|
W KIERUNKU POPRAWY JAKOŚCI ZEZNAŃ ŚWIADKÓW
SZPITALNIAK M. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka W kierunku poprawy jakości zeznań świadków
Pozytywne i negatywne następstwa ostrzegania o dezinformacji
Malwina Szpitalak napisała niesłychanie ważną i potrzebną książkę. Przy
obecnym rozkwicie techniki kryminalistycznej zeznania świadka naocznego pozostają
wciąż bardzo ważnym źródłem informacji dla aparatu wymiaru sprawiedliwości.
Wiadomo też, że pomyłki świadków naocznych są głównym źródłem pomyłek
sądowych, w tym również tych najtragiczniejszych skazania osoby niewinnej
i niewiele mniej szkodliwych ? uniewinnienia osoby winnej. Wobec tych faktów
każda praca naukowa, która ma celu polepszenie jakości zeznań świadków, zasługuje
na uwagę. Książka dotyczy właśnie tego zagadnienia. Zawiera ona streszczenie
istniejącej obecnie wiedzy dotyczącej sposobów redukowania błędów zeznań świadków,
związanych z efektem dezinformacji. Efekt ten polega na włączaniu przez świadka do
swoich zeznań nieprawdziwych informacji, które do niego dotarły z innych źródeł niż
samo zdarzenie. Obecnie jednym z najważniejszych znanych sposobów redukowania
negatywnego wpływu dezinformacji na jakość zeznań świadka jest ostrzeganie o skutkach
dezinformacji. Tego właśnie dotyczy książka Malwiny Szpitalak. Oprócz streszczenia
istniejącej wiedzy na temat ostrzegania o dezinformacji, Autorka przedstawia wyniki 13
własnych eksperymentów, dotyczących tego zagadnienia.
Biorąc pod uwagę szczegółowość przedstawienia istniejącego stanu wiedzy
dotyczącej efektu dezinformacji, ostrzegania świadka o dezinformacji i efektu skażonej
prawdy, a także rozległość wykonanego programu badawczego i wagę uzyskanych w nim
wyników, uważam, że książka Malwiny Szpitalak jest wyjątkowo ważną rozprawą na
rynku polskim. Przeprowadzone badania są innowacyjne i mają duże znaczenie dla
stosowanej psychologii sądowej. Gorąco zatem rekomenduję tę książkę w nadziei, że
zainteresuje zarówno badaczy, jak i praktyków ? psychologów sądowych oraz inne osoby
związane z wymiarem sprawiedliwości.
Z recenzji dr. hab. Romualda Polczyka
Podziękowania
Wprowadzenie
Cel i znaczenie teoretyczne oraz praktyczne badań
Rozdział 1. Efekt dezinformacji
1.1. Dezinformacja - informacje podstawowe
1.2. Metody badania efektu dezinformacji
1.2.1. Procedura dwuetapowa
1.2.2. Procedura trzyetapowa
1.2.3. Procedura czteroetapowa
1.2.4. Paradygmat DRM
1.3. Mechanizmy efektu dezinformacji
1.3.1. Mechanizmy pamięciowe
1.3.2. Mechanizmy niepamięciowe
1.4. Wyznaczniki wielkości efektu dezinformacji
Rozdział 2. Redukowanie efektu dezinformacji
2.1. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą pobudzenia indukowanego po procesie
zapamiętywania
2.2. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą rozgrzania poznawczego.
2.3. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą umożliwienia badanym wyboru liczby
informacji, jakie mogą zawrzeć w swojej odpowiedzi
2.4. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą wywiadu poznawczego oraz Samodzielnie
Wykonywanego Przesłuchania
2.5. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą wzmocnionej autoafirmacji
2.6. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą placebo
2.7. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą poziomych ruchów gałek ocznych
2.8. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą medytacji z zamkniętymi oczami
2.9. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą hipnozy
2.10. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą inokulacji
2.11. Redukowanie efektu przedłużonego wpływu dezinformacji
Rozdział 3. Ostrzeżenie o dezinformacji
3.1. Rodzaje ostrzeżeń
3.2. Klasyfikacja ze względu na umiejscowienie ostrzeżenia
3.2.1. Ostrzeżenie prospektywne
3.2.1.1. Ostrzeżenie prospektywne w trzyetapowym paradygmacie efektu dezinformacji
3.2.1.2. Ostrzeżenie prospektywne w paradygmacie sugestialności interrogatywnej
3.2.1.3. Ostrzeżenie prospektywne w paradygmacie DRM
3.2.2. Ostrzeżenie retrospektywne
3.2.2.1. Ostrzeżenie retrospektywne w trzyetapowym paradygmacie efektu dezinformacji
3.2.2.2. Ostrzeżenie retrospektywne w paradygmacie sugestialności nasilonej
przypominaniem
3.2.2.3. Ostrzeżenie retrospektywne w paradygmacie inflacji wyobraźni i inflacji
obserwacji
3.2.2.4. Ostrzeżenie retrospektywne w paradygmacie DRM
3.3. Uzasadnienie dezinformacji w ostrzeżeniu
3.4. Ostrzeżenia podane nie wprost
3.5. Klasyfikacja ze względu na stopień sprecyzowania ostrzeżenia i społeczne
zdyskredytowanie źródła dezinformacji
3.5.1. Sprecyzowanie ostrzeżenia
3.5.2. Społeczne zdyskredytowanie źródła dezinformacji
3.6. Ostrzeżenie o dezinformacji w badaniach z udziałem dzieci
3.7. Wyznaczniki skuteczności ostrzeżenia
3.8. Mechanizmy działania ostrzeżenia
3.9. Problemy z wnioskowaniem o mechanizmach efektu dezinformacji na podstawie badań nad
ostrzeżeniem
Rozdział 4. Efekt skażonej prawdy
4.1. Efekt skażonej prawdy wykazywany implicite
4.2. Efekt skażonej prawdy - klasyczne badania
4.3. Efekt skażonej prawdy - replikacje
4.4. Mechanizmy efektu skażonej prawdy
Rozdział 5. Wprowadzenie do badań własnych
5.1. Cel badań
5.2. Główne manipulacje i hipotezy
5.3. Strategia analizy danych
5.4. Operacjonalizacja skutków ostrzeżenia
Rozdział 6. Umiejscowienie ostrzeżenia
6.1. Eksperyment 1
6.2. Eksperyment 2
6.3. Eksperyment 3
6.4. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 1-3
6.4.1. Wyniki dotyczące grup dezinformowanych
6.4.2. Wyniki dotyczące grup niedezinformowanych
Rozdział 7. Ostrzeżenie w procedurze wstępnego przypominania
7.1. Eksperyment 4
7.2. Eksperyment 5
7.3. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 4-5
Rozdział 8. Mechanizmy efektu skażonej prawdy
8.1. Eksperyment 6
8.2. Eksperyment 7
8.3. Eksperyment 8
8.4. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 6-8
Rozdział 9. Efekt skażonej prawdy a cechy indywidualne
9.1. Wybrane osobowościowe korelaty wielkości efektu skażonej prawdy
9.1.1. Eksperyment 9
9.2. Wybrane poznawcze wyznaczniki wielkości efektu skażonej prawdy
9.2.1. Eksperyment 10
9.3. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 9-10
Rozdział 10. Redukowanie efektu skażonej prawdy
10.1. Eksperyment 11
10.2. Eksperyment 12
10.3. Eksperyment 13
10.4. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 11-13
Rozdział 11. Metaanalizy
Podsumowanie najważniejszych wyników i implikacje praktyczne
Literatura cytowana
292 strony, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|