ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SPRAWOZDANIA W JEDNOSTKACH POMOCY SPOŁECZNEJ ZAMKNIĘCIE ROKU 2015


CELLARY M. PAWKA-NOWAK E.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 156.39 Twoja cena  148,57 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sprawozdania w jednostkach pomocy społecznej

Zamknięcie roku 2015


Stan prawny: październik 2015 r.

Jednostki pomocy społecznej sporządzają sprawozdania finansowe, sprawozdania budżetowe, sprawozdania z zakresu operacji finansowych, sprawozdania z wydatków strukturalnych oraz sprawozdania statystyczne. Poniżej podajemy terminy sporządzania tych sprawozdań: 

  • 10 listopada 2015 r. upływa termin przekazania przez jednostki pomocy społecznej do zarządu JST sprawozdania jednostkowego Rb-27S oraz Rb-28S za październik.
  • 10 grudnia 2015 r. upływa termin przekazania przez jednostki pomocy społecznej do zarządu JST sprawozdania jednostkowego Rb-27S oraz Rb-28S za listopad.
  • 15 stycznia 2016 r. upływa termin przekazania sprawozdań rzeczowo finansowych – finansowych z realizacji ustaw: o świadczeniach rodzinnych i ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów za IV kwartał 2015 r.
  • 15 stycznia 2016 r. – zakończenie inwentaryzacji drogą z spisu natury, i potwierdzenia sald
  • 31 stycznia 2016 r. upływa termin przekazania przez jednostki bezpośrednio realizujące zadania do zarządów JST sprawozdania kwartalnego Rb-27ZZ oraz Rb-50 za IV kwartał.
  • 1 lutego 2016 r. upływa termin:
    - przekazania przez jednostki pomocy społecznej do zarządu JST rocznego jednostkowego sprawozdania Rb-27S i Rb-28S,
    - przekazania przez jednostki pomocy społecznej do zarządu JST kwartalnego jednostkowego sprawozdania Rb-Z oraz Rb-N za IV kwartał oraz rocznego Rb-UZ,
    - przekazania przez jednostki bezpośrednio realizujące zadania do JST kwartalnego jednostkowego sprawozdania Rb-ZN za IV kwartał.
  • 10 luty 2016 r. upływa termin przekazania przez jednostki pomocy społecznej do zarządu JST sprawozdania jednostkowego Rb-27S oraz Rb-28S za styczeń; dane wypełniane są w zakresie klasyfikacji budżetowej planu i wykonania,
  • 10 marca 2015 r. upływa termin przekazania przez jednostki pomocy społecznej do zarządu JST sprawozdania jednostkowego Rb-27S oraz Rb-28S za luty
  • Do 31 marca 2016 r. należy sporządzić:
    - sprawozdania finansowe za 2015 r.  W tym celu z końcem roku należy zamknąć księgi rachunkowe, a ta czynność powinna być poprzedzona inwentaryzacją,
    - roczne sprawozdania z wydatków strukturalnych Rb-WSa.

Dzięki książce dowiedzą się Państwo m.in.:

  1. jak sporządzić roczne sprawozdania finansowe – szczegółowe omówienie bilansu, rachunku zysków i strat i zestawienia zmian w funduszu wraz z przedstawieniem powiązań poszczególnych wierszy z kontami,

  2. jak w sprawozdaniu finansowym ująć salda kont bilansowych,  prawidłowo wyliczyć wynik finansowy i zaprezentować zmiany w funduszu jednostki,

  3. jak wyceniać aktywa  i dokonać odpis aktualizujący, w tym odpis na należności od dłużników alimentacyjnych,

  4. jak w sprawozdaniu Rb-27S ująć  plan, należności, dochody i saldo końcowe należności w stosunku do dochodów zaplanowanych, w  tym dochody z tytułu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych ustaw zleconych gminom,

  5. jak w sprawozdaniu Rb-28S ująć plan, jego zaangażowanie, wydatki wykonane oraz zobowiązania w stosunku do wydatków zaplanowanych; szczegółowe omówienie zagadnień związanych z zaangażowaniem;

  6. jak w sprawozdaniu Rb-27ZZ ująć plan, należności, dochody przekazane i wykonane  w tym potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego oraz saldo końcowe należności z tytułu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami; szczegółowe omówienie zagadnień związanych z wykazywaniem potrąceń na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i ich związek z Rb-27S;

  7. jak w sprawozdaniu Rb-50 ująć wydatki realizowane w ramach zadań zleconych oraz jakie zależności występują miedzy  sprawozdaniami Rb-50,  a Rb-28S i sprawozdaniem Rb-50 o dochodach związanych z wykonywaniem zadań zleconych, sporządzanym przez jednostki samorządu terytorialnego,

  8. jakie wydatki w pomocy społecznej należy uznać za strukturalne i do jakich kodów je przypisać (np. rehabilitacja dzieci i młodzieży– kod 71; wynagrodzenia pracownika socjalnego nadzorującego realizowanie przez pełnoletnich wychowanków opuszczających rodziny zastępcze oraz całodobowe placówki opiekuńczo- wychowawcze – kod 71;

  9. jak stosować właściwe formy przekazywania sprawozdań z operacji finansowych,

  10. jak prawidłowo stosować zasady sporządzania korekt,

  11. jak kwalifikować zobowiązania do właściwych tytułów dłużnych,

  12. jak prezentować zobowiązania według właściwych  grup wierzycieli,

  13. jak wykazywać należności według prawidłowych gup dłużników,

  14. jak zachować zgodność danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-Z i Rb-UZ,

  15. jak wypełniać poszczególne części sprawozdań rzeczowo-finansowych z realizacji ustaw: o świadczeniach rodzinnych i ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w tym jak rozliczać koszty obsługi zadań z uwzględnieniem wykluczenia wydatków na obsługę zasiłku dla opiekuna. W jaki sposób sprawdzić wydatki wykazywane w sprawozdaniach rzeczowo-finansowych z wydatkami ujętymi w  sprawozdaniu Rb-28S.

Schematy księgowań w zakresie:

  1. Kosztów i przychodów na przełomie roku budżetowego,
  2. Różnic inwentaryzacyjnych,
  3. Rozliczenie międzyokresowe czynne i bierne
  4. Rezerwy,
  5. Różnice kursowe,
  6. Ustalanie wyniku finansowego,
  7. Korekty błędów,
  8. Odpisy aktualizujące należności,
  9. Zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.

Wzory dokumentów:

  1. Uzgodnienie sald – odcinek A i B,
  2. Protokół z weryfikacji należności,
  3. Zestawienie obrotów i sald dla ręcznie prowadzonych ksiąg inwentarzowych,
  4. Zarządzenie o inwentaryzacji,
  5. Przykładowe rozliczenie (wycena) spisu materiałów spisanych w koszty a niezużytych,do końca roku,
  6. Zestawienie różnic inwentaryzacyjnych,
  7. Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych,
  8. Zarządzenie do odpisu aktualizującego w OPS,
  9. Bilans, rachunek zysków i strat i zestawienie zmian w funduszu,
  10. Sprawozdania budżetowe Rb-27S, Rb-ZZ, Rb-28S, Rb-50,
  11. Sprawozdania Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-UN,
  12. Sprawozdania Rb-WSa,
  13. Sprawozdania rzeczowo-finansowe z funduszu alimentacyjnego,
  14. Sprawozdania rzeczowo-finansowe ze świadczeń rodzinnych.

Książka zawiera ponadto liczne tabele, zestawienia oraz przykłady sporządzania poszczególnych sprawozdań z uwzględnieniem specyfiki jednostek pomocy społecznej.


Nota autorska
Wykaz skrótów

Część I. Sprawozdanie finansowe za 2015 r. w jednostkach pomocy społecznej

Rozdział I. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych oraz zamknięcie ksiąg rachunkowych
1. Przepisy regulujące sporządzanie sprawozdań finansowych za 2015 r.
2. Nadrzędne zasady rachunkowości
3. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych przez jednostki pomocy społecznej
4. Zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2015 r. w jednostkach pomocy społecznej
4.1. Zapewnienie kompletności ksiąg rachunkowych
4.2. Inwentaryzacja w związku z zamknięciem roku obrotowego
4.3. Zapewnienie współmierności przychodów i kosztów. Koszty i przychody na przełomie roku obrotowego
4.4. Wycena aktywów i pasywów w jednostkach pomocy społecznej
4.4.1. Wpływ zasad rachunkowości na wycenę składników majątkowych
4.4.2. Zasady wyceny aktywów i pasywów na dzień bilansowy
4.4.3. Wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych na dzień bilansowy oraz ewidencja księgowa różnic kursowych
4.5. Ustalanie wyniku finansowego jednostki pomocy społecznej
4.6. Wewnętrzne uzgodnienia ksiąg rachunkowych
4.7. Wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz zapisy we wstępnie zamkniętych księgach rachunkowych

Rozdział II. Bilans
1. Ogólne zasady sporządzania bilansu
2. Charakterystyka poszczególnych wierszy bilansu
3. Przykład sporządzania bilansu ośrodka pomocy społecznej za 2015 r.

Rozdział III. Odpisy aktualizujące należności
1. Przesłanki dokonania odpisów aktualizujących
2. Ewidencja księgowa odpisu aktualizującego w jednostkach pomocy społecznej
2.1. Odpisy aktualizujące środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz środki trwałe w budowie
2.2. Ewidencja odpisów aktualizujących z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych w budowie
2.3. Odpisy aktualizujące w zakresie rzeczowych aktywów obrotowych
2.4. Odpisy aktualizujące należności

Rozdział IV. Rachunek zysków i strat
1. Zasady sporządzania
2. Powiązanie poszczególnych pozycji rachunku zysków i strat (wariant porównawczy) z zapisami księgowymi
3. Przykład sporządzania rachunku zysków i strat w jednostce pomocy społecznej za 2015 r.

Rozdział V. Zestawienie zmian w funduszu jednostki
1. Księgowe ujęcie funduszu jednostki pomocy społecznej
2. Ewidencja operacji zmniejszających i zwiększających fundusz jednostki
w jednostkach pomocy społecznej
3. Charakterystyka poszczególnych wierszy zestawienia zmian w funduszu jednostki
4. Przykład sporządzania zestawienia zmian w funduszu jednostki pomocy społecznej za 2015 r.

Rozdział VI. Wzory dokumentów dotyczące sprawozdania finansowego
1. Uzgodnienie sald - odcinek A i B
2. Protokół z weryfikacji należności
3. Zestawienie obrotów i sald dla ręcznie prowadzonych ksiąg inwentarzowych
4. Zarządzenie o inwentaryzacji
5. Przykładowe rozliczenie (wycena) spisu materiałów spisanych w koszty
a niezużytych do końca roku
6. Zestawienie różnic inwentaryzacyjnych
7. Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych
8. Zarządzenie do odpisu aktualizującego w OPS

Część II. Sprawozdania budżetowe i sprawozdania z operacji finansowych w jednostkach pomocy społecznej

Rozdział I. Sprawozdania budżetowe w jednostkach pomocy społecznej
1. Wprowadzenie
1.1. Zasady sporządzania sprawozdań
1.2. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań budżetowych
1.3. Korekty sprawozdań
2. Sprawozdanie Rb-27S w jednostkach pomocy społecznej
2.1. Zasady sporządzania
2.2. Przykład sporządzania sprawozdania Rb-27S
3. Sprawozdanie Rb-27ZZ w jednostkach pomocy społecznej
3.1. Zasady sporządzania
3.2. Przykład sporządzania sprawozdania Rb-27ZZ
4. Sprawozdanie Rb-28S w jednostkach pomocy społecznej
4.1. Zasady sporządzania
4.2. Przykład sporządzania sprawozdania Rb-28S
5. Sprawozdanie Rb-50 w jednostkach pomocy społecznej
5.1. Zasady sporządzania
5.2. Przykład sporządzania sprawozdania Rb-50

Rozdział II. Sprawozdania z wydatków strukturalnych
1. Zagadnienia ogólne
2. Klasyfikacja wydatków strukturalnych
3. Ustalanie wydatków strukturalnych
4. Obliczanie wydatków strukturalnych
5. Sprawozdanie Rb-WSa w jednostkach pomocy społecznej
5.1. Jednostki sporządzające sprawozdanie Rb-WSa
5.2. Terminy przekazywania sprawozdania Rb-WSa
5.3. Przykład sporządzania sprawozdania Rb-WSa

Rozdział III. Sprawozdania w zakresie operacji finansowych w jednostkach pomocy społecznej
1. Zagadnienia ogólne
1.1. Rodzaje sprawozdań z operacji finansowych
1.2. Terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań
1.3. Formy sporządzania sprawozdań
1.4. Korygowanie sprawozdań
1.5. Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych
2. Kwartalne sprawozdanie Rb-Z
2.1. Zobowiązania według tytułów dłużnych (część A)
2.2. Poręczenia i gwarancje (część B)
2.3. Uzupełniające dane o niektórych zobowiązaniach (część C)
2.4. Dane o krótkoterminowych zobowiązaniach (część D)
2.5. Część E i F
3. Roczne sprawozdanie Rb-UZ
3.1. Część A i B
3.2. Część C
4. Kwartalne sprawozdanie Rb-N
4.1. Część A
4.2. Część B
5. Kwartalne sprawozdanie Rb-ZN
5.1. Część A
5.2. Część B
5.2.1. Tytuły należności
6. Informacje dodatkowe dotyczące sprawozdań z operacji finansowych
6.1. Wykazywanie danych w Rb-N a dane wykazywane w Rb-ZN
6.2. Niewykorzystane środki pochodzące z dotacji celowych a sprawozdanie Rb-ZN
6.3. Gotówka i depozyty pensjonariuszy w domach pomocy społecznej a sprawozdanie Rb-N
7. Przykłady sporządzania sprawozdań w samorządowej jednostce pomocy społecznej
7.1. Przykład sporządzenia sprawozdania Rb-Z w samorządowej jednostce pomocy społecznej (za IV kwartał 2015 r.)
7.2. Przykład sporządzania sprawozdania Rb-UZ w samorządowej jednostce pomocy społecznej według stanu na 31 grudnia 2015 r. z uwzględnieniem danych ujętych w sprawozdaniu Rb-Z
7.3. Przykład sporządzania sprawozdania Rb-N i Rb-ZN w ośrodku pomocy społecznej (za III kwartały 2015 r.)

Część III. Sprawozdania rzeczowo-finansowe

Rozdział I. Sprawozdanie rzeczowo-finansowe ze świadczeń rodzinnych
1. Zagadnienia ogólne
2. Poszczególne części sprawozdania
2.1. Część A "Wydatki na świadczenia rodzinne finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa oraz liczba świadczeń"
2.2. Część B. Wydatki na składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne
2.3. Część C. Informacja na temat należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych
2.4. Część D. Informacja o odzyskanych świadczeniach nienależnie pobranych oraz świadczeniach niepodjętych
2.5. Część E. Wydatki ze środków własnych gminy na świadczenia rodzinne i liczba świadczeń
2.6. Część F. Informacja na temat finansowania świadczeń rodzinnych i kosztów ich obsługi
2.7. Część G. Informacja uzupełniająca o realizacji świadczeń rodzinnych
2.8. Część H. Informacje o rodzinach pobierających świadczenia rodzinne
2.9. Część I. Informacje statystyczne

Rozdział II. Sprawozdanie rzeczowo-finansowe z zadania wynikającego z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
1. Zagadnienia ogólne
2. Poszczególne części sprawozdania
2.1. Część A. Wydatki na świadczenia z funduszu alimentacyjnego poniesione ze środków budżetu państwa, liczba wypłaconych świadczeń oraz informacje na temat prowadzonych postępowań egzekucyjnych
2.2. Część B. Informacje na temat należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego
2.3. Część C. Informacje na temat zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz niepodjętych świadczeń
2.4. Część D. Informacje na temat kosztów obsługi
2.4.1. Zależności obowiązujące w części D sprawozdania
2.5. Część E. Informacja na temat prowadzonych postępowań w sprawie przyznania świadczeń z funduszu alimentacyjnego
2.6. Część F. Informacje na temat osób korzystających ze świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz dłużników alimentacyjnych
2.7. Część G. Informacja na temat podejmowanych działań wobec dłużników alimentacyjnych


324 strony, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022