Jak upadają giganci
I dlaczego niektóre firmy nigdy się nie poddają
Upadku można uniknąć.
Upadek można przewidzieć.
Upadkowi można zapobiec.
Obserwując ponury krajobraz usiany zgliszczami niegdyś wielkich, a dziś upadłych
przedsiębiorstw Jim Collins zaczyna się zastanawiać: Jak to się dzieje, że giganci
upadają? Czy upadek można przewidzieć i czy można go uniknąć? Jak nisko musi upaść
firma, żeby znaleźć się na drodze prowadzącej nieuchronnie do katastrofy? W jaki
sposób może zmienić kurs, na którym się znajduje?
W książce „Jak upadają giganci” Collins szuka odpowiedzi na te pytania, dając
przywódcom firm opartą na solidnych podstawach nadzieję, że mogą się nauczyć
zapobiegać upadkom i odwracać niekorzystny bieg zdarzeń.
W czasie projektu badawczego realizowanego przez cztery lata Collins odkrył pięć
etapów zbliżania się do upadku:
Etap pierwszy: Pycha będąca wynikiem sukcesu.
Etap drugi: Chaotyczne sięganie po więcej.
Etap trzeci: Negowanie ryzyka i zagrożenia.
Etap czwarty: Rozpaczliwe szukanie ratunku.
Etap piąty: Odejście w niebyt lub nieistotność.
Dzięki zrozumieniu poszczególnych etapów liderzy firm mogą znacznie ograniczyć
ryzyko upadku na samo dno.
Wybitne firmy potrafią się podnieść nawet po najdotkliwszym upadku.
Każda instytucja bez względu na jej wielkość jest narażona na upadek. W przyrodzie
nie ma żadnego prawa mówiącego o tym, że najsilniejsi będą tkwili na szczycie w
nieskończoność. Każdy może upaść i nieuchronnie do tego dojdzie. Z badań
prowadzonych przez Collinsa wynika jednak, że niektóre firmy nawet po osiągnięciu
etapu czwartego potrafią się odrodzić, a w pewnych przypadkach stać się nawet
silniejsze niż przedtem.
Okazuje się, że upadek jest w dużej mierze krzywdą, którą firmy same sobie
wyrządzają, a klucz do odrodzenia znajduje się w naszych rękach.
Nie jesteśmy zakładnikami okoliczności, historii ani nawet dotkliwych porażek
poniesionych w drodze na szczyt. Nadzieja nie gaśnie, dopóki ostatecznie nie wypadniemy
z gry. Giganci upadają, ale też często udaje im się powstać z kolan.
Jim Collins jest badaczem przedsiębiorstw – wielkich, dobrych,
słabych i upadłych – zarówno tych dopiero rozpoczynających działalność, jak i
tych chlubiących się stupięćdziesięcioletnią tradycją. Jest autorem bestsellera
„Od dobrego do wielkiego” oraz współautorem „Wizjonerskich organizacji”. Naucza
przywódców z sektora korporacyjnego i społecznego. O jego dokonaniach pisano w
„Fortune”, „BusinessWeek”, „The Economist”, „USA Today” i „Harvard
Business Review”.
Podziękowania
Przedmowa
Rozdział 1
Nieszczęście nadciąga po cichu
Rozdział 2
Pięć etapów zbliżania się do upadku
Rozdział 3
Etap pierwszy: pycha zrodzona z sukcesu
Rozdział 4
Etap drugi: chaotyczne sięganie po więcej
Rozdział 5
Etap trzeci: negowanie ryzyka i zagrożenia
Rozdział 6
Etap czwarty: rozpaczliwe szukanie ratunku
Rozdział 7
Etap piąty: odejście w niebyt lub nieistotność
Rozdział 8
Dobrze ugruntowana nadzieja
Dodatek 1
Kryteria wyboru upadłych firm
Dodatek 2
Kryteria wyboru firm do grupy porównawczej
Dodatek 3
Fannie Mae i kryzys finansowy w 2008 roku
Dodatek 4A
Tabela dowodów przeciwko hipotezie samozadowolenia
Dodatek 4B
Tabela dowodów świadczących o rozpaczliwym szukaniu ratunku
Dodatek 5
Jak poznać, że najważniejsze stanowiska są obsadzone odpowiednimi ludźmi?
Dodatek 6A
Upadek i odrodzenie firmy IBM
Dodatek 6B
Upadek i odrodzenie firmy Nucor
Dodatek 6C
Upadek i odrodzenie firmy Nordstrom
Dodatek 7
Schemat koncepcji "od dobrego do wielkiego"
Indeks
224 strony, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda z obwolutą