Jawność i jej ograniczenia Tom 8
Postępowanie sądowe
Tom VIII omawia zasadę jawności w postępowaniu sądowym.
Prezentowane są w nim poglądy wyrażone w referatach wygłoszonych na dwóch
konferencjach. W szczególności analizowane są zagadnienia dotyczące jawności w prawie
cywilnym, i czy jawność może być ograniczona przepisami prawa cywilnego. Podobnie
przeanalizowano wpływ regulacji prywatnoprawnych na zasadę jawności w orzecznictwie
sądowym i sądowoadministracyjnym. Ważnym zagadnieniem poruszanym w czasie konferencji,
która dotyczyła publikacji orzeczeń sądowych i ich anonimizacji jest właśnie
zagadnienie dopuszczalności publikacji orzeczeń sądów w Polsce i sądów innych państw.
Zaprezentowano także raport zawierający informacje o podstawach publikacji orzeczeń
sądów w wybranych państwach, jako realizacji prawa do informacji publicznej. Analizą
są objęte także kwestie, czy publikować orzeczenia sądów powszechnych i
administracyjnych w Polsce. Jaki powinien być zakres publikowanych orzeczeń, czyli czy
publikować wszystkie orzeczenia, czy jedynie wybrane, a jeżeli wybrane, to kto powinien
o tym decydować? W tomie tym zawarto również rozważania na temat samej anonimizacji:
czym jest, czy należy zanonimizować orzeczenia sądowe, aby uniknąć naruszenia
prywatności i innych dóbr osobistych stron postępowania, w których doszło do wydania
wyroku. Modele są różne, ale dominuje przekonanie o konieczności anonimizacji. Dotyczy
to w szczególności orzecznictwa Sądu Najwyższego, sądów powszechnych i sądów
administracyjnych. Ryzyko naruszenia prawa do prywatności w orzeczeniach Trybunału
Konstytucyjnego występuje w zasadzie jedynie w odniesieniu do skarg konstytucyjnych, oraz
pytań prawnych. Oczywiście Trybunał dokonuje anonimizacji w dopuszczalnym przepisami
prawa zakresie. Obowiązek publikowania wyroków w organie urzędowym sprawia jednak, że
możliwości modyfikowania ich treści, np. poprzez dokonywanie anonimizacji danych
osobowych, są istotnie ograniczone. Tom zawiera także analizę reguł anonimizacji
stosowanych przez sądy powszechne. Reguły te są ujednolicone w załączniku do
zarządzenia o biurowości sadowej. Nieco inaczej jest w przypadku anonimizacji orzeczeń
sadow administracyjnych, gdzie zasady anonimizacji mogą się różnić w poszczególnych
wojewódzkich sądach administracyjnych.
W tomie tym zreferowano dyskusję, jaka toczy się nad relacją pomiędzy swobodą
wypowiedzi na prawem do być zapomnianym na tle wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z
dnia 13 maja 2014 roku w sprawie Google (C-131/12 dalej orzeczenie TSUE; sprawa Google).
Autorzy
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Część I. Ograniczenie jawności w postępowaniu sądowym i
sądowoadministracyjnym
Rozdział I. Orzecznictwo sądów powszechnych dotyczące ograniczeń jawności w
sferze prywatnoprawnej
§ 1. Sfera prywatnoprawna oraz jawność. Propozycje terminologiczne
§ 2. Charakter podmiotu prawa prywatnego i jego wpływ na ograniczenie jawności
I. Uwagi wprowadzające
II. Prywatność jako dobro osobiste osoby fizycznej
III. Przykłady harmonizacji prawa do informacji i prywatności osoby fizycznej
IV. Osoby prawne i ich autonomia informacyjna na przykładzie tajemnicy przedsiębiorcy
§ 3. Podsumowanie
Rozdział II. Nowelizacja ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych w zakresie
jawności postępowań sądowych i ich informatyzacji
§ 1. Tło wprowadzenia zmian dotyczących informatyzacji
§ 2. Jawność postępowania sądowego
I. Zasada jawności postępowania sądowego
II. Portal Informacyjny Sądów Powszechnych
III. Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych
§ 3. Zakres zmian w ustawie - Prawo o ustroju sądów powszechnych
I. Obowiązki dostarczania narzędzi informatycznych
II. Ochrona danych osobowych
III. Informatyzacja sądów
IV. Przekazywanie zadań do wyspecjalizowanej jednostki
§ 4. Wniosek Prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z
Konstytucją nowelizacji ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych
innych ustaw
I. Artykuł 175a § 3 PrUstrSP
II. Artykuł 175a § 2 w zw. z art. 175 § 4 i art. 175d § 1 i § 4 PrUstrSP
§ 5. Podsumowanie
Rozdział III. Jawność postępowania sądowego a publikacja orzeczeń sądów
powszechnych w Portalu Orzeczeń
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Jawność w postępowaniu przed sądami powszechnymi
§ 3. Orzeczenia sądów powszechnych jako informacja publiczna
§ 4. Dostęp do orzeczeń sądowych za pośrednictwem Portalu Orzeczeń
jako element jawności postępowania
I. Zasady publikacji w Portalu Orzeczeń
II. Proces publikacji
III. Anonimizacja treści orzeczeń
§ 4. Portal Orzeczeń po nowelizacji PrUstrSP
I. Centralny Portal Orzeczeń
II. Proces publikacji orzeczeń i Reguły Anonimizacyjne w projekcie rozporządzenia MS
§ 5. Wnioski
Rozdział IV. Zasada jawności w działalności sądów administracyjnych
Rozdział V. Wolność wypowiedzi prasowej a prawo do bycia zapomnianym
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Wolność słowa w Internecie
§ 3. Prawo do bycia zapomnianym
§ 4. Odpowiedzialność administratorów wyszukiwarek za indeksowane treści
§ 5. Wolność wypowiedzi a usunięcie "niestosownych" linków
§ 6. Projekt ogólnego rozporządzenia
§ 7. Zakończenie
Rozdział VI. Analiza prawnoporównawcza reguł udostępniania informacji
publicznej, publikacji oraz anonimizacji orzeczeń sądowych
§ 1. Wstęp
§ 2. Wprowadzenie
§ 3. Analiza stanu legislacji w poszczególnych krajach
I. Australia
II. Norwegia
III. Francja
IV. Hiszpania
V. Holandia
VI. Hongkong
VII. Malta
VIII. Niemcy
IX. Rumunia
X. Szwecja
XI. Wielka Brytania
§ 4. Podsumowanie
Część II. Anonimizacja orzeczeń sądowych
Rozdział VII. Wybrane problemy w przedmiocie anonimizacji danych
osobowych przy udostępnianiu informacji publicznej
Rozdział VIII. Anonomizacja orzeczeń Sądu Najwyższego - zagadnienia węzłowe
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Anonimizacja w praktyce działania SN - stan dotychczasowy
§ 3. Aksjologiczne i normatywne przesłanki anonimizacji orzeczeń SN
§ 4. Zakres danych objętych anonimizacją w orzeczeniach SN
§ 5. Wnioski
Rozdział IX. Reguły anonimizacji jako narzędzie umożliwiające realizację
automatycznej anonimizacji orzeczeń sądowych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Publiczny dostęp do baz orzeczeń sądowych
§ 3. Proces anonimizacji oraz jego granice
§ 4. Reguły anonimizacji zapewniające automatyzację procesu
§ 5. Konkluzje
Rozdział X. Publikacja i anonimizacja orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ogłaszanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
§ 3. Anonimizacja orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
Część III. Dostęp do informacji sądowej a zasada jawności
Rozdział XI. Wpływ protokołu elektronicznego na jawność i dostępność
informacji sądowej
§ 1. Uwagi ogólne
§ 2. Sposób protokołowania rozpraw w wybranych państwach UE
I. Finlandia
II. Estonia
III. Wielka Brytania
IV. Niemcy
V. Włochy
VI. Hiszpania
§ 3. Rejestracja rozpraw w Polsce
§ 4. Nowe możliwości systemu cyfrowej rejestracji posiedzeń jawnych
§ 5. Stan wdrożenia systemu rejestracji rozpraw w Polsce
§ 6. Dostęp stron i pełnomocników do zapisów z przebiegu posiedzeń jawnych
§ 7. Transkrypcja protokołu elektronicznego
§ 8. E-protokół w sprawach o wykroczenia
§ 9. Podsumowanie
Rozdział XII. Dostęp do informacji sądowej za pośrednictwem Portalu
Informacyjnego
§ 1. Wstęp
I. Dostęp do informacji sądowej w przepisach procesowych
1. Udostępnianie informacji sądowej w przepisach KPC
2. Udostępnianie informacji sądowej w przepisach KPK oraz w postępowaniu wykroczeniowym
3. Dostęp dla innych uprawnionych lub upoważnionych podmiotów
II. Podstawy prawne funkcjonowania Portalu Informacyjnego
1. Portale Informacyjne funkcjonujące w poszczególnych sądach
2. Portal Informacyjny w świetle nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego z sierpnia
2014 r. oraz projektu nowelizacji Prawa o ustroju sądów powszechnych
3. Portal Informacyjny a zasada równości stron
III. Funkcjonalności Portalu Informacyjnego
1. Rejestracja użytkownika
2. Dostępne rodzaje kont
3. Moduł do e-protokołu
4. Obowiązki i uprawnienia użytkowników Portalu Informacyjnego
5. Obowiązki i odpowiedzialność Administratora
6. Dalsze plany rozwoju Portalu Informacyjnego
§ 2. Zakończenie
Rozdział XIII. Dostęp do rejestrów publicznych w postępowaniu sądowym
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Obowiązek zapewnienia dostępu do rejestru publicznego innemu podmiotowi
publicznemu
I. Sposób, zakres i tryb udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym
§ 3. Wykorzystanie rejestrów publicznych przez sądy powszechne
I. Wykorzystanie rejestrów publicznych w postępowaniu o wpis do księgi wieczystej
II. Wykorzystanie rejestrów publicznych w elektronicznym postępowaniu upominawczym
III. Wykorzystanie rejestrów publicznych w cywilnym postępowaniu ogólnym
IV. Wykorzystanie rejestrów publicznych w postępowaniu rejestrowym
V. Wykorzystanie rejestrów publicznych w postępowaniu karnym
§ 4. Udostępnianie rejestrów sądowych innym podmiotom
§ 5. Podsumowanie
Rozdział XIV. Portal e-justice - narzędzie usprawniające współpracę w Unii
Europejskiej
§ 1. Powstanie portalu i cel e-justice
§ 2. "Nawigacja" po portalu e-justice
§ 3. Interaktywne formularze - narzędzie pracy w obrocie zagranicznym
§ 4. Europejska Sieć Sądowa w sprawach cywilnych i handlowych
§ 5. Europejski Atlas Sądowy w sprawach cywilnych i jego "migracja" do portalu
e-justice
§ 6. Podsumowanie
Postulaty de lege ferenda konsorcjanta - Uniwersytetu Wrocławskiego,
dotyczące zadania I.5 "Opracowanie klasyfikacji prywatnoprawnych ograniczeń
jawności i problemów stosowania prawa z uwzględnieniem orzecznictwa sądów
powszechnych i Sądu Najwyższego"
§ 1. Zagadnienia terminologiczne
§ 2. Prawo do informacji publicznej a prawo do prywatności
§ 3. Tajemnica przedsiębiorcy a prawo do informacji publicznej
§ 4. Tajemnica korespondencji
1. Tajemnica korespondencji a prywatność - relacja
§ 5. Ograniczenie jawności w prawie prywatnym
§ 6. Wnioski de lege ferenda
Indeks rzeczowy
268 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka