Pozacenowe kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych
Powszechne stosowanie kryterium ceny jako jedynego czynnika wyboru oferty
najkorzystniejszej spowodowało, iż zagadnienie kryteriów oceny stało się mało
kontrowersyjne. Jednakże zmiany dokonane nowelizacją ustawy – Prawo zamówień
publicznych z 29.08.2014 całkowicie odmieniły role kryteriów oceny ofert w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego.
Obecnie kryteria oceny ofert stanowią przedmiot wielu sprzecznych wewnętrznie i
wykluczających się interpretacji w ramach systemu zamówień publicznych, dokonywanych
przez wszystkich uczestników i obserwatorów tego procesu – zamawiających, wykonawców
oraz służb kontrolnych, zarówno krajowych jak i unijnych.
Pozacenowe kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych - to pozycja
skierowana do wszystkich osób zaangażowanych w sporządzanie i ocenę ofert, a więc do
administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli, firm zajmujących się
wykonywaniem kontraktów dla administracji oraz beneficjentów funduszy UE. Stanowi
przekrojowe kompendium informacji na temat pozacenowych kryteriów oceny ofert zgodne ze
stanem wiedzy na 2015 r.
W książce znajdują się przydatne informacje, dotyczące całkowitej nowości w
polskiej praktyce zamówień publicznych, czyli kryterium kosztu życia produktu.
Praktyczne wskazówki, odnoszące się do podziału kryteriów, pozwolą uniknąć wielu
nieporozumień na tle stosowania kryteriów pozacenowych np.:
czy kryteria pozacenowe i kryteria jakościowe to pojęcia tożsame,
czy istnieją obowiązkowe kryteria pozacenowe,
czy zamawiający może dowolnie modyfikować kryteria oceny ofert w trakcie
postępowania,
jaki wpływ mają pozacenowe kryteria oceny ofert na możliwość aneksowania umowy,
jak szczegółowo powinny być opisywane kryteria pozacenowe,
jakie są zasady stosowania kryteriów pozacenowych w zamówieniach wyłączonych
spod Pzp,
jakie są relacje pomiędzy kryteriami a podkryteriami.
Przedmowa
Wykaz skrótów
Rozdział I. Kryteria oceny ofert w Prawie zamówień publicznych
1. Zasady stosowania pozacenowych kryteriów obowiązkowych
2. Kryteria oceny ofert w SIWZ i ogłoszeniu o zamówieniu
3. Kryteria a podkryteria
4. Porównywalność kryteriów w ofertach
5. Kryteria oceny ofert a zmiana umowy
6. Obowiązek stosowania kryteriów pozacenowych
Rozdział II. Podział kryteriów pozacenowych
1. Kryteria podmiotowe i przedmiotowe
2. Kryteria ekonomiczne (kosztowe)
3. Kryteria jakościowe
3.1. Jakość jako subiektywne kryterium wyboru oferty
3.2. Kryteria jakościowe - usługi prawne - zamówienia publiczne
3.3. Przykład kryterium jakościowo-funkcjonalnego
3.4. Przykładowe kryterium jakościowe
4. Kryteria nietypowe
4.1. Kara umowna
4.2. Odległość od siedziby zamawiającego
4.3. Scenariusz koncertu
4.4. Kryterium koncepcji nadzoru nad jakością sprzątania
4.5. Kryterium doświadczenia w żywieniu
Rozdział III. Pozacenowe kryteria oceny ofert w orzecznictwie
1. Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej
1.1. Kryterium: termin wykonania zamówienia
1.2. Kształtowanie podmiotowych kryteriów oceny ofert
- doświadczenie i certyfi katy w usługach szkoleniowych
1.3. Jakościowe kryteria oceny ofert
1.4. Kryteria jakościowe w zakresie usług zarządzania - opis kryteriów
1.5. Kryteria oceny ofert w usługach społecznych
1.6. Kryterium jakości w systemach IT - sposób realizacji oraz testy
2. Opinie Urzędu Zamówień Publicznych
2.1. Niedopuszczalność zwrotu próbek załączonych do oferty wybranego wykonawcy
2.2. Obowiązek stosowania kryteriów środowiskowych przy zakupie pojazdów transportu
drogowego
Rozdział IV. Pozacenowe kryteria oceny ofert - praktyczne wskazówki
1. Pozacenowe kryteria oceny ofert a przetarg na gospodarowanie odpadami
2. Kryteria oceny ofert przy zamówieniu na roboty budowlane
3. Zasada kilku kryteriów w przypadku zawierania umowy ramowej
4. Wprowadzenie kryterium ograniczającego położenie zaplecza gastronomicznego wykonawcy
jako naruszające zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
5. Termin płatności faktury jako pozacenowe kryterium oceny ofert
6. Cena jako jedyne kryterium oceny ofert na usługi pocztowe dla potrzeb jednostki
7. Kryteria oceny ofert na usługę cateringową
8. Skutki nieprecyzyjności pozacenowych kryteriów oceny ofert
9. Pozacenowe kryterium oceny ofert w usługach niepriorytetowych
250 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka