ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SZTUKA BURGUNDII I NIDERLANDÓW 1380-1500 TOM 2 NIDERLANDZKIE MALARSTWO TABLICOWE 1430-1500


ZIEMBA A.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 77.60 Twoja cena  73,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500 Tom 2

Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500


Tom stanowi syntezę różnych aspektów najbardziej znanego zakresu kultury niderlandzkiej XV wieku - malarstwa i grafiki epoki van Eycka, Rogiera van der Weydena, Memlinga i Boscha.

Autor kładzie nacisk na zagadnienia, które szczególnie silnie zajmują badaczy ostatniego półwiecza, zwłaszcza na odkrycia i interpretacje z lat 90. XX wieku i początku XXI wieku.

Ten podręcznik akademicki stanowi ważne kompendium dla historyków i historyków sztuki: w polskiej literaturze fachowej, ani nawet w popularnonaukowej, nie istnieje żadne opracowanie sztuki niderlandzkiej XV wieku, poza wcześniejszą pracą Antoniego Ziemby, której niniejsza publikacja jest kontynuacją.


I. Wprowadzenie

II. Zarys stanu badań i przegląd metod badawczych 
II.1. Metody i interpretacje 
II.1.1. Tradycyjne badania historyczne w XIX wieku – znawstwo i scjentyzm    
II.1.2. Początki technologicznej historii sztuki – „archeologia malarstwa”     
II.1.3. Malarstwo staroniderlandzkie w wielkich teoriach historiozoficznych i panhistorycznych XIX–XX wieku: Hotho, Schnaase, Dvorák, Tolnay i Panofsky. Inna koncepcja Johana Huizingi  
II.1.4. Triumf i zmierzch ikonologii – Erwin Panofsky i krytyka jego Wielkiej Teorii         
II.1.5. Nowe kierunki i perspektywy interpretacyjne od lat siedemdziesiątych XX wieku  
II.1.5.1. Badania nad historyczną recepcją obrazów niderlandzkich. Konteksty społecznego odbioru. Widz obecny w obrazie (James Marrow, Craig Harbison i inni) 
II.1.5.2. Perspektywa wizualistycznego strukturalizmu – retoryka inwencji piktoralnych (Rudolf Preimesberger,Victor I. Stoichita, Julien Chapuis)   
II.1.5.3. Perspektywa poststrukturalistyczna (Alfred Acres, John L. Ward, Keith Moxey)        
II.1.5.4. Hans Belting – antropologia obrazu   
II.1.5.5. Feminizm i Gender Studies 
II.2. Arnolfini Jana van Eycka: obraz w sieci sprzecznych interpretacji

III. Jak patrzeć? Wybór metody

IV.  Ars nova – ars antiqua?  

V. Iluzja w malarstwie niderlandzkim – nowa koncepcja obrazu 

VI. Krytyka atrybucjonizmu. Konstrukcje historyzmu atrybucyjno-stylistycznego a spojrzenie socjohistoryczne i socjoantropologiczne: badania atrybucji, datowania i stylu versus problemy funkcji, formuły, konwencji i inwencji, trybu produkcji i odbioru dzieła  
VI.1. Casus Robert Campin – Mistrz z Flémalle – młody Rogier van der Weyden
VI.2. Jan van Eyck 
VI.2.1. Problemy z chronologią    
VI.2.2. Modusy i style van Eycka      
VI.2.2.1. Modus małych obrazków do domowej dewocji 
VI.2.2.2. Modus hieratyczno-ikonowy dużych tablic kommemoratywnych 
VI.2.2.3. Modus narracyjno-sytuacyjnych inwencji obrazowych 
VI.2.3. Wczesne oeuvre van Eycka – czy istnieje?   
VI.3. Hubert van Eyck i Ołtarz Gandawski  
VI.4. Rogier van der Weyden  
VI.4.1. Różne chronologie i rekonstrukcje oeuvre Rogiera   
VI.4.2. Dokumentalno-historyczne uzasadnienia autorstwa i chronologii dzieł Rogiera          
VI.4.3. Wczesna twórczość Rogiera jako konstrukt historii sztuki
VI.4.4. Konceptyzm Rogiera: manipulacja konwencjami, formułami i inwencjami          
VI.5. Hugo van der Goes 
VI.6. Malarze północnych Niderlandów. Problem centrum i peryferii „Szkoła haarlemska” jako twór historiograficzny: Dirk Bouts, Aelbert van Ouwater, Geertgen tot Sint Jans . VI.6.1. Dirk Bouts w Haarlemie   
VI.6.2. Aelbert van Ouwater       
VI.6.3. Geertgen tot Sint Jans      
VI.7. Dirk Bouts w Leuven 
VI.8. Problem anonimowych mistrzów. Epigoni czy wybitni innowatorzy? Mistrz z Alkmaaru, Mistrz Legendy św. Barbary – Aert van den Bossche i inni 

VII. Technika malarzy niderlandzkich 
VII.1. Rysunki mistrzów niderlandzkich: typy i funkcje 
VII.2. Płótno jako podłoże malarskie 
VII.3. Deski 
VII.4. Ramy i odwrocia 
VII.5. Grunt 
VII.6. Podrysowanie 
VII.7. Warstwy malarskie: podmalowania i modelunek farbą

VIII. Organizacja produkcji malarskiej w miastach i w warsztatach
VIII.1. Status społeczny malarzy 
VIII.2. Jan van Eyck – dworzanin i malarz dworski  
VIII.3. Malarze miejscy i malarze cechowi 
VIII.3.1. Stadschilder : Rogier van der Weyden w Brukseli, Dirk Bouts w Leuven 
VIII.3.2. Cechy i ich malarze     
VIII.3.3. Warsztat Roberta Campina w Tournai  
VIII.3.4. Jacques Daret w Tournai i Arras   
VIII.3.5. Warsztat Jana van Eycka w Brugii 1435–1450  
VIII.3.6. Petrus Christus w Brugii        
VIII.3.7. Warsztat Rogiera van der Weydena w Brukseli    
VIII.3.8. Warsztat Hugona van der Goesa w Gandawie i Rooklooster 
VIII.3.9. Hans Memling w Brugii    
VIII.3.10. Gerard David w Brugii       
VIII.3.11. Jheronimus Bosch w ’s-Hertogenbosch    
VIII.3.12. Czy Mistrz z Flémalle był kobietą? Malarki niderlandzkie

IX. Malarstwo niderlandzkie – mity i stereotypy 
IX.1. Mit „innego początku”. Campin – rzeźbiarz i Jan van Eyck – iluminator   
IX.2. Mit teologicznej programowości
IX.2.1. Obrazy van Eycka jako przekaz rudymentarnych treści religijnych. Ołtarz Gandawski jako przedmiot liturgii, katechezy oraz reprezentacji miasta i prywatnej ostentacji fundatora 
IX.2.2. Rogier van der Weyden – autor „malowanych traktatów teologicznych” i „niemych kazań”?  
IX.3. Realistyczny portret niderlandzki – wytwór etosu mieszczańskiego? 
IX.3.1. Tradycja i i nnowacja. Mistrz z Flémalle jako rzekomy inicjator nowej konwencji portretowej. Tradycja portretu w sztuce 1360–1400 i inne źródła   
IX.3.2. Portret niderlandzki – symptom społecznej pozycji mieszczaństwa czy symptom nowego indywidualizmu? Portrety Jana van Eycka   
IX.3.3. Portrety Rogiera van der Weydena  
IX.3.4. Portrety Dirka Boutsa i Petrusa Christusa  
IX.3.5. Portrety Hansa Memlinga 
IX.3.6. Funkcje i treść niderlandzkich portretów XV wieku – podsumowanie      
IX.4. Mit nowatorstwa: repetycje a inwencje w malarstwie niderlandzkim 

Przypisy  
Bibliografia  
Konkordancja omówień poszczególnych artystów i ich dzieł  
Spis ilustracji 
Źródła ilustracji 
Tablice barwne


952 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022