ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZAMKNIĘCIE ROKU W JEDNOSTKACH SFERY FINANSÓW PUBLICZNYCH


wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 77.60 Twoja cena  73,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zamknięcie roku w jednostkach sfery finansów publicznych


Wszystkie publikacje z serii Biblioteka Rachunkowości Budżetowej, Podatków, Finansów Publicznych zostały przygotowane z myślą o księgowych jednostek sektora finansów publicznych pracujących m.in. w jednostkach samorządu terytorialnego, jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.

W czwartej książce z tej serii tematem przewodnim jest zamknięcie roku w jednostkach sektora finansów publicznych.

Zaprezentowano i szczegółowo omówiono procedury zamykania ksiąg rachunkowych jednostki oraz sporządzania sprawozdania finansowego.

W publikacji znajduje się szereg praktycznych informacji na temat tego, jak prawidłowo sporządzić i uniknąć nieprawidłowości przy sporządzaniu:

  • bilansu jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego,

  • bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

  • rachunku zysków i strat (wariant porównawczy),

  • skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego,

  • zestawienia zmian w funduszu jednostki.

Opracowania zostały wzbogacone o właściwe wzory dokumentów.

W książce przedstawiono ponadto:

  • najnowsze zmiany przepisów w zakresie klasyfikacji budżetowej, które będą miały zastosowanie do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na 2016 r., a także takie, które wejdą w życie już od 1 stycznia 2016 r.,
  • cenne informacje o tym, jak uniknąć nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących funduszu sołeckiego w oparciu o najnowsze dane ustaleń pokontrolnych organów nadzorczych jednostek samorządu terytorialnego,
  • wyjaśnienie kwestii zwolnień z podatku VAT w przypadku usług związanych ze sportem oraz na czym polegają inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego w kontekście podatku od towarów i usług.

Wykaz skrótów

CZĘŚĆ I KONIEC ROKU I ZAMKNIĘCIE KSIĄG RACHUNKOWYCH W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH

Rozdział 1
Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostkach budżetowych krok po kroku
1. Zasady ogólne zamykania ksiąg rachunkowych
1.1. Kiedy zamykamy księgi?
1.2. Terminy zamknięcia ksiąg - zasady ogólne
1.3. Terminy zamknięcia ksiąg dla jednostek sektora finansów publicznych
2. Etapy zamykania ksiąg rachunkowych
2.1. Informacje ogólne
2.2. Warunek prawidłowego sporządzenia sprawozdania - stosowanie właściwych przepisów prawa
3. Specyficzne zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
3.1. Zasady ogólne
3.2. Zasady szczególne
4. Inwentaryzacja
4.1. Cel inwentaryzacji
4.2. Co składa się na inwentaryzację?
4.3. Rozliczenie inwentaryzacji
5. Sprawdzenie poprawności i kompletności księgowań
5.1. Rodzaje dowodów księgowych podlegających sprawdzeniu
5.2. Sprawdzenie spełnienia wymogów księgowych w zakresie ujęcia skutków finansowych zdarzeń gospodarczych w momencie ich wystąpienia
5.3. Dokonanie weryfikacji oraz aktualizacji wyceny aktywów i pasywów
5.4. Uzgodnienie obrotów dziennika z obrotami kont księgi głównej oraz obrotów i sald księgi głównej z zestawieniem obrotów i sald
6. Zamknięcie ksiąg rachunkowych
6.1. Zamknięcie ksiąg prowadzonych w formie elektronicznej
6.2. Zamknięcie wstępne i zamknięcie ostateczne
6.3. Na czym polega zamknięcie ksiąg rachunkowych?
6.4. Zestawienie obrotów i sald księgi głównej
6.5. Szczególna regulacja dotycząca sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych w jednostkach sektora finansów publicznych
7. Składniki sprawozdania finansowego w przypadku jednostek sektora finansów publicznych
7.1. Bilans
7.2. Rachunek zysków i strat
7.3. Zestawienie zmian w funduszu
7.4. Bilans z wykonania budżetu JST
7.5. Zasada dotycząca państwowego funduszu celowego
7.6. Ewidencja księgowa i konta bilansowe
7.7. Konta bilansowe
7.8. Konta pozabilansowe
8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a sprawozdanie finansowe
9. Łączne sprawozdania finansowe
9.1. Części składowe sprawozdania finansowego
9.2. Informacja uzupełniająca
9.3. Skonsolidowany bilans JST
10. Zakończenie
11. Wzory dokumentów związane z zamknięciem roku
Wzór 1. Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego
Wzór 2. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Wzór 3. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy)
Wzór 4. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego
Wzór 5. Zestawienie zmian w funduszu jednostki

Rozdział 2
Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego

Rozdział 3
Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
1. Wstęp
2. Aktywa
3. Pasywa
4. Powiązania kont z pozycjami bilansu

Rozdział 4
Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego
1. Zasady sporządzania skonsolidowanego bilansu
2. Sprawowanie kontroli lub współkontroli nad inną jednostką
3. Metody konsolidacji
3.1. Metoda konsolidacji pełnej
3.2. Metoda konsolidacji proporcjonalnej
3.3. Metoda praw własności
3.4. Wybór metody konsolidacji
4. Sporządzanie skonsolidowanego bilansu
5. Dokumentacja konsolidacyjna
6. Wyłączenia z konsolidacji
7. Powiązania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego z bilansami podlegającymi konsolidacji

Rozdział 5
Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego
1. Zagadnienia ogólne
2. Układ rodzajowy kosztów - wersja porównawcza rachunku zysków i strat

Rozdział 6
Zestawienie zmian w funduszu jednostki

Rozdział 7
Zasady sporządzania sprawozdań finansowych w jednostkach sfery finansów publicznych

Rozdział 8
Badanie sprawozdań finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego
1. Podmiot upoważniony do badania
2. Przedmiot badania
3. Rezultat badania

Rozdział 9
Wymogi formalne sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
1. Sprawozdanie roczne - odpowiedzialność i warunki sporządzania
2. Pochodzenie danych zawartych w sprawozdaniu rocznym
3. Adresaci sprawozdania rocznego
4. Bilans skonsolidowany
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
6. Dane zawarte w sprawozdaniu rocznym
7. Uchwała budżetowa
8. Dodatkowe wskazówki praktyczne dotyczące sprawozdania rocznego
9. Podsumowanie

Rozdział 10
Zamknięcie roku w odpowiedziach na pytania

CZĘŚĆ II RACHUNKOWOŚĆ, GOSPODARKA FINANSOWA I PODATKI

Rozdział 1
Zmiana do klasyfikacji budżetowej - 24 czerwca 2015 r.
1. Zmiana, którą stosujemy od dnia 1 kwietnia 2015 r.
2. Zmiany, które stosujemy do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na 2016 r.

Rozdział 2
Ewidencja niskocennych środków trwałych w jednostce budżetowej
1. Definicje i pojęcia związane ze środkami trwałymi
2. Niskocenne składniki majątku
3. Podstawy ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych
4. Przebieg ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych
5. Zakup pozostałych środków trwałych
6. Ewidencja wyposażenia i ewidencja pozabilansowa
7. Likwidacja niskocennego składnika majątku

Rozdział 3
Nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących funduszu sołeckiego
1. Czym jest fundusz sołecki?
2. Ustalenie wysokości środków funduszu
3. Nieprawidłowości w funduszu sołeckim - ustalenia organów kontroli
3.1. Nieterminowe przekazywanie właściwej regionalnej izbie obrachunkowej uchwały rady gminy o wyodrębnieniu lub niewyodrębnieniu funduszu sołeckiego
3.2. Błędne obliczenia wysokości funduszu sołeckiego przypadającego poszczególnym sołectwom
3.3. Brak pisemnej informacji o wysokości funduszu sołeckiego dostarczonej sołtysom
3.4. Przyjmowanie od sołectw wniosków wskazujących zadania sformułowane w sposób uniemożliwiający przypisanie ich do celów określonych przez ustawodawcę i będących zadaniami własnymi gminy
3.5. Nieodrzucanie wniosków sołectw o przyznanie środków z funduszu sołeckiego, które nie spełniały wymagań określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim
3.6. Finansowanie ze środków funduszu przedsięwzięć niezgłoszonych we wnioskach poszczególnych sołectw
3.7. Niezamieszczanie w protokołach z zebrań wiejskich wszystkich danych wymaganych statutami sołectw
3.8. Ingerowanie w treść zapisów wniosków o fundusz sołecki i jego wysokość przez wójtów czy sołtysów
4. Zalecenia formułowane przez organy kontroli i nadzoru w związku z nieprawidłowościami w zakresie funkcjonowania funduszu sołeckiego
5. Okres obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego - najnowsze zmiany
6. Nieprawidłowe określenie zakresu czasowego obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego
7. Podsumowanie

Rozdział 4
Bilety wstępu i karnety na obiekty sportowe i rekreacyjne - stawka VAT
1. Stawka VAT
2. Stosowanie stawek obniżonych na gruncie dyrektywy VAT
3. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką
4. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku czynnego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką
4.1. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna nie obejmuje usługi wstępu wraz z czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją czy rozrywką
4.2. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna obejmuje usługi wstępu wraz z czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką
4.2.1. Argument z wykładni językowej
4.2.2. Argument z wykładni systemowej
4.2.3. Argument z wykładni celowościowej
5. Podsumowanie

Rozdział 5
Zwolnienie z VAT - usługi związane ze sportem
1. Wprowadzenie
2. Warunki stosowania zwolnienia
3. Podmioty prowadzące działalność sportową
4. Orzecznictwo ETS
4.1. Uzależnienie zwolnienia od wysokości kwot opłat członkowskich
4.2. Pole golfowe
4.3. Faktyczni beneficjenci usług związanych ze sportem
5. Miejsce świadczenia usług sportowych
6. Wstęp na imprezy sportowe oraz korzystanie z obiektów sportowych
7. Podsumowanie

Rozdział 6
Inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego a podatek od towarów i usług
1. Wprowadzenie
2. Podmiotowość podatkowa - JST podatnikiem VAT
3. Stawka podatku VAT przy sprzedaży związanej z obiektami sportowymi
4. Realizacja inwestycji a dotacje - podatek należny
5. Realizacja inwestycji - odliczenie podatku naliczonego
5.1. Zasada główna odliczania
5.1.1. Stan prawny obowiązujący do 31 grudnia 2015 r.
5.1.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r.
5.2. Zamiar
5.3. Pełne prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie celem sprzedaży opodatkowanej
5.4. Brak prawa do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie jedynie do celów statutowych (niepodlegających opodatkowaniu VAT)
5.5. Częściowe prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie zarówno do celów opodatkowanych, jak i do celów niepodlegających opodatkowaniu VAT
5.5.1. Stan prawny obowiązujący w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2015 r.
5.5.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r.
5.6. Zmiana przeznaczenia
6. Przekazanie w nieodpłatny zarząd


320 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022