|
MECHANIZMY WPŁYWU W ŚRODOWISKU MIĘDZYNARODOWYM
ZACHARA M. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Mechanizmy wpływu w środowisku międzynarodowym
W monografii podjęto próbę przedstawienia mechanizmów, które sprawiają, że
skomplikowana siatka wpływów w różnych fragmentach rzeczywistości międzynarodowej
rozwija się, przynosi korzyści zaangażowanym w nią aktorom i prowadzi do
przekształceń ładu światowego.
Na podstawie tworzonych przez tych aktorów oddziaływań nawiązywana jest współpraca,
rozgrywa się rywalizacja, tworzy się rynek idei. Wątki tej pracy koncentrują się na
technokratycznych aspektach porządku międzynarodowego: kto, w jakim zakresie, za pomocą
jakich narzędzi czy sposobów działania jest w stanie wywoływać zamierzone przez
siebie efekty. Mowa jest tu zatem o sprawowaniu rządów, sterowaniu, zarządzaniu
procesami w poliarchicznym, złożonym środowisku międzynarodowym.
Niniejszy tom stanowi rozszerzenie i pogłębienie tez zawartych w książce Global
governance. Ład międzynarodowy po zakończeniu stulecia Ameryki, która ukazała się w
2012 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wstęp
1. Założenia i cele
2. Koncepcja zarządzania globalnego a badanie mechanizmów wpływu w środowisku
międzynarodowym
3. Metoda badań, struktura publikacji
3.1. Centre of Gravity (CoG) - model analityczny
3.2. Centre of Gravity jako uniwersalne narzędzie analityczne
3.3. Zastosowanie CoG na potrzeby analizy globalnych procesów decyzyjnych
3.4. Perspektywa badawcza, techniki badawcze
3.5. Struktura i źródła
Część pierwsza. Nowe jakościowo cechy środowiska międzynarodowego.
Perspektywa funkcjonalna w analizie mechanizmów wpływu na arenie międzynarodowej
1. Wstęp
2. Sterowanie procesami we współczesnym środowisku międzynarodowym
2.1. Spójność w nieuporządkowanym świecie
2.2. Wielka rozbieżność czy the rise of the rest?
3. Stosunki międzynarodowe jako wyścig konkurencyjny
3.1. Konkurencyjność narodowa - konceptualizacje i krytyka
3.2. Rynek wyobrażeń
3.3. Nowy wymiar konkurencyjności - państwowe fundusze majątkowe
4. Brokering władzy
4.1. Programme for International Student Assessment (PISA) jako broker władzy
4.2. Normatywne oddziaływanie brokerów władzy w świetle podejścia
neoinstytucjonalnego
Część druga. Domena wpływów podmiotów prywatnych w przestrzeni globalnej.
Aktorzy i procesy decyzyjne
1. Wstęp
2. Charakter globalnej przestrzeni regulacyjnej
2.1. Źródła i zakres oddziaływania
2.2. Zarządzanie sieciowe
2.3. Znaczenie mechanizmów regulacyjnych
3. Studium przypadku. Zarządzanie światową piłką nożną
3.1. Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej (FIFA)
3.2. Europejska Federacja Piłki Nożnej (UEFA)
3.2.1. Analiza CoG
3.3. Państwa
3.3.1. Analiza CoG
3.4. Światowa Agencja Antydopingowa (WADA)
3.4.1. Analiza CoG
3.5. Inni aktorzy międzynarodowi
3.5.1. Analiza CoG
3.6. Podsumowanie
Część trzecia. Mechanizmy wpływu w zarządzaniu cyberprzestrzenią
1. Wstęp
2. Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na środowisko międzynarodowe
3. Internet jako narzędzie realizacji celów wspólnotowych
3.1. Wirtualne ekonomie - alternatywne mechanizmy wpływu
3.2. Internet przedmiotów - skala oddziaływań globalnej sieci w przyszłości
4. Studium przypadku. Zarządzanie siecią WWW
4.1. Państwa
4.1.1. Analiza CoG
4.2. Unia Europejska
4.2.1. Analiza CoG
4.3. Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), Internet Assigned
Numbers Authority (IANA)
4.3.1. Analiza CoG
4.4. Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (International Telecommunication Union, )
4.4.1. Analiza CoG
4.5. Forum Zarządzania Internetem (Internet Governance Forum - IGF)
4.5.1. Analiza CoG
4.6. Światowy Szczyt Społeczeństwa Informacyjnego (World Summit on Information Society,
WSIS)
4.6.1. Analiza CoG
4.7. Podsumowanie
Część czwarta. Mechanizmy wpływu, nowe formuły i uczestnicy dyplomacji na
poziomie globalnym
1. Wstęp
2. Charakter przekształceń współczesnej dyplomacji
3. Technodyplomacja
4. Informacja w procesie decyzyjnym. Era nadawcy bez publiczności
4.1. Soft power / smart power i budowanie wizerunku
4.1.1. Marka narodowa jako narzędzie budowania wpływu
5. "Dyplomacja biznesowa"
6. "Dyplomacja" osób prywatnych
7. Studium przypadku: Live Aid i Live 8. Dyplomacja oparta na wizerunku
7.1. Uczestnicy procesu decyzyjnego. Osoby prywatne: Bob Geldof i Bono
7.1.1. Analiza CoG
7.2. Państwa
7.2.1. Analiza CoG
7.3. Organizacje międzynarodowe
7.3.1. Analiza CoG
7.4. Korporacje międzynarodowe
7.4.1. Analiza CoG
7.5. Podsumowanie
Część piąta. Przekształcenia sektora bezpieczeństwa międzynarodowego.
Produkcja i handel bronią
1. Wstęp
2. Oddziaływanie potencjału militarnego na stan stosunków międzynarodowych
3. Broń mała i lekka (Small Arms and Light Weapons - SALW)
4. Międzynarodowy rynek broni. Cechy charakterystyczne
5. Studium przypadku. Traktat o handlu bronią (Arms Trade Treaty - ATT)
5.1. Państwa
5.1.1. Analiza CoG
5.2. Międzynarodowe organizacje pozarządowe (INGO)
5.2.1. Analiza CoG
5.3. Przemysł zbrojeniowy
5.3.1. Analiza CoG
5.4. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
350 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|