Edukacja osób starszych
Seniorzy w przestrzeni nowych mediów
Obecne czasy naznaczone dynamicznym rozwojem mediów cyfrowych i najnowszych
technologii informacyjno-komunikacyjnych stawiają przed osobami starszymi szczególne
wyzwania. Liczne trudności - natury społecznej, psychologicznej czy finansowej - stają
się przyczyną wykluczenia społecznego, a w szczególności wykluczenia cyfrowego tej
grupy.
Autor, który przez wiele lat wspierał swoją wiedzą w zakresie nowych mediów
Uniwersytety Trzeciego Wieku w południowej części Polski, analizując miejsce seniorów
w przestrzeni nowych mediów opisuje dobre praktyki w wymiarze edukacyjnym z zakresu obsługi
urządzeń cyfrowych.
Publikacja adresowana jest do osób zajmujących się organizowaniem działań
edukacyjnych w instytucjonalnych formach kształcenia, a więc: UTW, klubach seniora, NGO,
a także w ramach działań wolontariackich (np. „Latarnicy Polski Cyfrowej”). Autor
dedykuje książkę również studentom kierunków pedagogicznych, gerontologii oświatowej
oraz słuchaczom kursów dających podstawy do pracy z osobami w wieku senioralnym.
Wstęp
Rozdział 1. Osoba starsza w przestrzeni demograficznej, psychologicznej i
edukacyjnej
1.1. Przemiany demograficzno-społeczne i ich konsekwencje - od perspektywy globalnej do
regionu
1.2. Rozwój i cechy swoiste osób starszych w świetle badań
1.3. Edukacja dorosłych i osób starszych w ujęciu historycznym
1.4. Charakterystyka uniwersytetu trzeciego wieku jako instytucji edukującej seniorów w
obszarze nowych mediów
1.4.1. Historia oraz współczesność UTW
1.4.2. Modele funkcjonowania UTW
1.4.3. Cele działalności UTW
1.4.4. Założenia i realizacja zajęć w UTW
1.4.5. Jakość edukacji w UTW
Rozdział 2. Transformacja życia codziennego osób w wieku senioralnym w kontekście
społeczeństwa informacyjnego
2.1. Funkcjonowanie osób w "późnej dorosłości" w społeczeństwie
informacyjnym
2.2. Wykluczenie cyfrowe
2.3. Nowe technologie sprzyjające funkcjonowaniu osób starszych w społeczeństwie
zinformatyzowanym
2.4. Dobre praktyki edukacji seniorów w obszarze nowych mediów - przykłady rozwiązań
regionalnych i zagranicznych
Rozdział 3. Uczenie się i nauczanie osób starszych w obszarze nowych mediów w
świetle podstaw teoretycznych
3.1. Uczenie się i nauczanie osób starszych w świetle założeń andragogiki,
gerontologii, geragogiki i psychologii
3.2. Cele kształcenia w społeczeństwie informacyjnym
3.3. Treści kształcenia
3.4. Metody oraz formy kształcenia osób starszych w obszarze nowych mediów
3.5. Zasady kształcenia
3.6. Samokształcenie
3.7. ICT jako środki dydaktyczne
3.8. Planowanie czasu zajęć
3.9. Układ sali
3.10. Dobór grupy
3.11. Stres i motywacja jako wyzwania w edukacji osób starszych w przestrzeni nowych
mediów
3.11.1. Stres
3.11.2. Motywacja
3.12. Ocena efektów kształcenia
Rozdział 4. Edukator osób starszych a prowadzenie działań dydaktycznych w
obszarze nowych mediów
4.1. Kompetencje wykładowcy UTW w perspektywie odkrywania cyfrowego świata przez
cyfrowych imigrantów
4.2. Zespół czynności zawodowych nauczyciela osób starszych
4.3. Doskonalenie jakości działań dydaktycznych
Zakończenie i wnioski
Literatura
Spis tabel i rysunków
260 stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka