ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 167.60 159,22   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PETYCJE SKARGI I WNIOSKI DZIAŁ VIII KODEKSU POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO. USTAWA O PETYCJACH. KOMENTARZ


GAJEWSKI S. JAKUBOWSKI A.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 167.60 Twoja cena  159,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Petycje, skargi i wnioski

Dział VIII Kodeksu postępowania administracyjnego. Ustawa o petycjach. Komentarz


Pierwszy na rynku praktyczny komentarz do przepisów ustawy o petycjach i przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego o skargach i wnioskach, który wyjaśnia, jak prawidłowo składać i rozpatrywać tego rodzaju wystąpienia

Najważniejsze korzyści wynikające z zakupu książki:

  • szczegółowe omówienie zasad sporządzania, wnoszenia i rozpatrywania petycji, skarg i wniosków;

  • wyczerpująca analiza zasad rozróżniania petycji, skarg i wniosków oraz praktycznych konsekwencji z tym związanych;

  • szczegółowe omówienie problemów związanych z rozpatrywaniem petycji, skarg i wniosków przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego;

  • szczegółowe omówienie zasad sporządzania dokumentów w postępowaniu w sprawie petycji, skarg i wniosków;

  • zebranie w jednej publikacji pełnego i aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych i stanowisk organów administracji dotyczących petycji, skarg i wniosków;

  • przedstawienie wzorów dokumentów, które są niezbędne dla prawidłowego prowadzenia postępowania w sprawie petycji, skarg i wniosków.

Niniejsza publikacja stanowi pierwszą na rynku wydawniczym pozycję, która szczegółowo i wyczerpująco omawia ustawę z 11 lipca 2014 r. o petycjach, która weszła w życie 6 września 2015 r., a także kompleksowo przedstawia rozwiązania zawarte w dziale VIII Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące skarg i wniosków. Ponadto publikacja zawiera jedyny na rynku komentarz do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Książka stanowi niezbędną lekturę i narzędzie pracy dla pracowników wszystkich organów władz publicznych, do których mogą być kierowane petycje, skargi i wnioski, a zatem – w szczególności – administracji samorządowej i rządowej oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych, które posługują się tymi wystąpieniami w swojej działalności. Komentarz rozwieje wiele wątpliwości interpretacyjnych, które występują w praktyce, i przedstawi prawidłowe zasady postępowania z petycjami, skargami i wnioskami, poparte poglądami zawartymi w orzecznictwie sądów administracyjnych i w stanowiskach organów administracyjnych.

Komentarz stanowi kompleksowe opracowanie prawnych zagadnień związanych ze składaniem i rozpatrywaniem petycji, skarg i wniosków. Jest materia szczególnie istotna po wejściu w życie ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach. W komentarzu położono szczególny nacisk na kwestie związane z prawidłowym prowadzeniem postępowania w sprawie petycji, skarg i wniosków przez organy, do których kierowane są takie wystąpienia, w tym właściwego odpowiadania na nie. Zwrócono również uwagę na zasady precyzyjnego rozróżniania tych środków. Ponadto komentarz zawiera omówienie sposobu prawidłowego sporządzania pism w tym postępowaniu wraz z przedstawieniem ich prawidłowo przygotowanych wzorów. Uzupełnieniem zagadnień omawianych w komentarzu jest najważniejsze orzecznictwo sądów administracyjnych i stanowiska organów administracji. Praktyczny charakter komentarza wzmacnia przedstawienie wielu przykładów obrazujących trudności związane z omawianymi w nim zagadnieniami.

Dzięki niniejszej publikacji Czytelnik dowie się w szczególności:

  • jakie są obowiązki organu, do którego wniesiono petycję, skargę lub wniosek;

  • w jaki sposób prawidłowo prowadzić postępowanie w sprawie petycji, skargi lub wniosku;

  • w jaki sposób prawidłowo odpowiadać na petycje, skargi i wnioski;

  • w jaki sposób prawidłowo sporządzać niezbędne dokumenty związane z przyjmowaniem i załatwianiem petycji, skarg i wniosków;

jak zgodnie z prawem powinny być sporządzane i podejmowane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego uchwały dotyczące petycji, skarg i wniosków.


Wykaz skrótów
Wykaz orzeczeń
Wykaz literatury
Wprowadzenie

Część I. Komentarz do Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego

DZIAŁ VIII. Skargi i wnioski

Rozdział 1. Postanowienia ogólne

Art. 221. [Podmioty uprawnione do wnoszenia skarg i wniosków; adresaci skarg i wniosków]
I. Konstytucyjne prawo składania skarg i wniosków
II. Krąg podmiotów uprawnionych do wnoszenia skarg i wniosków
III. Krąg podmiotów obowiązanych do załatwiania skarg i wniosków
IV. Interesy chronione w postępowaniu w sprawie skarg i wniosków
V. Postępowanie w sprawie skarg i wniosków jako forma kontroli społecznej
VI. Postępowanie w sprawie skarg a postępowanie w sprawie wniosków
VII. Postępowanie w sprawie skarg i wniosków jako postępowanie administracyjne uproszczone
VIII. Postępowanie w sprawie skarg i wniosków a postępowanie administracyjne ogólne oraz postępowania sądowe
IX. Postępowanie w sprawie skarg i wniosków a zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego
X. Postępowanie w sprawie skarg i wniosków a przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego o postępowaniu administracyjnym ogólnym
XI. Wyłączenia stosowania przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego o
postępowaniu w sprawie skarg i wniosków

Art. 222. [Zasada ograniczonego formalizmu, zasada jednotorowości proceduralnej]
I. Zasada ograniczonego formalizmu, zasada jednotorowości proceduralnej
II. Zasada ograniczonego formalizmu i zasada jednotorowości proceduralnej w postępowaniu w sprawie skarg i wniosków a postępowanie w sprawie petycji
III. Skarga, wniosek, petycja - sposób rozróżnienia
IV. Wystąpienia zawierające łącznie elementy skarg, wniosków i petycji

Art. 223. [Zasada przestrzegania właściwości; odpowiedzialność za niewłaściwe i nieterminowe załatwianie skarg i wniosków]
I. Pojęcia rozpatrzenia i załatwienia skargi (wniosku)
II. Właściwość do rozpatrzenia i załatwienia skargi (wniosku)
III. Zasada przestrzegania właściwości
IV. Odpowiedzialność za niewłaściwe i nieterminowe załatwianie skarg i wniosków

Art. 224. [Pojęcie organu państwowego]
I. Funkcja przepisu
II. Pojęcie organu przedsiębiorstwa państwowego
III. Pojęcie innych państwowych jednostek organizacyjnych

Art. 225. [Przeciwdziałanie hamowaniu skarg]
I. Cel regulacji
II. Strona podmiotowa
III. Dostarczenie do publikacji materiału mającego znamiona skargi lub wniosku
IV. Strona przedmiotowa
V. Uszczerbek i zarzut
VI. Działanie w granicach prawem dozwolonych
VII. Współstosowanie regulacji z normami o odpowiedzialności pracowniczej
VIII. Stosunek artykułu 225 do ustawy o ochronie danych osobowych
IX. Zakaz upubliczniania danych osób wnoszących skargę lub wniosek
X. Naruszenie dóbr osobistych przez wniesienie skargi lub wniosku bądź materiału o ich znamionach do publikacji
XI. Dostęp do informacji publicznej
XII. Relacje z Prawem prasowym
XIII. Artykuł 225 Kodeksu postępowania administracyjnego a Ordynacja podatkowa
XIV. Ochrona z artykułu 225 a możliwość kształtowania składu organów kolegialnych jednostek samorządu terytorialnego
XV. Kontrola sądowa zapewnienia ochrony z artykułu 225

Art. 226. [Upoważnienie do wydania rozporządzenia]
I. Konstytucyjność przepisu
II. Zakres delegacji do wydania rozporządzenia

Rozdział 2. Skargi

Art. 227. [Zakres przedmiotowy skargi i jego granice]
I. Zakres przedmiotowy skargi i jego granice
II. Zakres przedmiotowy skargi - zarzuty
III. Kryteria zarzutów podnoszonych w skardze

Art. 228. [Tryb wnoszenia skargi]

Art. 229. [Właściwość do załatwienia skargi]
I. Reguły ustalania właściwości do rozpatrzenia skarg
II. Sposób ustalania właściwości do rozpatrzenia skargi a jej funkcje
III. Skargi na organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego
IV. Skargi na organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej
V. Skargi na wojewodę
VI. Skargi na ministra
VII. Skargi na organ centralny i jego kierownika
VIII. Skargi na organy administracji państwowej niebędące organami administracji rządowej.

Art. 230. [Właściwość do rozpatrzenia skargi na organizację społeczną]

Art. 231. [Przekazanie skargi według właściwości]

Art. 232. [Delegowanie załatwienia skargi]
I. Delegacja do załatwienia skargi
II. Załatwienie a rozpatrzenie skargi

Art. 233. [Skarga w sprawie indywidualnej]
I. Zasada jednotorowości proceduralnej i pierwszeństwa postępowania jurysdykcyjnego
II. Istota regulacji
III. Wadliwa kwalifikacja treści skargi a bezczynność organu
IV. Właściwość rzeczowa sądów w sytuacji spornej kwalifikacji pisma

Art. 234. [Skarga w toku postępowania]
I. Istota przepisu
II. Obowiązek informacyjny wobec stron postępowania
III. Obowiązek badania treści pisma
IV. Skarga złożona przez stronę postępowania w kwestii, która go nie dotyczy

Art. 235. [Skarga po zakończeniu postępowania]
I. Istota przepisu
II. Nowelizacja z 2010 r.
III. Obowiązek precyzyjnego ustalenia treści skargi
IV. Podmiot wnoszący skargę a dalsze postępowanie

Art. 236. [Właściwość organu]
I. Istota przepisu
II. Forma przekazania skargi

Art. 237. [Termin i sposób załatwienia]
I. Zasada szybkości w postępowaniu skargowym
II. Termin na załatwienie skargi
III. Obowiązek informowania przez organ o przekroczeniu terminu ustawowego
IV. Środki zwalczania bezczynności lub przewlekłości organu przy załatwianiu skargi
V. Środki zaskarżenia uchybienia terminowi lub przewlekłości przy rozpatrywaniu skargi w ramach systemu administracji
VI. Uwzględnienie środka zaskarżenia na bezczynność lub przewlekłość w postępowaniu skargowym. Rażące naruszenie prawa
VII. Charakter czynności postępowania skargowego
VIII. Dokumenty postępowania skargowego a ustawa o dostępie do informacji publicznej
IX. Charakter prawny zawiadomienia
X. Zasada prawdy obiektywnej w postępowaniu skargowym
XI. Związanie organu sposobem załatwienia skargi
XII. Negatywne załatwienie skargi
XIII. Załatwienie skargi a załatwienie objętej nią sprawy
XIV. Uwzględnienie skargi
XV. Uprawnienia posłów, senatorów i radnych w postępowaniu skargowym
XVI. Informacja o stanie załatwienia skargi kierowana do posła, senatora albo radnego
XVII. Adresaci zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi
XVIII. Brak środków zaskarżenia w sprawach skarg przed 15.8.2015 r.
XIX. Kognicja sądów administracyjnych w sprawie postępowań skargowych po 15.8.2015 r.
XX. Skarga na nieprawidłowe załatwienie wcześniejszej skargi

Art. 238. [Treść zawiadomienia]
I. Uwagi ogólne
II. Forma zawiadomienia
III. Wyłączenie kognicji sądów administracyjnych
IV. Elementy zawiadomienia
V. Sposób załatwienia skargi
VI. Uzasadnienie faktyczne i prawne

Art. 239. [Ponowne złożenie]
I. Uwagi ogólne
II. Warunki zastosowania
III. Brak obowiązku informacyjnego
IV. Skutki prawne
V. Relacja artykułu 239 do artykułu 225

Art. 240. [Odesłanie]
I. Uwagi ogólne
II. Pierwszeństwo postępowania jurysdykcyjnego
III. Dopuszczalność wnoszenia skarg w sprawach wewnętrznych
IV. Odpowiednie stosowanie przepisów działu VIII
V. Skargi kierowane do sądów

Rozdział 3. Wnioski

Art. 241. [Zakres przedmiotowy wniosku i jego granice]

Art. 242. [Właściwość do rozpatrzenia wniosków]

Art. 243. [Przekazanie według właściwości]

Art. 244. [Terminy; zawiadomienie]
I. Zasada szybkości w postępowaniu wnioskowym
II. Uprawnienia posłów, senatorów i radnych
III. Braki regulacji
IV. Zawiadomienie o sposobie załatwienia wniosku
V. Równoczesność

Art. 245. [Przekroczenie terminu]
I. Treść zawiadomienia
II. Dodatkowy termin załatwienia wniosku
III. Jednorazowość wyznaczenie terminu dodatkowego
IV. Zawiadomienie a skarga
V. Termin załatwienia a zrealizowania wniosku

Art. 246. [Skarga w sprawie wniosku]
I. Uwagi ogólne
II. Bezczynność przy załatwianiu skargi na bezczynność w załatwianiu wniosku
III. Dopuszczalność skargi w przedmiocie wniosku
IV. Uwzględnienie skargi w przedmiocie wniosku
V. Brak kontroli sądowej bezczynności lub przewlekłego załatwiania wniosku przed 15.8.2015 r.
VI. Dopuszczalność skargi do sądu administracyjnego na bezczynność lub przewlekłe załatwianie wniosku po 15.8.2015 r.

Art. 247. [Odesłanie]
I. Odpowiedniość stosowania przepisów prawa
II. Odpowiednie stosowanie art. 230 Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu wnioskowym
III. Odpowiednie stosowanie art. 237 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu wnioskowym
IV. Odpowiednie stosowanie art. 238 Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu wnioskowym

Rozdział 4. Udział prasy i organizacji społecznych

Art. 248. [Pośrednictwo prasy]
I. Uwagi ogólne
II. Skargi i wnioski redakcji

Art. 249. [Pośrednictwo organizacji społecznych]

Art. 250. (uchylony).

Art. 251. [Odesłanie]

Art. 252. (uchylony)

Rozdział 5. Przyjmowanie skarg i wniosków

Art. 253. [Przyjmowanie obywateli przez organy w sprawach skarg i wniosków]
I. Przedmiot regulacji
II. Wyłączenie cudzoziemców
III. Obowiązki piastuna organu (jego zastępcy)
IV. Lista
V. Godziny i terminy przyjmowania
VI. Umieszczenie informacji
VII. Przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków w jednostkach samorządu terytorialnego
VIII. Informacja o przyjmowaniu skarg i wniosków jako informacja publiczna
IX. Regulacje wewnętrzne

Art. 254. [Rejestracja i przechowywanie]
I. Uwagi ogólne
II. Regulacja rejestrowania i przechowywania skarg i wniosków w aktach szczególnych

Art. 255. (uchylony).

Art. 256. [Wyłączenie pracownika]
I. Uwagi ogólne
II. Bezwzględny charakter normy
III. Odpowiedzialność pracownika
IV. Wyłączenie pracownika przy wnioskach

Rozdział 6. Nadzór i kontrola

Art. 257. [Nadzór zwierzchni nad załatwianiem skarg i wniosków]
I. Pojęcie nadzoru zwierzchniego
II. Rozdział kompetencji w zakresie nadzoru zwierzchniego

Art. 258. [Nadzór i kontrola nad załatwianiem skarg i wniosków]
I. Charakter przepisu
II. Nadzór uregulowany w art. 258 Kodeksu postępowania administracyjnego a nadzór zwierzchni (art. 257 Kodeksu postępowania administracyjnego)
III. Organy właściwe

Art. 259. [Okresowe oceny załatwiania skarg i wniosków]

Art. 260. (uchylony).

Część II. Komentarz do rozporządzenia w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków

Rozdział 1. Przepisy ogólne
§1. [Zakres normowania rozporządzenia]
I. Zakres normowania rozporządzenia
II. Skargi, wnioski i materiały przekazane przez media
§ 2. [Skargi i wnioski przesłane w odpisie]
I. Funkcja przepisu
II. Przesłanki zastosowania
§ 3. [Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków]
§ 4. [Delegowanie uprawnienia do załatwienia skargi]

Rozdział 2. Przyjmowanie skarg i wniosków
§ 5. [Tryb wnoszenia]
I. Formy wniesienia skarg i wniosków
II. Wnoszenie skarg i wniosków za pomocą poczty elektronicznej
§ 6. [Protokół]
I. Sporządzanie i treść protokołu ze zgłoszenia skargi lub wniosku
II. Wnoszenie skarg i wniosków przez osoby niemogące złożyć podpisu
§ 7. [Potwierdzenie]
I. Obowiązek potwierdzenia złożenia skargi lub wniosku
II. Odmowa potwierdzenia a hamowanie krytyki

Rozdział 3. Rozpatrywanie skarg i wniosków
§ 8. [Braki skargi lub wniosku]
I. Niedopuszczalność skarg i wniosków anonimowych
II. Adres
III. Warunki pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpoznania
IV. Wezwanie do wyjaśnienia lub uzupełnienia skargi bądź wniosku
V. Forma i treść wezwania
VI. Brak podstawy do wzywania do uzupełnienia innych elementów pisma
§ 9. [Zbieranie materiałów i wyjaśnień]
I. Postępowanie wyjaśniające w związku ze skargą lub wnioskiem
II. Zbieranie materiałów a terminy załatwienia skargi lub wniosku
III. Zbieranie materiałów a treść zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi lub wniosku
IV. Zwrócenie się do innego organu o materiały lub wyjaśnienia
V. Forma zbierania materiałów lub wyjaśnień
§ 10. [Skarga lub wniosek dotyczące spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy]
§ 11. [Wyłączenie od załatwienia skargi]
I. Funkcje przepisu
II. Zakres podmiotowy wyłączenia
III. Konsekwencje naruszenia zakazu
§ 12. [Środki zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień]
§ 13. [Zawiadomienie redakcji]
I. Redakcje uprawnione
II. Obligatoryjność zawiadamiania redakcji
III. Treść zawiadomienia

Rozdział 4. Przepis końcowy
§ 14. [Wejście w życie]

Część III. Komentarz do ustawy o petycjach

Art. 1. [Zakres normowania ustawy]
I. Uwagi ogólne
II. Pojęcia

Art. 2. [Pojęcie petycji]
I. Podmioty wnoszące petycję
II. Interesy chronione w postępowaniu w sprawie petycji
III. Krąg adresatów petycji
IV. Przedmiot petycji

Art. 3. [Zasada ograniczonego formalizmu, zasada jednotorowości proceduralnej]
I. Treść zasad
II. Skarga, wniosek, petycja - sposób rozróżnienia
III. Wystąpienia zawierające łącznie elementy skarg, wniosków i petycji

Art. 4. [Elementy formalne petycji]
I. Uwagi ogólne
II. Oznaczenie podmiotu
III. Wskazanie adresu
IV. Oznaczenie adresata
V. Przedmiot petycji
VI. Zgoda na ujawnienie danych osobowych
VII. Podpis pod petycją pisemną
VIII. Nieobligatoryjność podpisu pod petycją składaną za pomocą środków komunikacji elektronicznej
IX. Adres poczty elektronicznej
X. Środki komunikacji elektronicznej
XI. Skutki braków

Art. 5. [Petycje w interesie podmiotu trzeciego]
I. Uwagi ogólne
II. Forma zgody
III. Wyjaśnienie wątpliwości

Art. 6. [Przekazanie petycji podmiotowi właściwemu]
I. Uwagi ogólne
II. Treść zawiadomienia
III. Charakter terminu
IV. Liczba spraw
V. Bieg terminu po przekazaniu petycji

Art. 7. [Skutki braków formalnych petycji]
I. Konsekwencje braków formalnych względnych i bezwzględnych
II. Pozostawienie petycji bez rozpatrzenia
III. Terminy

Art. 8. [Informacja o petycjach]

Art. 9. [Petycje do Sejmu, Senatu i organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego]
I. Petycje do Sejmu i Senatu
II. Dekoncentracja wewnętrzna

Art. 10. [Terminy rozpatrzenia petycji]
I. Termin rozpatrzenia petycji - uwagi ogólne
II. Rozpatrzenie petycji "bez zbędnej zwłoki"
III. Przedłużenie terminu

Art. 11. [Petycja wielokrotna]
I. Uwagi ogólne
II. Zarządzenie
III. Obowiązki informacyjne
IV. Ogłoszenie o wezwaniu do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji
V. Sposób zawiadomienia o sposobie załatwienia petycji wielokrotnej

Art. 12. [Pozostawienie petycji bez rozpatrzenia]
I. Uwagi ogólne
II. Przesłanki pozostawienia petycji ponownej bez rozpatrzenia
III. Informacja o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia
IV. Tożsamość przedmiotowa petycji w części

Art. 13. [Zawiadomienie; Uzasadnienie; Wyłączenie skargi]
I. Uwagi ogólne
II. Sposób załatwienia petycji
III. Elementy formalne zawiadomienia o sposobie załatwienia petycji
IV. Uzasadnienie sposobu załatwienia petycji
V. Niedopuszczalność skargi powszechnej
VI. Dopuszczalność skargi do sądu administracyjnego na bezczynność lub przewlekłe załatwianie petycji

Art. 14. [Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim]
I. Cel przepisu
II. Treść informacji

Art. 15. [Odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego]

Art. 16. [Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego]

Art. 17. [Wejście w życie]

Część IV. Wzory dokumentów

Wzór Nr 1: Skarga
Wzór Nr 2: Przekazanie skargi organowi właściwemu
Wzór Nr 3: Zawiadomienie o przekazaniu skargi organowi właściwemu
Wzór Nr 4: Wskazanie organu właściwego
Wzór Nr 5: Przekazanie skargi do rozpatrzenia organowi niższego stopnia
Wzór Nr 6: Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi
Wzór Nr 7: Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi (uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego)
Wzór Nr 8: Wniosek
Wzór Nr 9: Przekazanie wniosku organowi właściwemu
Wzór Nr 10: Zawiadomienie o przekazaniu wniosku organowi właściwemu
Wzór Nr 11: Zawiadomienie o sposobie załatwienia wniosku
Wzór Nr 12: Przedłużenie terminu załatwienia wniosku
Wzór Nr 13: Skarga na sposób załatwienia wniosku
Wzór Nr 14: Petycja
Wzór Nr 15: Przekazanie petycji do podmiotu właściwego
Wzór Nr 16: Zawiadomienie o przekazaniu petycji podmiotowi właściwemu
Wzór Nr 17: Wezwanie do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji
Wzór Nr 18: Informacja o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia i poprzednim sposobie załatwienia petycji
Wzór Nr 19: Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji


214 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022