|
TWÓRCZOŚĆ INTERNAUTÓW W ŚWIETLE REGULACJI PRAWA AUTORSKIEGO NA PRZYKŁADZIE FANFICTION
GRZYBCZYK K. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 111.30 Twoja cena 105,74 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Twórczość internautów w świetle regulacji prawa autorskiego na przykładzie
fanfiction
Książka przedstawia analizę działalności twórczej internautów, w
szczególności dotyczącej opowiadań fanfiction, w świetle obowiązujących przepisów
prawnoautorskich.
W monografii zaprezentowano m.in.:
zjawiska socjologiczne i kulturowe w Polsce i na świecie, które powinny być
uwzględniane przy ocenie naruszeń praw autorskich;
najnowsze teorie sztuki i literatury;
kwestie prawne związane z utworami zależnymi, utworami inspirowanymi czy parodią;
problematykę fanfiction na tle regulacji prawnych wraz z propozycjami możliwych
rozwiązań;
orzecznictwo amerykańskie, które może być punktem odniesienia w przypadku
sporów na tle prawa kontynentalnego;
propozycje de lege ferenda rozwiązań prawnych dotyczących opowiadań fanfiction.
Publikacja przeznaczona jest dla adwokatów, radców prawnych, sędziów i
prokuratorów, a także pracowników naukowych oraz studentów prawa, kulturoznawstwa,
socjologii czy teorii sztuki. Zainteresuje również wydawców oraz administratorów stron
internetowych.
Wykaz skrótów
Rozdział I
Opowiadania fanfiction a prawo autorskie
1.1. Wprowadzenie
1.2. Pojęcie fanfiction
1.3. Rodzaje opowiadań fanfiction
1.4. Fanfiction a fair use
1.5. Fanfiction a dozwolony użytek osobisty
1.6. Fanfiction jako parodia
1.7. Ograniczenie dozwolonego użytku
1.8. Podsumowanie
Rozdział II
Koncepcje dzieła literackiego w naukach pozaprawnych - inne spojrzenie
2.1. Wprowadzenie
2.2. Fenomenologia
2.3. Postmodernizm
2.3.1. Semiotyka
2.3.2. Metalingwistyka i Michaił Bachtin
2.3.3. Intertekstualność
2.3.4. Dekonstrukcjonizm
2.4. Badania kulturowe
2.5. Cyfrowy zwrot w humanistyce i sztuce
2.5.1. Dzieło literackie w sieci - dzieło zdigitalizowane
2.6. Podsumowanie
2.6.1. Fanfiction jako dzieło literackie
2.6.2. Przypadek Harry‘ego Pottera
Rozdział III
Kultura konwergencji (partycypacji, uczestnictwa, remiksu)
3.1. Wprowadzenie
3.2. Kultura konwergencji
3.2.1. Web 2.0
3.2.2. Prosument
3.2.3. Pro-am
3.2.4. Społeczeństwo sieci
3.2.5. Konwergencja mediów i technologii
3.2.6. Konwergencja prawna
3.3. Kultura remiksu
3.3.1. Dadaizm
3.3.2. Lettryzm i sytuacjonizm
3.3.3. Subwersja, twórcza kontestacja, zagłuszanie kultury
3.3.4. Mashup
3.3.5. Światotworzenie
3.4. Kultura fanowska
3.5. Podsumowanie
Rozdział IV
Wnioski końcowe
4.1. Podsumowanie
4.2. Propozycje rozwiązań prawnych
4.2.1. Redefinicja utworów zależnych
4.2.2. Dozwolony użytek osobisty
4.2.3. Dozwolony użytek publiczny
4.2.4. Ograniczone licencje
4.2.5. Organizacje fanowskie
4.3. Zakończenie
Bibliografia
236 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|