiedzialności
7.7. Przedawnienie roszczeń
7.8. Inne zagadnienia związane z odpowiedzialnością za produkt
Rozdział VIII
Przedmioty ochrony własności przemysłowej, czyny nieuczciwej konkurencji oraz
nieuczciwe praktyki rynkowe a jakość towarów
8.1. Znak towarowy a jakość towarów
8.2. Geograficzne oznaczenie pochodzenia a jakość produktów
8.3. Inne przedmioty ochrony prawa własności przemysłowej a jakość produktów
8.4. Czyny nieuczciwej konkurencji a jakość produktów
8.5. Nieuczciwe praktyki handlowe a jakość produktów
Rozdział IX
Polski system ochrony praw konsumenta
9.1. Model ochrony praw konsumentów
9.2. Organy i instytucje publiczne właściwe w sprawach ochrony praw konsumentów
9.2.1. Wybrane organy pośrednio wpływające na ochronę praw konsumentów
9.3. Organizacje konsumenckie
9.4. Postępowanie sądowe w sprawach konsumenckich
9.5. Postępowanie przed sądem polubownym według kodeksu postępowania cywilnego w
sprawach konsumenckich
9.6. Problem alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich (ADR)
9.6.1. Uwagi wprowadzające
9.6.2. Stałe polubowne sądy konsumenckie oraz inne orzecznicze organy konsumenckie
Wykaz aktów normatywnych
216 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka