|

ZAMKNIĘCIE ROKU W JEDNOSTKACH SFERY FINANSÓW PUBLICZNYCH wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 77.60 Twoja cena 73,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zamknięcie roku w jednostkach sfery finansów publicznych
Wszystkie publikacje z serii Biblioteka Rachunkowości Budżetowej, Podatków,
Finansów Publicznych zostały przygotowane z myślą o księgowych jednostek sektora
finansów publicznych pracujących m.in. w jednostkach samorządu terytorialnego,
jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.
W czwartej książce z tej serii tematem przewodnim jest zamknięcie roku w
jednostkach sektora finansów publicznych.
Zaprezentowano i szczegółowo omówiono procedury zamykania ksiąg rachunkowych
jednostki oraz sporządzania sprawozdania finansowego.
W publikacji znajduje się szereg praktycznych informacji na temat tego, jak
prawidłowo sporządzić i uniknąć nieprawidłowości przy sporządzaniu:
bilansu jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego,
bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
rachunku zysków i strat (wariant porównawczy),
skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego,
zestawienia zmian w funduszu jednostki.
Opracowania zostały wzbogacone o właściwe wzory dokumentów.
W książce przedstawiono ponadto:
- najnowsze zmiany przepisów w zakresie klasyfikacji budżetowej, które będą miały
zastosowanie do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał
budżetowych na 2016 r., a także takie, które wejdą w życie już od 1 stycznia 2016
r.,
- cenne informacje o tym, jak uniknąć nieprawidłowości w stosowaniu przepisów
dotyczących funduszu sołeckiego w oparciu o najnowsze dane ustaleń pokontrolnych
organów nadzorczych jednostek samorządu terytorialnego,
- wyjaśnienie kwestii zwolnień z podatku VAT w przypadku usług związanych ze sportem
oraz na czym polegają inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu
terytorialnego w kontekście podatku od towarów i usług.
Wykaz skrótów
CZĘŚĆ I KONIEC ROKU I ZAMKNIĘCIE KSIĄG RACHUNKOWYCH W JEDNOSTKACH
SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Rozdział 1
Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostkach budżetowych krok po kroku
1. Zasady ogólne zamykania ksiąg rachunkowych
1.1. Kiedy zamykamy księgi?
1.2. Terminy zamknięcia ksiąg - zasady ogólne
1.3. Terminy zamknięcia ksiąg dla jednostek sektora finansów publicznych
2. Etapy zamykania ksiąg rachunkowych
2.1. Informacje ogólne
2.2. Warunek prawidłowego sporządzenia sprawozdania - stosowanie właściwych przepisów
prawa
3. Specyficzne zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
3.1. Zasady ogólne
3.2. Zasady szczególne
4. Inwentaryzacja
4.1. Cel inwentaryzacji
4.2. Co składa się na inwentaryzację?
4.3. Rozliczenie inwentaryzacji
5. Sprawdzenie poprawności i kompletności księgowań
5.1. Rodzaje dowodów księgowych podlegających sprawdzeniu
5.2. Sprawdzenie spełnienia wymogów księgowych w zakresie ujęcia skutków finansowych
zdarzeń gospodarczych w momencie ich wystąpienia
5.3. Dokonanie weryfikacji oraz aktualizacji wyceny aktywów i pasywów
5.4. Uzgodnienie obrotów dziennika z obrotami kont księgi głównej oraz obrotów i sald
księgi głównej z zestawieniem obrotów i sald
6. Zamknięcie ksiąg rachunkowych
6.1. Zamknięcie ksiąg prowadzonych w formie elektronicznej
6.2. Zamknięcie wstępne i zamknięcie ostateczne
6.3. Na czym polega zamknięcie ksiąg rachunkowych?
6.4. Zestawienie obrotów i sald księgi głównej
6.5. Szczególna regulacja dotycząca sporządzania i zatwierdzania sprawozdań
finansowych w jednostkach sektora finansów publicznych
7. Składniki sprawozdania finansowego w przypadku jednostek sektora finansów publicznych
7.1. Bilans
7.2. Rachunek zysków i strat
7.3. Zestawienie zmian w funduszu
7.4. Bilans z wykonania budżetu JST
7.5. Zasada dotycząca państwowego funduszu celowego
7.6. Ewidencja księgowa i konta bilansowe
7.7. Konta bilansowe
7.8. Konta pozabilansowe
8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a sprawozdanie finansowe
9. Łączne sprawozdania finansowe
9.1. Części składowe sprawozdania finansowego
9.2. Informacja uzupełniająca
9.3. Skonsolidowany bilans JST
10. Zakończenie
11. Wzory dokumentów związane z zamknięciem roku
Wzór 1. Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego
Wzór 2. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Wzór 3. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy)
Wzór 4. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego
Wzór 5. Zestawienie zmian w funduszu jednostki
Rozdział 2
Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego
Rozdział 3
Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
1. Wstęp
2. Aktywa
3. Pasywa
4. Powiązania kont z pozycjami bilansu
Rozdział 4
Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego
1. Zasady sporządzania skonsolidowanego bilansu
2. Sprawowanie kontroli lub współkontroli nad inną jednostką
3. Metody konsolidacji
3.1. Metoda konsolidacji pełnej
3.2. Metoda konsolidacji proporcjonalnej
3.3. Metoda praw własności
3.4. Wybór metody konsolidacji
4. Sporządzanie skonsolidowanego bilansu
5. Dokumentacja konsolidacyjna
6. Wyłączenia z konsolidacji
7. Powiązania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego z bilansami
podlegającymi konsolidacji
Rozdział 5
Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej i samorządowego zakładu
budżetowego
1. Zagadnienia ogólne
2. Układ rodzajowy kosztów - wersja porównawcza rachunku zysków i strat
Rozdział 6
Zestawienie zmian w funduszu jednostki
Rozdział 7
Zasady sporządzania sprawozdań finansowych w jednostkach sfery finansów
publicznych
Rozdział 8
Badanie sprawozdań finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego
1. Podmiot upoważniony do badania
2. Przedmiot badania
3. Rezultat badania
Rozdział 9
Wymogi formalne sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu
terytorialnego
1. Sprawozdanie roczne - odpowiedzialność i warunki sporządzania
2. Pochodzenie danych zawartych w sprawozdaniu rocznym
3. Adresaci sprawozdania rocznego
4. Bilans skonsolidowany
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
6. Dane zawarte w sprawozdaniu rocznym
7. Uchwała budżetowa
8. Dodatkowe wskazówki praktyczne dotyczące sprawozdania rocznego
9. Podsumowanie
Rozdział 10
Zamknięcie roku w odpowiedziach na pytania
CZĘŚĆ II RACHUNKOWOŚĆ, GOSPODARKA FINANSOWA I PODATKI
Rozdział 1
Zmiana do klasyfikacji budżetowej - 24 czerwca 2015 r.
1. Zmiana, którą stosujemy od dnia 1 kwietnia 2015 r.
2. Zmiany, które stosujemy do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów
uchwał budżetowych na 2016 r.
Rozdział 2
Ewidencja niskocennych środków trwałych w jednostce budżetowej
1. Definicje i pojęcia związane ze środkami trwałymi
2. Niskocenne składniki majątku
3. Podstawy ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych
4. Przebieg ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych
5. Zakup pozostałych środków trwałych
6. Ewidencja wyposażenia i ewidencja pozabilansowa
7. Likwidacja niskocennego składnika majątku
Rozdział 3
Nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących funduszu sołeckiego
1. Czym jest fundusz sołecki?
2. Ustalenie wysokości środków funduszu
3. Nieprawidłowości w funduszu sołeckim - ustalenia organów kontroli
3.1. Nieterminowe przekazywanie właściwej regionalnej izbie obrachunkowej uchwały rady
gminy o wyodrębnieniu lub niewyodrębnieniu funduszu sołeckiego
3.2. Błędne obliczenia wysokości funduszu sołeckiego przypadającego poszczególnym sołectwom
3.3. Brak pisemnej informacji o wysokości funduszu sołeckiego dostarczonej sołtysom
3.4. Przyjmowanie od sołectw wniosków wskazujących zadania sformułowane w sposób
uniemożliwiający przypisanie ich do celów określonych przez ustawodawcę i będących
zadaniami własnymi gminy
3.5. Nieodrzucanie wniosków sołectw o przyznanie środków z funduszu sołeckiego, które
nie spełniały wymagań określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim
3.6. Finansowanie ze środków funduszu przedsięwzięć niezgłoszonych we wnioskach
poszczególnych sołectw
3.7. Niezamieszczanie w protokołach z zebrań wiejskich wszystkich danych wymaganych
statutami sołectw
3.8. Ingerowanie w treść zapisów wniosków o fundusz sołecki i jego wysokość przez wójtów
czy sołtysów
4. Zalecenia formułowane przez organy kontroli i nadzoru w związku z
nieprawidłowościami w zakresie funkcjonowania funduszu sołeckiego
5. Okres obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego - najnowsze zmiany
6. Nieprawidłowe określenie zakresu czasowego obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu
funduszu sołeckiego
7. Podsumowanie
Rozdział 4
Bilety wstępu i karnety na obiekty sportowe i rekreacyjne - stawka VAT
1. Stawka VAT
2. Stosowanie stawek obniżonych na gruncie dyrektywy VAT
3. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku biernego uczestniczenia w usłudze
związanej z rekreacją lub rozrywką
4. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku czynnego uczestniczenia w usłudze
związanej z rekreacją lub rozrywką
4.1. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna nie obejmuje usługi wstępu wraz
z czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją czy rozrywką
4.2. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna obejmuje usługi wstępu wraz z
czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką
4.2.1. Argument z wykładni językowej
4.2.2. Argument z wykładni systemowej
4.2.3. Argument z wykładni celowościowej
5. Podsumowanie
Rozdział 5
Zwolnienie z VAT - usługi związane ze sportem
1. Wprowadzenie
2. Warunki stosowania zwolnienia
3. Podmioty prowadzące działalność sportową
4. Orzecznictwo ETS
4.1. Uzależnienie zwolnienia od wysokości kwot opłat członkowskich
4.2. Pole golfowe
4.3. Faktyczni beneficjenci usług związanych ze sportem
5. Miejsce świadczenia usług sportowych
6. Wstęp na imprezy sportowe oraz korzystanie z obiektów sportowych
7. Podsumowanie
Rozdział 6
Inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego a
podatek od towarów i usług
1. Wprowadzenie
2. Podmiotowość podatkowa - JST podatnikiem VAT
3. Stawka podatku VAT przy sprzedaży związanej z obiektami sportowymi
4. Realizacja inwestycji a dotacje - podatek należny
5. Realizacja inwestycji - odliczenie podatku naliczonego
5.1. Zasada główna odliczania
5.1.1. Stan prawny obowiązujący do 31 grudnia 2015 r.
5.1.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r.
5.2. Zamiar
5.3. Pełne prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie celem sprzedaży opodatkowanej
5.4. Brak prawa do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie jedynie do celów statutowych
(niepodlegających opodatkowaniu VAT)
5.5. Częściowe prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie zarówno do celów
opodatkowanych, jak i do celów niepodlegających opodatkowaniu VAT
5.5.1. Stan prawny obowiązujący w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2015 r.
5.5.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r.
5.6. Zmiana przeznaczenia
6. Przekazanie w nieodpłatny zarząd
320 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|